همشهری آنلاین: رزمایش بزرگ مدافعان آسمان ولایت 3 که در سه مرحله و طی 5 روز انجام شد، با دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده، پایان یافت.

موشک

 به گزارش ایسنا، رزمایش بزرگ مدافعان آسمان ولایت 3، از یک دقیقه بامداد سه‌شنبه هفته‌ گذشته آغاز شد که اجرای عملیات گسترده کشف و شناسایی توسط شبکه راداری و دیده‌بانی کل کشور، رهگیری و انهدام اهداف دشمن توسط سامانه‌های توپخانه‌ای و موشکی مجهز به سیستم‌های راداری و الکترواپتیک و اجرای طرح دفاع علیه سامانه‌های موشکی کروز از جمله بخش‌های آن محسوب می‌شود.

 شلیک سامانه‌های پدافندی مرصاد، راپیر، اف ام 80 و تور ام 1

 شلیک سامانه‌های پدافندی مرصاد، راپیر، اف ام 80 و تور ام 1، و نیز انهدام هواپیماهای بدون سرنشین توسط سامانه موشکی برد بلند S200 در فاصله بیش از 100 کیلومتری، از مهم‌ترین بخش‌های این رزمایش بود.

 رزمایش بزرگ مدافعان آسمان ولایت 3 گسترده‌ترین رزمایش پدافند هوایی کشور بود که مناطق عملیاتی آن، سراسر کشور به‌ویژ مناطق حساس، حیاتی و هسته‌یی کشور را در بر می‌گرفت و کلیه‌ یگان‌های پدافندی اعم از قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیای ارتش، نیروهای پدافندی سپاه، بسیج، نیروی انتظامی و نیروهای زمینی، هوایی و دریایی ارتش در آن شرکت داشتند.

 شلیک موفق سامانه موشکی برد بلند S200

 در سومین و آخرین مرحله از رزمایش بزرگ پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت 3 که امروز انجام شد، سامانه موشکی برد بلند S200 با موفقیت شلیک شد.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء ارتش در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر گفت: سامانه موشکی زمین به هوای برد بلند S200 که توسط متخصصان این قرارگاه بهینه‌سازی و در واقع متحول شده است امروز با موفقیت شلیک شد و به اهداف مورد نظر با فاصله بیش از 100 کیلومتر اصابت کرد.

 امیر سرتیپ خلبان احمد میقانی افزود: بررسی میزان کارآیی سامانه پدافندی S200 اعم از بخش موشکی، راداری و همچنین ارتقای سطح مهارت و دانش کارکنان عملیاتی و فنی در مراحل مختلف، از جمله اهداف شلیک این سامانه پرقدرت پدافند موشکی برد بلند است.

 رزمایش، نمایش خوبی از اقتدار و آمادگی پدافند هوایی کشور

 فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء ارتش، انجام رزمایش مدافعان آسمان ولایت 3 را مطلوب توصیف کرد و گفت: این رزمایش نمایش خوبی از اقتدار و آمادگی پدافند هوایی کشور بود و ما توانستیم به کلیه اهداف از پیش تعیین شده دست پیدا کنیم.

 اقتدار امروز پدافند هوایی با پنج سال پیش قابل قیاس نیست

میقانی در جمع خبرنگاران تاکید کرد: آمادگی یگان‌های پدافند هوایی ساده به دست نیامده است و ما برای رسیدن به این آمادگی به صورت شبانه‌روزی تلاش کرده‌ایم.

 وی خاطرنشان کرد: اقتدار امروز پدافند هوایی با پنج سال پیش قابل قیاس نیست و حتی توانمندی امروز ما با توانمندی ما در سال گذشته تفاوت زیادی دارد و ما همواره در حال جهش و تحول هستیم.

 موفقیت شبکه ضد کروز یکی از دستاوردهای مهم رزمایش

 فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء ارتش با اشاره به دستاوردهای رزمایش مدافعان آسمان ولایت 3، موفقیت شبکه ضد کروز را یکی از دستاوردهای مهم این رزمایش دانست و اظهار کرد: شبکه ضد کروز و پدافند در عمق بیش از حد انتظار ظاهر شد طوری که به شکل بی‌سابقه‌ای توانستیم اهداف مختلف به ویژه هواپیماهای بدون سرنشین را منهدم کنیم و حدود 84 درصد از اهداف، مورد اصابت قرار گرفتند.

 در کل کشور شبکه ضد کروز داریم

 میقانی با تاکید بر این‌که شبکه ضد کروز پدافند هوایی ارتش در کل کشور گسترده شده است، افزود: برای مقابله با کروز در ابتدا چند قسمت را مجهز به سامانه‌های مناسب کردیم ولی امروز در کل کشور شبکه ضد کروز داریم که این شبکه در عمق گسترده است.

 وی اضافه کرد: شبکه گسترده ضد کروز پدافند هوایی ارتش سامانه‌های مختلفی را نظیر سامانه‌های ارتفاع کم، سامانه‌های زمین به هوای راداری با بهره‌گیری از رادارهای بهینه و سامانه‌های مجهز به الکترواپتیک را شامل می‌شود که این سامانه‌ها می‌توانند نسبت به رصد هدفمند موشک‌های کروز و اجرای آتش پرحجم علیه آن‌ها اقدام کنند.

 تبعیت نیروهای پدافند هوایی از شبکه فرماندهی و کنترل ما مثال‌زدنی بود

 فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء ارتش به دیگر دستاوردهای رزمایش مدفعان آسمان ولایت 3 اشاره کرد و با بیان این‌که تبعیت نیروها و کارکنان پدافند هوایی از شبکه فرماندهی و کنترل ما مثال‌زدنی بود، اظهار کرد: بهره‌گیری از سامانه‌ها و تجهیزات جدید، به روز و بهینه‌سازی شده از جمله اهداف ما در این رزمایش بود خوشبختانه کلیه تجهیزات ما به خوبی در این رزمایش ایفای نقش کردند.

 میقانی ارتقای دانش و تجربه و افزایش روحیه سلحشوری کارکنان پدافند هوایی را از دیگر دستاوردهای این رزمایش برشمرد و عنوان کرد: نیروهای ما توانستند توانمندی‌های خوبی را در رزمایش ارائه دهند و همین نیروهای انسانی محور موفقیت‌های ما هستند.

 استفاده از سامانه‌های ارتباطی امن و چند لایه، از جمله دستاوردهای رزمایش

 وی ادامه داد: استفاده از سامانه‌های جنگ الکترونیک و مقابله با جنگ الکترونیک با حفظ ماندگاری بالای این تجهیزات، هدایت تمرکزی رزمایش و استقلال تاکتیکی مناطق، تمرین تاکتیک‌های جنگ ناهمگون و استفاده از پدافند غیرعامل، بهره‌گیری از سامانه‌های تاکتیکی فرماندهی و کنترل و نیز استفاده از سامانه‌های ارتباطی امن و چند لایه، از جمله دستاوردهای رزمایش مدافعان آسمان ولایت 3 محسوب می‌شود.

 فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء ارتش با اشاره به گستردگی این رزمایش در سراسر کشور خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که این رزمایش به صورت کاملا دو سویه برگزار می‌شد، روزانه ده‌ها فروند هواپیما و پهباد دشمن به سمت مواضع پدافندی ما حمله‌ور می‌شد آن هم در شرایطی که یگان‌های پدافند هوایی هیچ اطلاعی از زمان و سمت پرواز این پرنده‌ها نداشتند و بدین ترتیب در این رزمایش توانستیم یک تمرین واقعی را به نمایش بگذاریم.

 رهگیری هدف‌های مورد نظر توسط سامانه‌های موشکی به طور صددرصد

 میقانی ارزیابی شبکه کشف و شناسایی پدافند هوایی را از جمله دستاوردهای مهم رزمایش مدافعان آسمان ولایت 3 دانست و اظهار کرد: به محض روشن شدن موتور هواپیماهایی که نقش پرنده‌های دشمن را در این رزمایش ایفا می‌کردند، سامانه‌های کشف و شناسایی پدافند هوایی توانستند آن‌ها را شناسایی و رهگیری کنند هیچ موردی نبود که از دید سامانه‌های ما پنهان بماند و این، بهترین بخش رزمایش بود به طوری که صددرصد هدف‌های مورد نظر توسط سامانه‌های موشکی رهگیری و منهدم شدند.

 آمادرسانی، ستون فقرات جنگ است

 وی ارزیابی شبکه فرماندهی و کنترل پدافند هوایی را از جمله اهداف خاص رزمایش مدافعان آسمان ولایت 3 عنوان کرد و افزود: یکی دیگر از اهداف ما در این رزمایش، تمرین آمادرسانی و پشتیبانی به نیروهای مستقر در کل کشور بود که خوشبختانه بخش‌های پشتیبانی ما توانستند به شکل سریع و موفق کار خود را انجام دهند. آمادرسانی، ستون فقرات جنگ است چراکه اگر این کار به درستی انجام شود میزان تحمل‌پذیری نیروها را افزایش خواهد داد.

 فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء ارتش در ادامه به پیام رزمایش مدافعان آسمان ولایت 3 اشاره کرد و گفت: این رزمایش حامل پیام صلح، ‌دوستی و برادری برای کشورهای منطقه است. ما همواره اعلام کرده‌ایم که کشورهای منطقه و مردم مسلمان را دوست داریم و توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران پشتیبان ملت‌های مسلمان و منطقه است و این توانمندی‌ها به ایجاد صلح در این منطقه کمک می‌کند.

 متجاوزان در اولین خاکریز زمین‌گیر می‌شوند

 میقانی در پایان تاکید کرد: پیام این رزمایش برای کشورهای استکباری، پیامی با شدت و غلظت خواهد بود و اعلام می‌کنیم هر متجاوزی که بخواهد به این کشور تعرض کند، در اولین خاکریز که همان پدافند هوایی کشور است زمین‌گیر خواهد شد و ما با حملات کوبنده آن‌ها را منهدم می‌کنیم.

 انهدام بیش از 10 فروند هواپیمای بدون سرنشین

 سخنگوی رزمایش مدافعان آسمان ولایت 3 هم چنین امروز شنبه در جمع خبرنگاران به عملیات‌های روز گذشته رزمایش اشاره کرد و گفت: روز گذشته روز شکار پهبادها (هواپیماهای بدون سرنشین) بود. روز جمعه با توجه به بهره‌گیری از سامانه‌های توپخانه‌ای و سامانه‌های موشکی برد کوتاه که در معابر نفوذی و اقصی نقاط کشور مستقر شده بودند، عملیات پرحجم هجوم هواپیماها و پهبادها را از طرف مقابل یعنی دشمن فرضی علیه اهداف پدافندی شامل مراکز حساس و حیاتی، مراکز صنعتی و مراکز جمعیتی شاهد بودیم که با آتش پرحجم یگان‌های پدافندی مواجه شدند به گونه‌ای که بیش از 10 فروند هواپیمای بدون سرنشین در این مناطق منهدم شد.

 عملیات مقابله با هواپیماهای شکاری

 ارژنگی اضافه کرد: در ادامه عملیات روز گذشته هجوم سنگین هواپیماهای شکاری بمب‌افکن نیز در صحنه رزم وجود داشت که در موارد بسیار زیادی وضعیت قرمز از طرف یگان‌های پدافندی اعلام و ابلاغ شد و بلافاصله عملیات مقابله با هواپیماهای شکاری با استفاده از سیستم‌های پدافندی اعم از توپخانه و سامانه‌های موشکی برد کوتاه و متوسط آغاز شد که در بیش از 30 مورد، عملیات قفل بر روی اهداف با موفقیت به اجرا درآمد و با اخطار‌هایی که از طریق سامانه‌های توپخانه‌ای داده شد، ‌این هواپیماها مجبور به عقب‌نشینی و بازگشت به یگان‌های خود شدند.

 وی افزود: از سوی دیگر در بخشی از عملیات روز جمعه استفاده از هواپیماهای رهگیر پدافندی را شاهد بودیم که طی آن، با فرمان صادره از طریق شبکه یکپارچه قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء ارتش، هواپیماهای آماده (اسکرامبل) از یگان‌های مختلف به پرواز درآمدند و عملیات رهگیری را با استفاده از تاکتیک‌های صادره از سوی افسران کنترل شکاری مستقر در رادارها انجام دادند و به طرف هواپیماهای دشمن هدایت شدند و با اعلام هشدار و رهگیری، آنها را به عقب راندند.

 نمایش بخشی از توان آمادرسانی قرارگاه پدافند هوایی ارتش برای اجرا در زمان بحران

 سخنگوی رزمایش مدافعان آسمان ولایت 3 با بیان این‌که در عملیات روز جمعه، شاهد استفاده از مراکز فرماندهی و کنترل تاکتیکی و یدکی بودیم، اظهار کرد: در ادامه عملیات‌های روزهای گذشته، کار آمادرسانی، قطعه‌رسانی، نگهداری و تعمیر در محل در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام شد که با توجه به گستردگی یگان‌های پدافندی در نقاط سخت و صعب‌العبور، عملیات آمادرسانی به نحو شایسته‌ای به انجام رسید و بخشی از توان قرارگاه پدافند هوایی ارتش برای اجرا در زمان بحران به خوبی نشان داده شد.

 ارژنگی در پایان به ارائه گزارشی از وضعیت کشف و شناسایی طی 24 ساعت گذشته پرداخت و گفت: تعداد کل مسیرهای کشف شده توسط رادارهای ما در 24 ساعت گذشته دو هزار و 891 مورد و تعداد کل مسیرهای شناسایی شده طی این زمان، دو هزار و 172 مورد بوده است. در این بازه زمانی همچنین 645 هواپیمای ناشناس کشف و شناسایی شده‌اند و 10 هزار و 608 مورد گزارشات مختلف نیز از سوی شبکه گسترده دیده‌بانی کل کشور به مراکز فرماندهی و کنترل قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء ابلاغ شد.

کد خبر 121160
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز