همشهری آنلاین: سومین مرحله و آخرین روز از رزمایش بزرگ پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت 3 از بامداد روز شنبه 29 آبان ماه با هدف اجرای طرح دفاع علیه سامانه‌های موشکی کروز و کلیه‌ هواپیماهای بدون سرنشین و باسرنشین دشمن فرضی آغاز شد.

به گزارش ایسنا، سخنگوی رزمایش مدافعان آسمان ولایت 3 صبح امروز (شنبه)در جمع خبرنگاران با اعلام آغاز مرحله سوم این رزمایش اظهار کرد: در عملیات امروز ما با هجوم گسترده و همه جانبه انواع پرنده‌های دشمن مواجه خواهیم بود که این هواپیماها بعد از نقض حریم هوایی جمهوری اسلامی سعی در نفوذ به حریم هوایی مناطق حساس، صنعتی و هسته‌یی کشور را دارند.

امیرسرتیب دوم حمید ارژنگی اضافه کرد: امروز عملیات حجم آتش انبوه در ارتفاع پایین با استفاده از سامانه‌های توپخانه‌ای علیه اهداف موشکی، هواپیماهای بدون سرنشین و هواپیماهای با سرنشین دشمن انجام خواهد شد.

وی با اشاره به بهره‌گیری از سیستم‌های موشکی در عملیات امروز اظهار کرد: در مرحله سوم رزمایش مدافعان آسمان ولایت 3 ، استفاده از سیستم‌های موشکی برد کوتاه و برد متوسط را شاهد خواهیم بود و پیش‌بینی می‌کنیم که حجم عملیات امروز در بحث کشف ، شناسایی، رهگیری و انهدام اهداف دشمن بسیار بالا باشد.

سخنگوی رزمایش مدافعان آسمان ولایت 3 در ادامه به عملیات‌های روز گذشته اشاره کرد و گفت: روز گذشته روز شکار په‌بادها (هواپیماهای بدون سرنشین) بود. دیروز با توجه به بهره‌گیری از سامانه‌های توپخانه‌ای و سامانه‌های موشکی برد کوتاه که در معابر نفوذی و اقصی نقاط کشور مستقر شده بودند ، عملیات پرحجم هجوم هواپیماها و په‌بادها را از طرف مقابل یعنی دشمن فرضی علیه اهداف پدافندی شامل مراکز حساس و حیاتی، مراکز صنعتی و مراکز جمعیتی شاهد بودیم که با آتش پرحجم یگان‌های پدافندی مواجه شدند به گونه‌ای که بیش از 10 فروند هواپیمای بدون سرنشین در این مناطق منهدم شد.

ارژنگی اضافه کرد: در ادامه عملیات روز گذشته هجوم سنگین هواپیماهای شکاری بمب‌افکن نیز در صحنه رزم وجود داشت که در موارد بسیار زیادی وضعیت قرمز از طرف یگان‌های پدافندی اعلام و ابلاغ شد و بلافاصله عملیات مقابله با هواپیماهای شکاری باا ستفاده از سیستم‌های پدافندی اعم از توپخانه و سامانه‌های موشکی برد کوتاه و متوسط آغاز شد که در بیش از 30 مورد، عملیات قفل بر روی اهداف با موفقیت به اجرا درآمد و با اخطار‌هایی که از طریق سامانه‌های توپخانه‌ای داده شد ،‌این هواپیماها مجبور به عقب‌نشینی و بازگشت به یگان‌های خود شدند.

وی افزود: از سوی دیگر در بخشی از عملیات دیروز استفاده از هواپیماهای رهگیر پدافندی را شاهد بودیم که طی آن ،با فرمان صادره از طریق شبکه یکپارچه قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء ارتش ، هواپیماهای آماده (اسکرامبل) از یگان‌های مختلف به پرواز درآمدند و عمیلات رهگیری را با استفاده از تاکتیک‌های صادره از سوی افسران کنترل شکاری مستقر در رادارها انجام دادند و به طرف هواپیماهای دشمن هدایت شدند و با اعلام هشدار و رهگیری، آنها را به عقب راندند.

سخنگوی رزمایش مدافعان آسمان ولایت 3 با بیان این‌که در عملیات روز گذشته، شاهد استفاده از مراکز فرماندهی و کنترل تاکتیکی و یدکی بودیم اظهار کرد: در ادامه عملیات‌های روزهای گذشته، کار آمادرسانی ، قطعه‌رسانی، نگهداری و تعمیر در محل در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام شد که با توجه به گستردگی یگان‌های پدافندی در نقاط سخت و صعب‌العبور ، عملیات آمادرسانی به نحو شایسته‌ای به انجام رسید و بخشی از توان قرارگاه پدافند هوایی ارتش برای اجرا در زمان بحران به خوبی نشان داده شد.

ارژنگی در پایان به ارائه گزارشی از وضعیت کشف و شناسایی طی 24 ساعت گذشته پرداخت و گفت: تعداد کل مسیرهای کشف شده توسط رادارهای ما در 24 ساعت گذشته دو هزار و 891 مورد و تعداد کل مسیرهای شناسایی شده طی این زمان، دو هزار و 172 مورد بوده است. در این بازه زمانی همچنین 645 هواپیمای ناشناس کشف و شناسایی شده‌اند و 10 هزار و 608 مورد گزارشات مختلف نیز از سوی شبکه گسترده دیده‌بانی کل کشور به مراکز فرماندهی و کنترل قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء ابلاغ شد.

 

 

کد خبر 121128
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز