گروه اجتماعی- مینا شهنی: نماینده مجلس شورای اسلامی به وزیر آموزش و پرورش در مورد حادثه آتش‌سوزی در خوابگاه مدرسه شبانه‌روزی چاه‌رحمان از توابع نصرت‌آباد زاهدان در استان سیستان و بلوچستان که مرگ یک دانش‌آموز و مصدومیت 14 دانش‌آموز دیگر را در پی داشت، تذکر داد.

مجلس شورای اسلامی

حمیدرضا پشنگ نماینده مردم خاش، میرجاوه و نصرت‌آباد که در اظهارنظر قبلی‌اش درباره حادثه آتش‌سوزی خوابگاه مدرسه شبانه‌روزی بر این نکته تأکید کرده‌ بود که هیچ‌کدام از مسئولان مدرسه در محل حاضر نبوده‌اند، در این تذکر از وزیر آموزش و پرورش کشور خواسته تا به مشکلات این مدارس رسیدگی کرده و کاستی‌ها را پیگیری کند.

نماینده مردم خاش، میرجاوه و نصرت‌آباد معتقد است که کوتاهی مسئولان مدرسه و آموزش و پرورش منطقه در بروز این حادثه عامل مهمی بوده‌ است؛ چرا که به گفته او چنانچه یکی از سرپرستان مدرسه در محل حاضر بود یا برای سرکشی به خوابگاه دانش‌آموزان سرمی‌زد این امکان وجود داشت که به محض وقوع آتش‌سوزی تمامی 67 دانش‌آموزی که در خوابگاه بودند به بیرون از محل هدایت شوند و از بروز حوادث جانی برای آنان جلوگیری به عمل بیاید.

نظر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس

یکی از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اینکه علت این حادثه باید مشخص شود، گفت: اگر اهمال‌کاری یا سهل‌انگاری از سوی مسئولان صورت گرفته باشد باید به این موضوع به شکل جدی توجه شود.

امیر طاهرخانی افزود: امیدواریم که وقوع این حادثه بر اثر عدم‌رعایت استانداردهای تعریف‌شده برای مدارس شبانه‌روزی رخ نداده باشد؛ چرا که در این صورت وزارت آموزش و پرورش باید دراین‌باره پاسخگو باشد.به گفته این نماینده مجلس، سرکشی به مدارس شبانه‌روزی و خوابگاه‌های دانش‌آموزی و دانشجویی یکی از کارهایی است که در برنامه‌های کمیسیون آموزش و تحقیقات قرار دارد و اعضای این کمیسیون درصددند تا در یک فرصت مناسب از این مراکز بازدید به عمل آورند و نسبت به بهبود شرایط این مراکز اقدام کنند.

مشکلات خوابگاه‌های دانش‌آموزی

حمید‌رضا پشنگ معتقد است که نه‌تنها جای‌دادن تعداد زیادی دانش‌آموز در مساحت محدود و معین دور از استانداردهاست بلکه خوابگاه آتش‌گرفته در نصرت‌آباد سیستان و بلوچستان محل اقامت دانش‌آموزان پسر راهنمایی و دبیرستان در کنار یکدیگر بوده‌است.

این نماینده مجلس که خود سابقه فعالیت در آموزش و پرورش را دارد با تأکید بر اینکه شرایط روحی و جسمی دانش‌آموزان را دبیرستانی و راهنمایی کاملا متفاوت است، افزود: باید توجه شود که نگهداری این دو گروه در کنار یکدیگر سبب بروز مشکلات پیچیده‌ای خواهد شد که خود به نوعی آسیب اجتماعی است.

او از مسئولان وزارت آموزش و پرورش خواست تا با درنظر گرفتن مکان‌هایی مناسب و جدا از هم برای این دو گروه دانش‌آموزان از بروز مشکلات پیشگیری کنند. خوابگاه مدرسه چاه رحمان نصرت‌آباد با ابعاد 4 در 12‌متر محل استقرار 97 دانش‌آموز از دو گروه دبیرستانی و راهنمایی بوده‌است که در شب حادثه 67‌نفر از دانش‌آموزان در خوابگاه حضور داشته‌اند.

این حادثه ساعت 2 و 30‌دقیقه بامداد دوشنبه 17آبان‌ماه در حالی در مدرسه شبانه‌روزی چاه‌رحمان در نصرت‌آباد سیستان و بلوچستان رخ داد که تمامی دانش‌آموزان خواب بودند و یک دانش‌آموز متأسفانه بر اثر خفگی جان خود را از دست داد و 14دانش‌آموز دیگر نیز دچار مسمومیت تنفسی شدند.

فوت یک دانش‌آموز دیگر در چابهار

همزمان با انتشار خبر مرگ یک دانش‌آموز در یک مدرسه شبانه‌روزی در استان سیستان و بلوچستان‌، خبر دیگری از این استان منتشر شد که حکایت از مرگ یک دانش‌آموز دیگر در این استان داشت.براساس اخبار منتشر شده در برنامه 20:30 سیما، این حادثه در شهر چابهار رخ داده و دانش‌آموز متوفی بر اثر تنبیه معلم جان خود را از دست داده است.

در این خبر آمده که معلم مدرسه، این دانش‌آموز را به‌دلیل به همراه نیاوردن کتاب تنبیه کرده و با گوشه کتاب درسی به سر دانش‌آموز کوبیده و پس از آن دانش‌آموز به‌دلیل بروز مشکلات جسمی به‌مدت یک هفته در بیمارستان بستری و سپس فوت شده‌ است.

کد خبر 120429

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز