همشهری آنلاین: پنجمین اجلاس سران گروه 20 که در سئول پایتخت کره جنوبی آغاز شده بود، با انتشار بیانیه مشترکی و تصویب برنامه عمل مرتبط با توسعه اقتصادی تا سال 2014 به کار خود پایان داد.

g20 seoul

به گزارش ایرنا، در این بیانیه آمده است: بحران مالی و بانکی جهان بیشترین تاثیرات منفی را برکشورهای فقیر و آسیب پذیر گذاشته و این بحران موجب کند شدن برنامه اهداف توسعه هزاره سازمان ملل شده است.

براساس برنامه کاری ، این گروه در سالهای آتی اقدامات خود را بر ساخت تاسیسات زیربنایی، توسعه منابع انسانی، سرمایه گذاری بخش خصوصی، اشتغالزایی، امنیت غذایی، بسیج منابع مالی و تبادل اطلاعات متمرکز خواهد کرد.

سران شرکت کننده در اجلاس گروه 20 در بیانیه پایانی این اجلاس تاکید کردند که همکاری های چندجانبه را برای کاهش عدم توازن تجاری و رسیدن به توسعه پایدار ادامه خواهند داد و به کشورهای درحال رشد نیز برای توسعه اقتصادی کمک خواهند کرد.

در این بیانیه آمده است : هر پیشرفتی در اجرای برنامه کاری این گروه در نیمه اول سال 2011 میلادی در اجلاس وزیران دارایی و رییسان بانک های مرکزی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

گروه 20 در این بیانیه ، خود را به تجارت آزاد و سرمایه گذاری به عنوان عوامل مهم برای بهبود اقتصاد جهانی متعهد دانسته و با یکجانبه گرایی تجاری در هر شکل آن مخالفت و بر اهمیت پایان مذاکرات دوحه سازمان تجارت جهانی تاکید کرده است.

سران گروه 20 تایید کردند که شش درصد از سهمیه صندوق بین الملی پول را به اقتصادهای درحال رشد اختصاص خواهند داد و کارهای ذیربط در این ارتباط در اجلاس 2012 تکمیل خواهد شد.

در بیانیه آمده است که اصلاحات صندوق بین المللی پول برای اعتبار و مشروعیت و تاثیرگذاری بیشتر این صندوق بسیار اهمیت دارد.

باتوجه به اختصاص این سهمیه کشورهای درحال رشد می توانند نقش فعالتری را در این صندوق ایفا کنند وبازارهای اقتصادی آنان پویاتر خواهد شد.

براساس این بیانیه طرفین در خصوص تعیین سامانه های نرخ ارز براساس شرایط بازار و انعطاف پذیری نرخ تبادلات ارز به توافق رسیدند.

در این بیانیه بر اصلاحات ساختاری کشورها برای کاهش وابستگی آنها به تقاضای خارجی و تمرکز بر منابع داخلی تاکید شده و آمده است:کشورهای دارای تاثیر تجاری باید دست به چنین اصلاحاتی زده و قدرت رقابت خود را در صادرات تقویت کنند.

ششمین اجلاس سران گروه 20 در فرانسه برگزار خواهد شد.

کد خبر 120511
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد‌ جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز