همشهری آنلاین: معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با بیان اینکه رویکرد سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران رویکردی قرآنی است، عنوان کرد: بنا به رویکرد قرآنی خود در این سازمان‌ها تمامی مهدهای کودک فرهنگسراها و مراکز فرهنگی ‌ـ هنری را موظف به آموزش قرآن در جهت تحقق تربیت قرآنی کودکان و خردسالان کرده‌ایم.

قرآن

حجت‌الاسلام و المسلمین «مرتضی جعفرپور» معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران‌(ایکنا)، با اشاره به اهمیت تربیت قرآنی و ارائه آموزه‌ها و مفاهیم قرآنی برای تربیت کودکان و نوجوانان و تاکید آیات و روایت بر تربیت قرآنی فرزندان اظهار کرد: قرآن یک منشور زندگی برای تمامی سنین بوده و آموزه‌های قرآنی از طریق داستان‌های پندآموز برای سنین مختلف از جمله کودکان و نوجوانان بیان شده است.

وی با یادآوری اینکه قرآن برای سنین خاصی نازل نشده است، عنوان کرد: قرآن برای همه سنین پیام و درس زندگی دارد و البته آن چه اهمیت دارد این است که از این پیام‌ها و درس‌های بیان شده در قرآن چگونه بهره گرفته شود و کسی که آموزش می‌دهد از چه راه‌هایی برای ارائه آموزه‌های قرآنی بهره گرفته و هم‌چنین کسی که آموزش می‌بیند به قرآن و آموزه‌های قرآنی چگونه نگاه کند.

حجت‌الاسلام جعفرپور با بیان اینکه بهترین منبع برای تأمین غذای روح کودکان و نوجوانان قرآن است، افزود: کودکان به تنهایی توان انتخاب بهترین‌ها را نداشته و در این میان باید از بزرگ‌ترها کمک بگیرند و البته وظیفه پدران و مادران است که منابع و مفاهیم قرآنی مناسب با گروه سنی آنان را استخراج کرده و به آنان عرضه کنند.

وی با یادآوری اینکه تربیت قرآنی کودکان و نوجوانان از طریق آیات و روایات متعدد مورد تأکید قرار گرفته است، عنوان کرد: خداوند در سوره‌های مختلفی از قرآن مانند سوره لقمان و سوره حضرت یوسف(ع) با بیان حکمت‌ها و پندهایی اهمیت تربیت قرآنی کودکان و نوجوانان را مطرح کرده و بهترین روش‌های تربیتی را به پدران، مادران و فرزندان ارائه داده است.

وی در این بخش از سخنان خود با اشاره به موانع و مشکلات موجود در تربیت قرآنی کودکان و نوجوانان یادآور شد: مهم‌ترین مشکل در تربیت قرآنی فرزندان این است که به این مقوله به صورت بخشنامه‌ای نگاه می‌شود در صورتی که کار در حوزه کودک و نوجوان نباید به شکل بخشنامه‌ای اجرا شود.

وی با عنوان اینکه ابتدا خانواده‌ها و بعد سازمان‌ها باید بر اهمیت تربیت قرآنی آگاه شوند، افزود: خانواده‌ها و سپس مسئولان باید به این نگاه برسند که تنها قرآن است که آنان را به سمت و سوی کمال هدایت می‌کند و در صورتی که خودشان به این آگاهی رسیدند، می‌توانند بر روی کودکان و نوجوانان نیز اثرگذار باشند.

رویکرد سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران رویکردی قرآنی است

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی ‌ـ هنری شهرداری تهران در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر رویکرد سازمان فرهنگی هنری شهرداری که رویکردی قرآنی است، ادامه داد: براساس رویکرد ما در سازمان فرهنگی‌ ـ ‌هنری شهرداری هر فعالیت و اقدامی که در مراکز و مناطق فرهنگی ‌ـ هنری و فرهنگسراها انجام می‌شود باید رویکرد قرآنی و دینی داشته باشد و به بیان دیگر هیچ فعالیتی بدون رویکرد قرآنی و دینی نباید اجرا شود.

وی با اشاره به مهدهای کودک که در فرهنگسراها و مراکز فرهنگی ‌ـ هنری شهرداری در حال فعالیت هستند، گفت: براساس اعلام به مهدهای کودک فرهنگسراها و مراکز فرهنگی ‌ـ هنری از این مراکز خواسته شده تا با توجه به رویکرد قرآنی سازمان، تمام فعالیت‌هایی که در مهدها انجام می‌شود با رویکرد قرآن و آموزش قرآن به کودکان و خردسالان باشد.

وی در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه فضای موجود در فرهنگسراها و مراکز فرهنگی ‌ـ هنری باید فضایی قرآنی باشد، ادامه داد: تنها در فضای قرآنی و دینی است که می‌توانیم انتظار تربیت کودکان و نوجوانانی با تربیت قرآنی و دینی باشیم.

حجت‌الاسلام جعفرپور، در پایان افزود: هر چند که فعالیت‌های خوبی در جهت تربیت قرآنی کودکان و نوجوانان از سوی فرهنگسراها و مراکز فرهنگی‌ ـ هنری در حال انجام است اما باید اعتراف کرد که این فعالیت‌ها کافی نبوده و تحقق تربیت قرآنی نیازمند تلاش و همت بیشتری ا ست. 

کد خبر 120402
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز