یکشنبه ۲۳ آبان ۱۳۸۹ - ۰۸:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: آلودگی جوش‌ها، زخم‌های پوستی و ترشحات هنگام صحبت، عطسه و سرفه زمانی که وارد مواد غذایی می‌شوند، خطر میکروب استافیلوکوک طلایی را افزایش می‌دهند.

اصول نگهداری مواد غذایی

دکتر امید هویدا رییس مرکز بهداشت شمال تهران در گفت‌وگو با سلامتیران گفت: «برای جلوگیری از مسمومیت غذایی باید موادغذایی در شرایط مناسبی نگهداری شود.»

وی با اشاره به نحوه نگهداری موادغذایی پخته شده، تاکید کرد: «موادغذایی پخته شده را باید کاملا سرد در یخچال یا کاملا داغ با دمای بالای 70 درجه روی شعله ملایم گاز نگه داشت.»

به گفته وی معمولا این شرایط در منزل رعایت نمی‌شود و امکان تولید سموم ترشح شده از میکروب‌ها در موادغذایی پخته شده وجود دارد. دکتر هویدا ادامه داد:«غذاهای پخته نگهداری شده در یخچال باید قبل از مصرف 10 دقیقه جوشانده شود. در غیر این صورت به مرور زمان بیماری کرون یا التهاب روده که به آن بیماری پخچال نیز می‌گویند، به وجود خواهد آمد.

وی با اشاره به موادغذایی کنسرو شده، تصریح کرد: «موادغذایی کنسرو شده باید به سرعت مصرف شود و قبل از مصرف باید حتما به مدت 20 دقیقه جوشانده شود.» دکتر هویدا توصیه کرد موادغذایی کنسرو شده که در آنها باز شده را چند روز در یخچال نگهداری نکنید. دکتر هویدا ادامه می‌دهد:«از تماس موادغذایی آماده مصرف با موادغذایی خام و ظروف مرتبط با آن اجتناب کنید.»

آخرین نکته‌ای که دکتر هویدا به آن اشاره کرد، نحوه نگهداری کشک است: «در کشک‌های مایع که در شیشه عرضه می‌شود، خطر بوتولیسم وجود دارد، بنابراین باید قبل از مصرف حتما جوشانده شوند.»[کشک و توصیه‌های بهداشتی]

کد خبر 120415
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز