مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۲ آبان ۱۳۸۹ - ۱۶:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: تلسکوپ فضایی "فرمی" ناسا دو حباب عجیب پرتوهای گاما را در مرکز کهکشان راه شیری کشف کرد که تاکنون هرگز دیده نشده بود

حباب کهکشان راه شیری

تلسکوپ فضایی فرمی ناسا که حساس‌ترین آشکارساز پرتوهای گاما است توانست یک ساختار بی سابقه را که تاکنون هرگز در کهکشان راه شیری مشاهده نشده بود در مرکز این کهکشان شناسایی کند.

به گفته ستاره شناسان، این ساختار در ابعاد 50 هزار سال نوری است و می‌تواند بقایای فوران سیاه چاله غول پیکری باشد که در مرکز کهکشان قرار دارد.

دانشمندان مرکز "هاروارد- اسمیت سونیان" در کمبریج ماساچوست در این خصوص توضیح داد: "ساختاری که ما دیدیم در واقع دو حباب است که پرتوهای گاما تابش می‌کنند. این پرتوها در جهت شمال و جنوب مرکز کهکشان تا فاصله 25 هزار سال نوری گسترده می‌شوند ما هنوز نتوانسته‌ایم ماهیت و منشا این حباب‌ها را درک کنیم."

حباب کهکشان راه شیری

به گزارش خبرگزاری مهر، این ساختار در بیش از نیمی از آسمان مرئی از صورت فلکی سنبله تا صورت فلکی درنا گسترده شده است و می‌تواند میلیون‌ها سال عمر داشته باشد.

نتایج این کشف با پردازش اطلاعات جمع آوری شده توسط "تلسکوپ پهنه وسیع (LAT) فرمی به دست آمده است. این تلسکوپ فضایی پرتوهای گاما در سال 2008 پرتاب شد.

سایر دانشمندانی که بر روی پرتوهای گاما مطالعه می‌کنند تاکنون هرگز این حباب‌ها را به سبب "مه پرتوهای گاما" که آسمان را می‌پوشاند رصد نکرده بودند.

کد خبر 120574
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز