گروه شهری: به گفته رئیس‌پلیس راهور ناجا، خودروهایی که در تهران تردد می‌کنند 8 برابر ظرفیت معابر آن است.

شورای شهر تهران

حسین رحیمی که دیروز به‌منظور ارائه گزارش در‌باره اقداماتی که شروع شده و برنامه‌های آتی پلیس راهور برای تسهیل ترافیک در صحن علنی شورای شهر تهران حاضر شده بود، اظهار داشت: در حال حاضر بیش از 4‌میلیون خودرو و 3 میلیون موتورسیکلت در شهر تهران در حال تردد است که این میزان هیچ تناسبی با ظرفیت و ساختار خیابان‌های شهر تهران ندارد.

وی در بخش دیگری از گزارش خود به تشکیل گشت‌هوایی و یگان ویژه به‌منظور رسیدگی به تخلفات خاص رانندگی اشاره کرد و در توضیح آن گفت: قرار است از جمع همکاران نیروی راهنمایی و رانندگی، گروه ویژه‌ای را برای ماموریت‌های خاص نظیر انضباط دهی و برخورد با قانون شکنی‌های خاص تدارک ببینیم.

رحیمی در مورد تشکیل گشت هوایی نیز اظهار داشت: برای این منظور 36 نقطه برای نشستن این هلی‌کوپتر‌ها تدارک دیده شده تا درصورت وقوع تصادف و گره‌های ترافیکی حاد سریعا به محل حادثه برسند و به اوضاع رسیدگی کنند.برخورد با تخلفات رانندگی شبانه از دیگر برنامه‌هایی بود که دیروز از سوی رحیمی خطاب به اعضای شورای شهر تهران اعلام شد.

بنا به گزارش همشهری، تجهیز افسران اخطاریه نویس به دستگاه کامپیوتر دستی (هند‌هلد) ظرف یک ماه آینده، گسترش کنترل مکانیزه محدوده طرح زوج و فرد، ساماندهی نحوه اجرای طرح پارکبان، ساماندهی سرویس مدارس، تشدید برخورد با خودروهای فاقد برگه معاینه‌فنی، تقویت و تشدید اقدامات عملیات پلیس بزرگراه از دیگر برنامه‌های پلیس راهور تهران بزرگ بود که دیروز اعلام شد.

در این باره رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تاکید کرد: پلیس نامحسوس بزرگراه از این به بعد با توقف در حاشیه بزرگراه‌ها، با تخلفاتی از قبیل حرکت با دنده عقب در بزرگراه و تردد موتورهای فاقد تجهیزات ایمنی برخورد شدیدتری خواهد کرد. از دیگر تخلفاتی که برخورد با آن تشدید خواهد شد، عدم‌استفاده از کمربند ایمنی، تجاوز به گذرگاه‌ها و استفاده از تلفن همراه است.

وی در توضیح دیگر طرح‌های آتی راهنمایی و رانندگی، به حضور پلیس راهنمایی و رانندگی در کنار قاضی شورای حل اختلاف اشاره کرد و در این‌باره گفت: گله مندی نسبت به عملکرد شوراهای حل اختلاف که گاه به راحتی برگه‌های تخلف را حذف یا از رقم آن کسر می‌کردند باعث شد تا در قانون جدید حضور نیروی پلیس در کنار قاضی در مورد جرائم رانندگی الزامی شود.

رحیمی همچنین در پاسخ به انتقاد علیرضا دبیر عضو هیات‌رئیسه شورای شهر در مورد افزایش ترافیک در محدوده پارک وی بعد از نصب چراغ راهنمایی و رانندگی در این محدوده اظهار داشت: ترافیک این محدوده صبح و عصر کمی افزایش یافته اما در دیگر ساعات منظم شده است.

وی در این باره خواستار همکاری صدا و سیما، باشگاه انقلاب و نمایشگاه بین‌المللی شد؛ زیرا به گفته رئیس پلیس راهور تهران بزرگ، از دلایل بروز ترافیک در این محدوده که به بزرگراه شهید مدرس، شهید چمران، نیایش و... نیز پس زده‌می‌شود، بسته شدن یا اختصاصی کردن بخش‌هایی از خیابان‌های این محدوده توسط باشگاه انقلاب، صدا و سیما و نمایشگاه بین‌المللی و جزیره‌ای عمل کردن این مجموعه‌هاست.

انتقاد از قانون جدید معاینه‌فنی

دیروز مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: ما موافق قانون جدید معاینه‌فنی خودروها نیستیم. وی ادامه داد: براساس قانون جدید، معاینه‌فنی خودروها هر 5 سال یکبار الزامی شده که این کار لطمات جدی به‌دنبال دارد. از نظر چمران، اساسا خودروها پس از 5 سال اوراق می‌شوند و نیازی به معاینه‌فنی ندارند.

به گفته چمران، با توجه به شرایط آب و هوایی شهر تهران و استهلاک خودرو در آن، بعد از 5 سال چیزی از خودرو باقی نمی‌ماند و باید خودرو را به‌جای معاینه‌فنی، اوراق کنیم؛ بنابراین، این قانون بدون توجه به فضای عمومی شهر تهران است وباید اصلاح شود.

بنابراین گزارش دیروز چمران در جریان تصویب یک فوریت طرح بودجه پیشنهادی سال90 شرکت فاضلاب تهران به دولت و مجلس شورای اسلامی گفت: خوشبختانه با توجه به پیگیری‌های شورای شهر تهران و توجه دولت، بودجه اختصاص‌یافته برای فاضلاب افزایش قابل‌توجهی داشته و مدت پیش‌بینی‌ شده برای تحقق پروژه‌های فاضلاب تهران از 125 سال به حدود 25 سال کاهش یافته است.

 صدا و سیما فرهنگ سازی کند

دیروز رئیس کمیته محیط‌زیست شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به فرارسیدن فصل سرما و افزایش آلودگی هوا گفت: رسانه ملی در بحث آموزش و فرهنگ‌سازی‌ در مورد محیط‌زیست و آلودگی هوا، تکلیف قانونی خود را انجام نمی‌دهد.

این درحالی است که از نظر معصومه ابتکار، رسانه ملی براساس قانون مکلف به فعالیت در این زمینه بدون اخذ وجه است اما این کار انجام نمی‌شود. رسانه ملی با همکاری مدیریت شهری و راهنمایی و رانندگی باید اقدامات اساسی را در این زمینه انجام دهد و در مورد توجه به کنترل آلودگی هوا و آموزش به مردم اقدام کند.

کد خبر 120371

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز