نوشیروان کیهانی زاده: استاد سعید نفیسی ادیب، نویسنده و محقق معاصر ایرانی در 22 آبان 1344 شمسی بدرود حیات گفت.

 استاد نفیسی فارغ‌التحصیل رشته‌های حقوق و علوم سیاسی از فرانسه بود و از اعضای دائم فرهنگستان ایران به‌شمار می‌‌رفت. استاد سعید نفیسی مدت‌ها در مدرسه علوم سیاسی دار‌المعلمین دارالفنون و دانشکده‌های حقوق و ادبیات دانشگاه تهران تدریس می‌کرد. از آثار استاد سعید نفیسی تصحیح متونی چون تاریخ بیهقی، غزلیات عطار و ترجمه‌هایی همانند تاریخ سیاسی اجتماعی ایران و ایلیاد و اودیسه را می‌توان نام برد.

رحلت فقیه مبارز و نستوه آیت‌الله «شیخ‌عبدالله مازندرانی»

آیت‌الله شیخ عبدالله مازندرانی در حدود سال 1219 شمسی در بارفروش مازندران به‌دنیا آمد و مقدمات را در زادگاهش فرا گرفت. سپس به عراق مهاجرت کرد و از محضر عالم بزرگ، شیخ زین‌العابدین مازندرانی و اساتید نامداری همچون شیخ مهدی کاشف‌الغطاء و ملامحمد فاضل ایروانی و به‌ویژه میرزا حبیب‌الله رشتی استفاده کرد. او پس از فوت میرزا حبیب‌الله رشتی به‌عنوان یکی از مراجع تقلید، مورد توجه شیعیان به‌ویژه اهالی گیلان و مازندران قرار گرفت. این عالم مجاهد در جریان نهضت مشروطه به همراه آخوند ملامحمد کاظمی خراسانی و میرزا خلیل، در حوزه نجف، به‌عنوان یکی از 3رهبر دینی و فکری این جنبش مردمی عمل می‌کرد. این فقیه سترگ سرانجام در روز بیست‌ودوم آبان 1291 شمسی در 72سالگی رحلت و در صحن شریف علوی در نجف اشرف به خاک سپرده شد.

یورش ساواک به منزل امام‌خمینی(ره)

حضرت امام‌خمینی (ره) قبل از تبعید به نجف، در منزلی در مقابل مدرسه حجتیه قم، محلی به‌عنوان کتابخانه و محل درس و بحث طلاب تأسیس کرده بودند که مورد مراجعه فراوان طلاب واقع شد. ساواک که از فعالیت این مکان در جهت معرفی حضرت امام هراسناک شده بود، در 22 آبان سال 1346، به آنجا و نیز بیت آن حضرت در قم یورش برد و همه کتاب‌ها و نشریات و جزوات موجود که بالغ بر 10هزار جلد بود، به همراه اوراق و اسناد تاریخی به یغما برد. از آن پس در کتابخانه بسته شد و رفت‌وآمد به آنجا، ممنوع اعلام شد.

تولد «جیمز کلارک ماکسول» بنیانگذار قوانین نور و الکتریسیته

جیمز کلارک ماکسول، فیزیکدان برجسته انگلیسی در 13نوامبر 1831 میلادی در شهر ادینبورو، در اسکاتلند به‌دنیا آمد و تحصیلات مقدماتی خود را در آن شهر آغاز کرد. وی در دوران مدرسه به ریاضیات علاقه نشان داد و استعدادش در این‌زمینه شکوفا شد؛ به‌طوری که در 14سالگی به اخذ مدالی در ریاضیات نائل آمد. ماکسول در سال بعد مقاله‌ای در باب روش ترسیم منحنی‌های بیضوی کامل به انجمن سلطنتی ادینبورو تقدیم کرد. این رساله به حدی کامل، جامع و مهم بود که جمع زیادی، حاضر به قبول این واقعیت نبودند که نوجوانی 15ساله، آن را تهیه کرده است. وی با مجموعه 4معادله کوتاه خود، واکنش و تأثیر متقابل میدان‌های الکتریکی و مغناطیسی را به‌درستی شرح داد و به‌عنوان مکتشف و بنیانگذار قوانین نور و الکتریسیته معرفی شد. عمر جیمز کلارک ماکسول کوتاه بود و سرانجام در پنجم نوامبر 1879 میلادی در 48 سالگی درگذشت.

کد خبر 120545

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز