ترجمه یکتا فراهانی : همه والدین دوست دارند کودکانی با استعداد و باهوش داشته باشند؛ گاهی نیز با خود می‌اندیشند که شاید فرزند من بتواند در آینده همان نابغه‌ای شود که همیشه آرزو داشتم!

طرح - کودک

 شاید این آرزو ابتدا خیلی بعیدبه نظر برسد و غیرممکن بنماید، اما آیا می‌دانستید که شما می‌توانید نبوغ را در فرزندتان بیدار کنید؟ اگر باور کنید که فرزندتان می‌تواند، او نیز حتما خواهد توانست.
فرد نابغه کسی است که توانایی خاص ذهنی یا استعدادی منحصر به فرد داشته باشد؛ کسی که وجود او به گونه‌ای الهام‌بخش دیگران باشد.

هرفرد در وجود خود استعدادی ذاتی و توانی منحصر به فرد دارد. هر کودکی نیز از لحاظ ذهنی می‌تواند به طور بالقوه بالاترین استعدادها و همچنین خلاقیت را داشته باشد.

فــرزند شــما نیز هر استعداد یا توانایی خاصی که داشته باشد می‌تواند مانند یک نابغه بدرخشد. اگر از او حمایت کنید و باورش داشته باشید، هرگز دچار احساس کمبود و حقارت که مانع موفقیت است نخواهد شد. در واقع اگر فرزندتان را صادقانه باورکنید، این باور را در همه حرف‌ها و رفتارهایتان به او منتقل خواهید کرد. بدین‌ترتیب او همواره از شما اطاعت می‌کند و هرکاری را که از او می‌خواهید انجام می‌دهد. شما علاوه بر آنکه دلتان می‌خواهد فرزندتان فردی نابغه و منحصر به فرد شود، دوست دارید او فردی شاد، آزاد و موفق شود پس سعی نکنید فقط به فرزندتان فشار آورید تا هرچه بیشتر یاد بگیرد، بلکه بکوشید فضایی شاد و انرژی‌بخش برای او به وجود آورید تا او نیز بیشتر بتواند به خود اطمینان کند.

برای یادگیری بهتر فرزندتان می‌توانید به این موارد توجه کنید:
- شرایط مناسبی برای او فراهم آورید: تا به حال دقت کرده‌اید که چرا بعضی‌‌ گل‌ها فقط در خاک به خصوصی رشد می‌کنند. زیرا در آنجا خاک مناسب، درجه حرارت مناسب و رطوبت و شرایط زیست‌محیطی مناسب وجود دارد. به همین ترتیب نبوغ فرزند شما نیز در شرایط مناسبی که خود شما می‌توانید آن را ایجاد کنید شکوفا می‌شود.

- دستور ندهید: کودک نسبت به لحن صدای شما بسیار حساس است بنابراین آهنگ صدای خود را به گونه‌ای تنظیم کنید که ملایم و تشویق‌کننده باشد. اگر بخواهید به فرزندتان تحت فشار آموزش دهید، نتیجه دلخواهی نخواهید گرفت. یادگیری برای فرزندتان باید لذتبخش باشد اگر او احساس کند که یادگیری را به او تحمیل می‌کنید، از آن فرار می‌کند.

- صبــور بــاشید: روانشناسان دریافته‌اند که کودک تا 6‌سالگی به هر موضوعی بیش از چند دقیقه توجه نمی‌کند ممکن است فرزند شما بعد از چند دقیقه حواسش از کاری که شما او را به آن مشغول کرده‌اید، پرت‌شود و سرگرم بازی مورد علاقه خود شود. بنابراین مجبورش نکنید به کار مورد انتظار شما ادامه دهد. این کار فقط باعث آزار او می‌شود. بهتر است صبور باشید زیرا اگر انتظارات شما بیش از توان او باشد، فرزندتان بی‌جهت دچار اضطراب خواهد شد.

- یادگیری را لذت‌بخش کنید: نگرش یادگیری لذت‌بخش در سطوح مختلف اهمیت دارد. بعضی والدین از هر فرصتی برای آموزش فرزند خود استفاده می‌کنند؛ از آنچه هنگام صرف غذا روی میز قرار دارد، هنگامی که با وسایلش بازی می‌کند، فیلم می‌بیند و... فرزند شما از انجام این کارها لذت می‌برد و اگر همزمان بتوانید چیزی هم به او یاد بدهید، قطعا بهتر در خاطرش خواهد ماند. بدین‌ترتیب کودک متوجه می‌شود که یادگیری بخشی از زندگی است. این آموزش گرانبهایی است که کودک با آن رشد می‌کند.بیدار کردن نبوغ در کودکان در واقع وظیفه والدین است و برای این کار باید نگرشی مستحکم، مثبت و سالم نسبت به فعالیت‌های ذهنی فرزند خود داشته باشید. با توجه به اینکه او همیشه شما را سرمشق و الگوی خود قرار می‌دهد، باید راهنمای خوبی برایش باشید و تشویقش کنید که احترامی عمیق و رابطه‌ای خوب نسبت به آموزش و یادگیری داشته باشد.
مثلا میزان لذتی که فرزندتان از خواندن می‌برد تا حد زیادی بستگی دارد به نگرشی که شما نسبت به خواندن دارید. اگر او ببیند که شما با اشتیاق مطالعه می‌کنید یا او را همراه خود به کتابخانه می‌برید می‌فهمد که شما مشتاق یادگیری هستید و او هم به تبعیت از شما به دنبال مطالعه می‌رود.

برای تشویق فرزندتان به مطالعه می‌توانید کتاب‌های رنگارنگ با اشکال و تصاویر زیبا برای او بخرید و زمانی را برای خواندن داستان یا شعرهای کتاب‌هایش اختصاص بدهید. این کارها علاوه بر تشویق او به مطالعه، رابطه‌ای گرم و صمیمی بین شما به وجود می‌آورد. خواندن داستان با صدای بلند از یک طرف توجه کودک را بیشتر به خود جلب می‌کند و از طرف دیگر باعث می‌شود کودک احساس نزدیکی بیشتری با شما بکند. بهترین کار این است که به طور منظم و روزانه برنامه خواندن داستان داشته باشید. برای این کار نیز باید پیگیر باشید و اینگونه برنامه‌ها را به بعد موکول نکنید. بدین ترتیب کودک علاوه بر تشویق به مطالعه، مشارکت را نیز تجربه خواهد کرد. سوال کردن نیز در یادگیری نقش مهمی دارد. فرزند شما هرچه زودتر حرف زدن را یاد بگیرد، زودتر هم سوال کردن را شروع می‌کند و احتمالا هر روز شما را با سوالات مختلف کاملا گیج خواهد کرد! اما این طبیعی است و بخشی از رشد او و همچنین نشانه جست‌وجو و علاقه او برای دانستن و آگاهی بیشتر است. بنابراین به سوالات او به ساده‌ترین و کامل‌ترین شکل ممکن پاسخ دهید و اگر جواب سوالش را نمی‌دانید صادقانه به او بگویید که جواب سوال را نمی‌دانید اما جوابش را پیدا می‌کنید و به او می‌گویید.

بعضی والدین نگران یادگیری زیاد از حد فرزندانشان هستند. این نگرانی هنگامی موجه است که فرزند شما ناچار به یادگیری و آموزش درس‌هایی باشد که مغزش هنوز آمادگی و رشد کافی برای پذیرش آنها را نداشته باشد.پژوهشگران معتقدند اگر کودکتان را مجبور به یادگیری چیزی می‌کنید که آمادگی‌اش را ندارد؛ احتمالا بعدها منجر به آشفتگی ذهنی و مشکلات یادگیری در او خواهد شد. برای اینکه بتوانید استعدادهای فرزندتان را شکوفا سازید باید هر مهارتی را زمانی به کودک آموزش دهید که مغز او برای پذیرش آن مهارت خاص ظرفیت و آمادگی کافی داشته باشد؛ به عبارت دیگر اطمینان داشته باشید که زمان مناسبی برای انجام این کار است. نکته مهم دیگر آن است که پدر و مادر باید در زمینه موضوعات آموزشی به فرزند خود کاملا با یکدیگر هماهنگ باشند؛ زیرا در غیر این صورت کودک برای آموزش سردرگم می‌شود و کم‌کم علاقه و انگیزه خود را نیز از دست خواهد داد.

Friday magazine

کد خبر 120565

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز