سه‌شنبه ۲۵ آبان ۱۳۸۹ - ۰۶:۱۱
۰ نفر

علی ابراهیمی: با نزدیک شدن به موعد اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها نوسان قیمت برخی کالاها به‌ویژه اقلام خوراکی و مصرفی در حالی به رویه مرسوم در برخی فروشگاه‌های عرضه مواد غذایی تبدیل شده که دست‌اندرکاران تنظیم بازار هرگونه افزایش قیمت این اقلام را غیرقانونی قلمداد کرده و از برخورد با متخلفین و محتکرین کالا خبر می‌دهند.

حبوبات

با این وجود گزارش‌های رسمی و میدانی از قیمت خرده‌فروشی اقلام خوراکی در سطح شهر تهران حاکی از افزایش قیمت بعضی از این اقلام است. به‌نحوی که تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی از بررسی نوسان قیمت 44 کالای خوراکی طی هفته منتهی به
21 آبان ماه نسبت به هفته قبل از آن بیانگر کاهش قیمت 7قلم کالا، ثبات قیمت 8 کالای دیگر و افزایش قیمت 29 قلم کالای خوراکی به‌ویژه حبوبات است که با استناد به این بررسی می‌توان ادامه روند صعودی قیمت اقلام خوراکی در بازار را واقعیتی انکار‌ناپذیر قلمداد کرد.

براساس گزارش اخیر بانک مرکزی از بررسی قیمت خرده‌فروشی اقلام خوراکی در بازار تهران طی هفته مورد بررسی، حبوبات با رشد 5/6 درصدی قیمت رکورددار بیشترین افزایش بوده است. بنابراین گزارش در گروه حبوب بهای تمام اقلام این گروه به‌ویژه نخود نسبت به هفته قبل افزایش داشته و این چندمین هفته متوالی است که بهای حبوبات سیر صعودی خود را حفظ کرده است به‌طوری که قیمت گروه حبوبات نسبت به هفته قبل 5/6 درصد، نسبت به ماه قبل 10/6 و نسبت به سال قبل 22/1 درصد افزایش را نشان می‌دهد.گرانترین کالای این گروه لوبیای قرمز بوده که طی هفته مورد بررسی به قیمت هر کیلوگرم 2 هزارو 625 تومان و با 1/2 درصد رشد قیمت به فروش رسید.

همچنین ارزانترین کالای این گروه نیز نخود بوده که با وجود رشد قیمت 12/4 درصدی نسبت به هفته گذشته به قیمت 2هزارو 69 تومان به مصرف‌کنندگان عرضه شده است. با این روند قیمت انواع حبوبات طی هفته منتهی به 21 آبان ماه نسبت به هفته قبل از آن افزایش داشته است به‌نحوی که نخود با قیمت 2هزارو 69 تومان و رشد 12/4 درصدی، لپه نخود 2 هزار و 203 تومان و رشد 4/8 درصدی، عدس 2 هزار و 262 و رشد 5/4 درصدی، لوبیا‌چیتی 2 هزارو 529 تومان و رشد 2درصدی، لوبیا چشم‌بلبلی 2 هزارو 504 تومان و رشد 6/2 درصدی، لوبیا سفید 2هزارو 188 تومان و رشد 3/5 درصدی و لوبیا قرمز 2هزارو656 تومان با رشد 2درصدی در هر کیلوگرم را شاهد بوده است.همچنین در گروه برنج نیز، قیمت تمام اقلام این گروه افزایش 0/3 درصدی نسبت به هفته قبل را شاهد بود. به‌نحوی که برنج وارداتی غیرتایلندی به قیمت کیلویی 1945 تومان، برنج داخله درجه یک 2954تومان و برنج داخله درجه 2 ، 1939 تومان در بازار عرضه شد که هر کدام از این اقلام طی هفته گذشته به‌ترتیب با رشد 2/1  درصدی، 0/1 درصدی و 0/8 درصدی مواجه بوده است. از سوی دیگر قیمت برنج نسبت به هفته مشابه ماه قبل یک درصد رشد را نشان می‌دهد.

علل افزایش قیمت حبوبات

با افزایش اخیر قیمت حبوبات در بازار، معاون کالاهای مصرفی و خدمات سازمان حمایت نیز با تأیید افزایش قیمت این محصولات افت تولید و کاهش واردات را دو علت عمده افزایش قیمت حبوبات اعلام کرده است. محمد قبله با اشاره به اقدامات انجام شده برای تنظیم بازار حبوبات به فارس گفت: حبوبات جزو کالاهایی است که به تازگی گران شده است. در این خصوص جلسات متعددی در کار‌گروه تنظیم بازار داشته‌ایم اما هنوز ذخیره‌سازی‌ آن به‌طور کامل انجام شده است.وی یکی از دلایل افزایش قیمت حبوبات در سال‌جاری براساس پیگیری سازمان حمایت، افت تولید و کاهش 25 درصدی واردات آن قلمداد کرد و گفت: یکی از دلایل کاهش واردات حبوبات ماده 16 قانون بهره‌وری کشاورزی و حمایت از تولیدکنندگان داخلی است که برای واردات ایجاد محدودیت کرده است.

قبله تصریح کرد، تصمیماتی اتخاذ شده تا بتوانیم قیمت حبوبات را تنظیم کنیم. و نخستین راهکار در این جهت صدور مجوز واردات و سپس همکاری با اتحادیه‌های استانی و شناسایی انبارها است تا بتوانیم به‌صورت ضربتی قیمت‌ها را کاهش دهیم. وی افزود: امیدواریم بتوانیم قیمت‌ها را کنترل کنیم اما واقعیت این است که ممنوعیت واردات حبوبات خیلی ما را اذیت کرده چرا که 25 درصد افت واردات در سال هدفمندی یارانه‌ها با توجه به اینکه حبوبات کالای جانشین اقلام پروتئینی است، کار تنظیم بازار را سخت کرده و برای مهار قیمت حبوبات نیازمند همکاری تمام دستگاه‌ها هستیم.

کد خبر 120861

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز