همشهری آنلاین: دولت براساس مصوبه مجلس؛ مکلف به اجرای کامل قانون مالیات بر ارزش افزوده و ارزش سالانه آن به میزان یک واحد درصد به گونه‌ای که در پایان برنامه نرخ آن به 8 درصد برسد شد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، نمایندگان مجلس در ادامه بررسی فصل اقتصادی و بحث کاهش وابستگی به نفت برنامه پنجم توسعه موادی از آن را به تصویب رساندند.

براین اساس به منظور قطع کامل وابستگی اعتبارات هزینه‌ای به نفت و گاز از طریق افزایش سهم درآمدهای عمومی در تامین اعتبارات هزینه‌ای دولت به نحوی اقدام خواهد شد که در پایان برنامه پنجم نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی مشروط به عدم افزایش نرخ مالیات‌های مستقیم و گسترش پایه‌های مالیاتی حداقل به ده درصد برسد.

همچنین برقراری هرگونه تخفیف، ترجیح و یا هرگونه معافیت مالیاتی و حقوقی ورودی علاوه بر آنچه که در قوانین مربوطه تصویب شده است برای اشخاص حقیقی و حقوقی طی سال‌های اجرای برنامه ممنوع شد.

از مهمترین مصوبات مجلس می‌توان به این موضوع اشاره کرد که دولت مکلف شد با اجرای کامل قانون مالیات بر ارزش افزوده نرخ این مالیات را از سال اول برنامه سالانه یک واحد درصد اضافه کند به گونه‌ای که در پایان برنامه نرخ آن به 8 درصد برسد.

سهم شهرداری‌ها و دهیاری‌ها نیز از نرخ مزبور سه درصد به‌عنوان(عوارض) و سهم دولت 5 درصد تعیین شد با مصوبه دیگر نمایندگان نسبت درآمدهای عمومی به استثنای درآمد نفت و گاز اعتبارات هزینه‌ای به صورت متوسط سالانه ده درصد افزایش خواهد یافت

گفتنی است؛اعتبارات هزینه‌ای دولت سالانه حداقل دو درصد کمتر از نرخ تورم افزایش خواهد یافت.

مجلس همچنین تامین کسری بودجه دولت از محل استقراض از بانک مرکزی و سیستم بانکی را ممنوع کرد.

کد خبر 120882
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز