جمعه ۲۸ آبان ۱۳۸۹ - ۱۴:۰۱
۰ نفر

محمد ملاحسینی: بهداد سلیمی در سال ۱۳۶۸ در قائم‌شهر به دنیا آمد. سلیمی در ابتدا ورزش را با رشته ژیمناستیک آغاز کرد و به مدت یک سال هم کشتی می‌گرفت.

بهداد سلیمی

behdad salimi
وی به علت فیزیک و وزن خاصی که داشت برخلاف هم‌سن و سالانش نتوانست به سمت فوتبال و کشتی گرایش پیدا بکند و با توصیه دوستانش به سمت وزنه‌برداری رفت و خیلی زود جذب این ورزش شد.

وی در شهر زادگاهش زیر نظر قاسم غزالیان تمرین می‌کرد و در رده جوانان با حسین توکلی، کار کرد. بهداد سلیمی در این رشته سنگین به موفقیت‌های فراوانی رسید و چندی بعد به تیم ملی دعوت شد.

وی در اردوهای ملی و قهرمانی کشور و بعد هم در تیم ملی بزرگسالان زیر نظر کوروش باقری و حسین رضازاده تمرین کرد.

سلیمی ابتدا در سال2007 در مسابقات باشگاه‌های آسیا در سوریه نایب قهرمان جوانان شد و بعد در سال2008 با زدن 187کیلو یک ضرب و 222 کیلو در دو ضرب در کلمبیا، نفر سوم جوانان جهان شد.

یک سال بعد در بخارست با 195کیلو یک ضرب و 228کیلو دوضرب نفر اول و قوی‌ترین جوان وزنه‌برداری دنیا شناخته شد.در همین سال در کره جنوبی در مسابقات باشگاه‌های آسیا در رده جوانان، عنوان نایب قهرمانی سال پیش را تکرار کرد و سرانجام در نخستین حضور در سطح بزرگسالان در مسابقات آسیایی قزاقستان با زدن 190کیلو یکضرب و 231کیلو در دوضرب به مدال طلا رسید و با گذشت یک سال در آنتالیا با 208کیلو در یک ضرب و 245کیلو در دو ضرب قهرمان جهان شد.

بهداد سلیمی وزنه بردار ملی پوش جمهوری اسلامی ایران در مسابقات وزنه برداری قهرمانی 2010 جهان موفق به کسب مدال طلا شد.

وی در همین سال و در بازی‌های آسیایی گوانگ‌جو نیز به مدال طلا دست یافت و هشتمین طلای ایران در این دوره از رقابت ها را کسب کرد.

سلیمی در یک ضرب وزنه 205 کیلوگرم را مهار کرد و در 2 ضرب وزنه 235 و در مجموع 440 کیلوگرم را ثبت کرد.

در رقابت‌های جهانی وزنه‌برداری سال 2011 که در دیزنی‌لند پاریس برگزار شد و تیم ایران برای اولین بار به عنوان سومی جهان دست یافت، بهداد سلیمی در حرکت یک‌ضرب موفق شد با بالای سر بردن وزنه 214 کیلوگرمی، علاوه بر کسب مدال طلا، رکورد حسین رضازاده که در سپتامبر سال 2003 در چین به ثبت رسیده بود را یک کیلوگرم ارتقا ببخشد.

همچنین وی در حرکت دوضرب، وزنه 250 کیلوگرمی را مهار کرد و ضمن کسب مدال طلای این حرکت با مجموع 464 کیلو گرم به مدال طلای دسته فوق سنگین مسابقات وزنه برداری قهرمانی جهان دست یافت.

بهداد سلیمی با درخشش در المپیک 2012 لندن موفق شد مدال طلای دسته فوق سنگین را کسب کند. سجاد انوشیروانی نیز در رتبه دوم قرار گرفت.

وی در حرکت یک‌ضرب وزنه 208 کیلوگرم را بالا برد و در حرکت دو ضرب کارش را با وزنه 247 کیلوگرم آغاز کرد و با همین وزنه طلایش را قطعی کرد.

بهداد سلیمی وزنه‌بردار وزن ۱۰۵+ کیلوگرم ایران با مجموع ۴۶۱ کیلوگرم به مدال طلای بازی‌های آسیایی جاکارتا نیز رسیده است.

کد خبر 121035
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز