چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۳۸۹ - ۱۷:۱۵
۰ نفر

گروه بین‌الملل: اجلاس سران ناتو در لیسبون درحالی فردا با محوریت مسئله افغانستان آغاز می‌شود که اختلافات مقام‌های واشنگتن و کابل به یک مسئله جدی تبدیل شده است.

حامد کرزی

حامد کرزی، رئیس‌جمهوری افغانستان به تازگی در اعتراض به کشتار غیرنظامیان این کشور در گفت‌وگو با روزنامه واشنگتن پست خواستار کاهش عملیات ویژه شبانه نیروهای آمریکایی در افغانستان شد.

وی همچنین در این گفت‌و‌گو خواستار خروج نیروهای آمریکایی از این کشور تا سال 2014 شد. روزنامه نیویورک تایمز گزارش داده است که اختلافاتی که به‌ویژه بین کرزی و ژنرال دیوید پترائوس، فرمانده نیروهای آمریکا و ناتو در افغانستان ایجاد شده محور اصلی مذاکرات نشست ناتو در لیسبون خواهد بود و این اجلاس را تحت‌تأثیر جدی قرار داده است.

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا هم در آستانه آغاز نشست ناتو در واکنش به انتقادات رئیس‌جمهوری افغانستان از عملکرد نیروهای خارجی دفاع کرد و گفت: حملاتی که براساس اطلاعات دقیق و مشخص علیه شورشیان شناخته شده و در شبکه آنها انجام می‌شود، بخش مهمی از استراتژی ایالات متحده در افغانستان است. مقام‌های آمریکایی پیش از این با رد درخواست کرزی و با وجود کشتار غیرنظامیان افغان اعلام کردند که حملات شبانه در این کشور نقش راهبردی برای واشنگتن داشته و ادامه خواهد یافت.

با شدت گرفتن اختلاف‌ها میان کابل و واشنگتن رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا هم روز گذشته مجبور به موضع‌گیری در این رابطه شد تا نگرانی‌ها در آستانه اجلاس ناتو را کمتر کند. وی اعلام کرد که با وجود انتقادهای کرزی، افغانستان و آمریکا هنوز در جنگ علیه القاعده و طالبان با یکدیگر شریک باقی می‌مانند.

این در حالی است که نشست سران ناتو که فردا آغاز می‌شود به عقیده بسیاری نقش مهمی در تعیین راهبرد جنگ در افغانستان خواهد داشت. ریچارد هالبروک‌، فرستاده ویژه آمریکا در پاکستان و افغانستان در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز اعلام کرد که این اجلاس نقطه‌ عطفی در پیگیری جنگ افغانستان خواهد بود و در آن نقشه راهی برای خروج نیروهای نظامی آمریکا تا پایان سال 2014 ارائه می‌شود.

وی گفت: پس از نشست سران ناتو در لیسبون، ما یک استراتژی انتقالی را برای تحویل وظایف رهبری امنیتی تا پایان سال 2014 به کار خواهیم گرفت.درحالی‌که باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا سال گذشته اعلام کرد که انتقال وظایف امنیتی به نیروهای افغان و خروج نیروهای آمریکایی از این کشور از جولای سال 2011 آغاز خواهد شد گزارش‌ها نشان می‌دهد که وی اکنون به‌دنبال تمرکز بر سال 2014 به‌عنوان زمان آغاز خروج نیروهای این کشور است.

جمهوریخواهان درحالی‌که در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا با یک پیروزی چشمگیر توانستند اکثریت مجلس نمایندگان را به دست بیاورند اکنون فشارها بر دولت اوباما برای منتفی ساختن یک برنامه زمانی مشخص برای خروج از افغانستان را آغاز کرده‌اند. جان مک‌کین، سناتور جمهوریخواه هم به‌تازگی به اوباما توصیه کرده است که سال 2014 را به‌عنوان زمان خروج نیروهای آمریکایی تعیین کند.

این در حالی است که روز گذشته یک مقام ارشد ناتو اعلام کرد که حضور نیروهای ائتلاف خارجی در عملیات نظامی افغانستان به احتمال زیاد پس از پایان سال 2014 هم ادامه خواهد داشت. مارک سدویل با اشاره به مشکلات امنیتی در برخی مناطق تاکید کرد که حضور نیروهای نظامی خارجی برای شرکت در عملیات جنگی در این مناطق پس از این تاریخ همچنان ضروری است.

با وجود افزایش نیروهای آمریکایی و گسترش عملیات نظامی در افغانستان خشونت‌ها در این کشور در ماه‌های اخیر افزایش چشمگیری داشته است. نیروهای ناتو روز گذشته اعلام کردند که عملیاتی موسوم به «امید 4» را برای تضعیف شبه‌نظامیان طالبان در ولایت هلمند شروع کرده‌اند. مرکز فرماندهی مشترک نیروهای بین‌المللی در کابل روز گذشته با صدور بیانیه‌ای عملیات «امید۴» را که در منطقه نهر سراج آغاز شده، بزرگ‌ترین عملیات به رهبری افغان‌ها توصیف کرد که از سوی نیروهای ایرلندی برای نفوذ به «قلمرو طالبان» برنامه‌ریزی شده است.

هلمند، بزرگ‌ترین مرکز تولید مواد‌مخدر در افغانستان است و شبه نظامیان طالبان به این وسیله درآمد کلانی به دست می‌آورند. این عملیات جدید در حالی آغاز شده که در ولایت قندهار هم عملیات مشترک نیروهای بین‌المللی و افغان علیه طالبان درجریان است.

عملیات نظامی ائتلاف خارجی به رهبری آمریکا در حالی گسترش می‌یابد که حامد کرزی، رئیس‌جمهوری افغانستان با نا‌امیدی از این مسئله روند صلح با شبه‌نظامیان طالبان را با هدف پایان خشونت‌ها در این کشور پیگیری می‌کند. این در حالی است که ملاعمر، رهبر طالبان افغانستان در بیانیه‌ای تاکید کرد تا خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان حاضر به گفت‌وگو با دولت این کشور نیست.

وی تاکید کرد که دشمنان طالبان چون در میدان جنگ در حال شکست‌خوردن هستند، به شایعه پراکنی در مورد مذاکرات صلح روی آورده‌اند. با وجود اعلام مخالفت رهبر طالبان افغانستان حامد کرزی روز گذشته بار دیگر به مناسبت عید قربان طالبان را به مذاکره صلح فراخواند. هر چند مقام‌های آمریکا در تلاش هستند تنش در روابط با افغانستان را کمرنگ جلوه دهند اما به عقیده بسیاری تنها بخش کوچکی از اختلاف‌های دوطرف تاکنون علنی شده است.

کد خبر 120963

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دیدگاه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز