گروه شهری: پل کابلی جوادیه که طراحی منحصر‌به فرد آن باعث شده یکی از نمادهای جدید تهران نام بگیرد، شنبه با حضور شهردار تهران به بهره‌برداری می‌رسد.

پل جوادیه

آخرین مراحل تکمیل این پل که برداشتن پایه‌های موقت آن بود، هفته گذشته اجرا شد و طی 2 شب گذشته نیز شهروندان ساکن محله جوادیه در جشن‌هایی که به مناسبت بهره‌برداری از این پل برگزار شد. شرکت کردند تا امروز همه چیز برای آغاز حرکت خودروهای روی پل جوادیه فراهم باشد.

دکتر محمد باقر قالیباف شهردار تهران، چهارشنبه گذشته در آخرین بازدید خود از این پل درباره آن گفت: این پل یکی از بهترین و مهم‌ترین پروژه‌های کشورمان است که هفته آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

شهردار تهران افزود: پل جوادیه یکی از زیباترین پل‌هاست که به دلیل طراحی و اجرا از جمله افتخارات مهندسی متخصصان ایرانی است؛ به‌گونه‌ای که در حال حاضر کارشناسان 3 کشور دیگر ضمن بازدید از آن علاقه‌مند به اجرای چنین پروژه‌ای در کشورهای خودشان به دست متخصصان ایرانی شوند. پس از بازدید قالیباف، عملیات روکش آسفالت پل نیز انجام شده و پل آماده عبور و مرور خودروها شد.

مازیار حسینی معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران درباره این پل گفت: پل کابلی جوادیه که به‌دلیل فرسودگی پل قدیم احداث شد، دارای طولی در حدود 210 و عرض 15 متر از هر طرف است. عرشه این پل توسط 12 دسته کابل به قوس متصل شده که از 250 تا 850 تن بار را تحمل می‌کند. پل کابلی جوادیه تنها پل سه پایه دنیاست. همچنین طرح قوس این پل به‌دلیل مجاورت راه‌آهن، الهام گرفته از سوزن ریل قطار است که زیبایی این پل را چندین‌برابر می‌کند.

کاهش فاصله شمال و جنوب شهر

در روزهای گذشته جمعی از نمایندگان تهران نیز با اظهارنظر درباره ساخت پل جوادیه، این اقدام شهرداری تهران را هم‌جهت با کاهش فاصله شمال و جنوب شهر دانسته و آن را ستودند. علی مطهری، نماینده مردم تهران در مجلس از این جمله است. او در گفت‌وگو با سما با ابراز رضایت از عملکرد شهرداری تهران و تاکید بر تحقق مدیریت واحد شهری برای هر چه بیشتر شدن این کارکرد، پل جوادیه را همانند دیگر طرح‌های بزرگ و مدرن دارای کارکردهای فرهنگی نیز دانست و گفت: انجام طرح‌های بزرگ همچون پل جوادیه و ارائه آن به مردم، احترام گذاشتن به شهروندان است و شهروندان نیز این موضوع را حس می‌کنند.

علی مطهری «حس محترم بودن» را یکی از تاثیرات فرهنگی افتتاح پل جوادیه و دیگر پروژه‌های شهری دانست و گفت: مردم با دیدن این طرح‌ها، این حس را پیدا می‌کنند که نزد مدیران شهری، محترم هستند و اتفاقا همین نگاه هم عاملی می‌شود که رفتارها و برخوردها و میزان رعایت هنجارها به سمت بهتر شدن پیش برود.

پیش از این، احمد ناطق نوری، حسین ابراهیمی، محمد مهدی پورفاطمی، سید علی میرخلیلی و تعدادی دیگر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، ساخت پل جوادیه را نشان از عزم شهرداری تهران در کاهش فاصله شمال و جنوب شهر دانستند.

بازدید جمعی از ائمه جماعات شهر

از سوی دیگر حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین ناصحی مشاور شهردار و رئیس مرکز فعالیت‌های دینی شهرداری تهران پنجشنبه به همراه جمعی از ائمه جماعات پایتخت از تمام بخش‌های پل جوادیه بازدید کردند و در جریان ویژگی‌های این پروژه، مدت و هزینه‌های ساخت، مشکلات و موانع بر سر راه، تاثیرات ترافیکی و...قرار گرفتند.

در حاشیه این بازدید حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناصحی گفت: شهردار تهران از 3 یا 4 سال پیش به مردم تهران قول داده بود که نگذارد فاصله شمال و جنوب شهر بیشتر شود و برای کاهش این فاصله تلاش کند که امروز ما شاهد تحقق این وعده هستیم و می‌بینیم که بیشترین پروژه‌های عمرانی، خدماتی، فرهنگی و اجتماعی و... در مناطق جنوبی شهر صورت می‌گیرد.

مشاور شهردار تهران تصریح کرد: مقرر شده است پس از بهره‌برداری از این پروژه در مجاورت پل جوادیه مجموعه‌ای از فضاهای فرهنگی نیز احداث شود که از جمله آن می‌توان به احداث یک فرهنگسرا و یک مرکز فعالیت‌های دینی اشاره کرد که امید است با اجرای این طرح در مجاورت پل جوادیه شاهد رضایت و خشنودی شهروندان باشیم.

کد خبر 120524

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز