یکشنبه ۲۳ آبان ۱۳۸۹ - ۱۵:۲۳
۰ نفر

خبرنگار اعزامی همشهری به عرفات: دوشنبه در عربستان روز عرفه است. همزمان با روز عرفه که حاجیان به عرفات می‌روند، طی آیینی خاص، پوشش جدید کعبه با حضور شخصیت‌های اسلامی جایگزین پوشش قدیمی می‌شود.

حج

هر سال صبح روز نهم ذی‌الحجه (روز عرفه به تقویم عربستان که مسجد‌الحرام خلوت است) پرده سیاه رنگی که کعبه را می‌پوشاند را تعویض ‌می‌کنند، خانه خدا را با آب زمزم ، گلاب ناب کاشان و مشک شست‌وشو می‌دهند و دیوارهای داخلی آن را نیز با انواع پارچه‌های معطر گردگیری می‌کنند.

خانه کعبه هر سال دوبار شسته می‌شود.یادآوری می‌شود هنگامی که حضرت محمد(ص) مکه را فتح کرد، به یارانش فرمود که وارد کعبه شده و آن را علاوه بر پاک کردن از بت‌ها، از هرگونه آلودگی پاک کنند. از این‌رو هر سال شست‌وشوی خانه خدا با یادآوری سنت حسنه پیامبر اسلام(ص) انجام می‌شود. پرده خانه خدا که به زبان عربی «کِسوه» نامیده می‌شود ۱۴ متر ارتفاع و ۴۷ متر عرض دارد و وزن کلی آن به ۶۵۰ کیلوگرم می‌رسد. بیش از ۳۰ سال است که در کارگاه ویژه‌ای در مکه مکرمه پرده‌های کعبه آماده می‌شود.

پیش از این، این پرده‌ها از طرف مصر و هند به این کشور هدیه می‌شد. برای دوخت این پرده از ابریشم خالص و برای آراستن یا قلابدوزی آن از نخ‌های زر و نقره استفاده می‌شود. این نخ‌ها برای نوشتن آیات قرآن در حاشیه پرده به کار می‌رود. کسوه از 5 قطعه تشکیل می‌شود؛ 4 قسمت آن برای پوشش اضلاع کعبه و قطعه پنجم برای پوشش «در» کعبه است. این در به یک فضای خالی باز می‌شود که دارای 3ستون است.

به هریک از بافندگان قطعه‌ای از پارچه ابریشمی و یک آیه قرآن داده می‌شود تا کار دوخت را آغاز کنند. ابتدا کلمات و شکل‌ها را با نخ می‌دوزند و پس از آن با استفاده از نخ‌های زر و نقره‌، روی آنها را دوخت می‌زنند. پرده قدیمی به این کارگاه برگردانده شده و پس از شست‌وشو به قطعات کوچک تقسیم و برای مقامات و کشورهای مسلمان فرستاده می‌شود.درون کعبه نیز دارای پرده قلابدوزی سبز رنگی است از ابریشم که در همین کارگاه ساخته می‌شود. پیش از ظهور ماشین‌های دوخت رایانه‌ای، دوخت این پرده با چرخ‌های خیاطی دستی انجام می‌شد.

کد خبر 120702

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز