نوشیروان کیهانی زاده: علامه سیدمحمدحسین طباطبایی در سال1281ش در تبریز متولد شد و در 5سالگی مادر و در 9سالگی پدرش را از دست داد.

در همان زمان علاوه بر فراگیری قرآن‌مجید و کتاب‌های متداول روز و خوشنویسی، به تحصیل مقدمات عربی روی آورد و در سن 23سالگی عازم نجف اشرف شد. علامه، طی 11سال اقامت در نجف از محضر عالمان نامداری همچون میرزای نایینی، سیدابوالحسن اصفهانی، محمدحسین غروی اصفهانی و میرزاعلی آقاقاضی طباطبایی استفاده‌های فراوان برد و مدارج علمی و کمالات اخلاقی را پیمود. وی پس از آن به مدت 10سال در تبریز اقامت گزید و سپس در سال 1325ش راهی شهر قم شد. علامه از آن پس با درک نیاز حوزه به تفسیر و فلسفه، به تدریس این دو پرداخت و در این دو رشته مقام شامخی به دست آورد. علامه طباطبایی همزمان با تدریس، از تألیف آثار گرانبها و سودمند غفلت نورزید و کتب متعددی را به رشته تحریر درآورد. سرانجام در صبح یکشنبه، 24 آبان 1360 پس از یک هفته بیماری، دار فانی را در 80سالگی وداع گفت و به دیار باقی شتافت. مزارش در کنار حرم حضرت معصومه(س) است.

درگذشت «مهدی ادواردو آنیللی» مسلمان ایتالیایی

ادواردو آنیللی، تنها فرزند سناتور مشهور ایتالیایی، جیووانی آنیللی، در سال1954م در شهر نیویورک به دنیا آمد. وی پس از پایان تحصیلات خود در رشته ادیان و فلسفه شرق، در سن20سالگی پس از آشنایی اتفاقی با قرآن، در یکی از مراکز اسلامی نیویورک به آیین الهی اسلام مشرف شد. پس از تشرف به دین اسلام، نام هشام عزیز را برای خود برگزید و پس از چندی ضمن آشنایی با انجمن اسلامی فارغ‌التحصیلان ایتالیا، به مذهب تشیع گرایید و نام مهدی بر خود نهاد. ادواردو به کشور ایران سفر کرد و با امام‌خمینی(ره) ملاقات کرد. در این دیدار، امام پیشانی مهدی را می‌بوسند و نسبت به وی تفقد می‌نمایند. ادواردو در طول سالیان اسلام آوردن خود، بارها مورد هجوم تبلیغاتی صهیونیست‌ها قرار گرفت. وی در راه هدف متعالی خود، از ثروت هنگفت خانوادگی و شهرت ملی و جهانی صرف‌نظر کرد. او سرانجام در روز پانزدهم نوامبر سال2000م پس از خروج از خانه به طرز مرموزی در سن 46سالگی درگذشت.

درگذشت «یوهان کپلر» ستاره‌شناس و منجم بلند آوازه آلمانی

یوهان کپلر، دانشمند و ستاره‌شناس معروف، در سال 16می 1571م در آلمان به دنیا آمد. از آغاز جوانی، شراره علم‌طلبی او هر روز بیشتر زبانه می‌کشید. از این‌رو به‌رغم چشمان آسیب‌دیده، ضعف جسمانی و دست‌های ازکارافتاده، وارد دانشگاه شد. علاقه به ریاضیات، علوم فیزیک و مکانیک، او را چنان جذب خود ساخت که پس از فراگیری آنها، در سن 23سالگی به استادی اخترشناسی منصوب شد. او 3‌قانون مهم را کشف کرد؛ قانون اول او مبنی‌بر بیضی بودن مدار حرکت سیارات به دور خورشیدبود،
قانون دوم این بود که هر سیاره حین گردش روی مدار، مرتبا سرعتش را تغییر می‌دهد و قانون سوم اینکه زمان گردش کامل سیاره‌هایی که به خورشید نزدیک‌ترند، کمتر از سیاره‌هایی است که از خورشید دورند. این نظرات و به‌ویژه‌ نظریه حرکت سیاره‌ها، در آن زمان با مخالفت فراوانی مواجه شد و کپلر به‌سختی مورد حمله قرار گرفت. یوهان کپلر در 15 نوامبر 1631م در سن 60‌سالگی درگذشت و به زودی از خاطره‌ها رفت و هیچ‌کس آثار او را مطالعه نمی‌کرد، ولی دوران افتخار او در قرن‌های هفدهم و هجدهم که دانشمندان به آثار او روی آوردند آغاز شد و شهرتش را عالمگیر کرد.

کد خبر 120649

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز