شنبه ۲۹ آبان ۱۳۸۹ - ۰۹:۵۴

همشهری آنلاین: دانشمندان ناسا با استفاده از تلسکوپ‌های فضایی چاندرا و نیوتن موفق شدند در فاصله 50 میلیون سال نوری از زمین یک سیاه چاله نوزاد را کشف کنند

سیاه چاله نوزاد

دانشمندان مرکز هاروارد- اسمیت سونیان با کمک تلسکوپ فضایی پرتوهای ایکس چاندرا ناسا، تلسکوپ XMM-Newton اسا و تلسکوپ آلمانی "رو- ست" موفق شدند یک چشمه پرتوهای ایکس را که به مدت 12 سال از 1995 تا 2007 تشعشات پرتو ایکس تابش کرده است را ردیابی کنند.

اطلاعات جمع آوری شده نشان داد که این چشمه پرتوهای ایکس یک سیاه چاله است که در اثر انفجار یک ابرنواختر ایجاد شده و تنها 30 سال از زندگی خود را پشت سر گذاشته است.

ابرنواختری که این سیاه چاله را ایجاد کرده است SN 1979C نامیده می‌شود و در کهکشان M100 قرار دارد. این کهکشان شباهت بسیار زیادی به کهکشان راه شیری دارد و در صورت فلکی "برنیس" واقع شده است.

ابرنواختر SN 1979C را یک منجم آماتور جوان در سال 1979 کشف کرد. در حال حاضر ماده باقیمانده این ابرنواختر درحال تمام شدن است.

به گزارش خبرگزاری مهر، این سیاه چاله نه تنها باقیمانده‌های ابرنواختر را جذب می‌کند بلکه در حال جذب کردن ستاره دیگری است که در اطراف ابرنواختری که منفجر شده است می‌چرخد.

محققان ناسا در این خصوص توضیح دادند: "اگر آنچه که ما به آن رسیدیم درست باشد، این سیاه چاله بهترین نمونه تولد اجرامی از این دست است که انسان هرگز موفق به رصد آن نشده است. ستاره ای که این سیاه چاله را ایجاد کرده است جرمی حداقل 20 برابر بیشتر از جرم خورشید داشته است."

این کشف برای درک مکانیزمی که منجر به تشکیل سیاه چاله‌ها می‌شود بسیار مهم است. در حقیقت دانشمندان قادر نیستند نیروها و انرژی‌هایی که در این اجرام حضور دارند را در آزمایشگاه بازسازی کنند. بنابراین، تنها رصد مستقیم می‌تواند اطلاعاتی در این مورد به ستاره شناسان ارائه کند.