گروه حوادث: سردسته باند جاعلان، زن جوانی بود که بعد از کلاهبرداری 300 میلیون تومانی از یکی از بانک‌های شیراز به خارج از کشور گریخت.

متهم

او با همدستی خواهرش و یک زن دیگر اوراق مشارکت و سپرده‌گذاری را جعل و با نقشه‌ای حساب‌ شده‌ آنها را در بانک نقد می‌کرد.مدتی قبل با شکایت نماینده حقوقی یکی از بانک‌های شیراز، پلیس در جریان کلاهبرداری بی‌سابقه‌ای قرار گرفت که توسط جاعلانی حرفه‌ای صورت گرفته بود.

نماینده حقوقی بانک در ادعای خود گفت: مدتی قبل وقتی مسئولان بانک سرگرم بررسی اوراق مشارکت و سپرده‌گذاری دریافت شده از مشتریان بودند، متوجه جعلی بودن تعداد زیادی از آنها شدند.بررسی‌ها نشان می‌‌داد که افراد ناشناسی یکسال پیش با فریب متصدیان بانک، 300 میلیون تومان اوراق جعلی به آنها فروخته و بعد از دریافت پول، پا به فرار گذاشته‌اند. با این شکایت بود که بازپرس شعبه 19 دادسرای ناحیه یک شیراز، دستور بازداشت کلاهبرداران را صادر کرد و تحقیقات پلیسی برای به دام‌انداختن آنها شروع شد.

ردپای 3 زن

تیم تحقیق در نخستین اقدام راهی بانکی شد که اوراق جعلی در آنجا نقد شده بود. بررسی‌ها نشان می‌داد آخرین بار، فردی که این اوراق را در اختیار متصدی بانک قرار داده، مرد جوانی بوده که بعد از گرفتن پول‌ اوراق، این مبلغ را به شماره حسابی واریز کرده است.شماره حساب مورد نظر در اختیار ماموران قرار گرفت و خیلی زود مشخص شد که صاحب حساب، یکی از طلافروش‌های معروف شیراز است.

ماموران برای شناسایی جاعل اوراق مشارکت و سپرده‌گذاری به تحقیق از مرد طلافروش پرداختند و آنجا بود که فهمیدند متهمان اصلی پرونده 3 زن جوان هستند که با نقشه‌ای حساب شده اقدام به جعل و نقد‌کردن اوراق جعلی در بانک کرده‌اند.

مرد طلافروش به ماموران گفت: مدتی پیش، 3 زن به مغازه‌ام آمدند و سفارش چندین میلیون تومان سکه بهار آزادی دادند. من هم شماره حسابم را به آنها دادم و خواستم بعد از واریز کردن مبلغ سکه‌ها به حسابم، فیش آن را به مغازه بیاورند و سکه‌ها را تحویل بگیرند. چند روز بعد آنها درحالی‌که فیش واریزی را به همراه داشتند، برگشتند و من هم با اطمینان از اینکه پول را به حسابم واریز کرده‌اند، سکه‌ها را به آنها تحویل دادم؛ غافل از اینکه پولی که به حسابم واریز شده، حاصل از نقد کردن اوراق جعلی بوده است.

نقشه حساب‌‌شده

با این اطلاعات ماموران مطمئن شدند 3 زن جوانی که اقدام به خرید سکه از مرد طلافروش کرده‌اند در جعل اوراق نقش دارند اما هنوز نقش مرد جوانی که آخرین بار اوراق جعلی را به بانک برده و بعد از نقد کردن آنها، پول‌ها را به حساب مرد طلافروش واریز کرده بود، معلوم نبود.

برای کشف این معما، ماموران به بررسی فیلم‌های ضبط شده توسط دوربین‌های مداربسته بانک و مشخصاتی که از مرد جوان در بانک ثبت شده بود پرداختند و موفق شدند این مرد را شناسایی و دستگیر کنند. در بازجویی از این مرد مشخص شد که او یک راننده آژانس است که در دام زنان جاعل گرفتار شده است.

این مرد به ماموران گفت: آن روز زنی با آژانس تماس گرفت و درخواست ماشین کرد. وقتی به خانه‌اش رفتم، او مدعی شد مریض است و نمی‌تواند به بانک برود؛ برای همین مقداری اوراق مشارکت و سپرده‌گذاری را به من داد و خواست بعد از نقد کردن آنها در بانک، پول آن را به‌شماره حسابی که در اختیارم قرار داده بود، واریز کنم. من هم بی‌خبر از اینکه اوراق جعلی هستند و شماره حساب هم متعلق به یک طلافروش است این کار را انجام دادم.

بعد از اظهارات مرد جوان، پلیس که خود را در برابر باندی حرفه‌ای می‌دید تحقیقات برای دستگیری زنان جاعل را ادامه داد. با اطلاعاتی که راننده آژانس و صاحب مغازه طلافروشی در اختیار تیم تحقیق قرار داده بودند، مخفیگاه 2 نفر از متهمان شناسایی شد و آنها در یک عملیات ضربتی دستگیر شدند. با کشف مقداری اسناد و مدارک جعلی به همراه مهرهای قلابی در این محل، هر دو زن جوان به اداره آگاهی انتقال یافتند و در بازجویی‌ها به جعل اوراق بانکی و کلاهبرداری300 میلیون تومانی اعتراف کردند.

فرار سر دسته

یکی از متهمان گفت: سردسته باند خواهرم بود که بعد از عملی‌شدن نقشه کلاهبرداری، به خارج از کشور گریخت. او یک متخصص گرافیک و رایانه بود و به همین دلیل نقشه جعل اوراق بانکی را طرح کرد. بعد از جعل اوراق توسط خواهرم، نقشه ما برای نقد کردن آنها شروع می‌شد. ما ابتدا به طلافروشی‌ها می‌رفتیم و سفارش سکه می‌دادیم.

بعد به بهانه‌ اینکه پول‌ سکه‌ها را به حساب طلافروش واریز خواهیم کرد، به سراغ راننده‌ آژانس‌ها می‌‌رفتیم و از آنها می‌خواستیم که اوراق جعلی را در بانک برایمان نقد و پول آن را به حساب مرد طلافروش واریز کنند. بعد از واریز شدن پول، ما به طلافروشی می‌رفتیم و سکه‌ها را تحویل می‌گرفتیم اما پس از کلاهبرداری 300 میلیون تومانی با این شگرد، خواهرم سهم خودش را برداشت و به خارج از کشور فرار کرد.

سرهنگ حیدری، رئیس پلیس آگاهی استان فارس، با بیان اینکه به پرونده متهمان زیرنظر بازپرس شعبه 19 دادسرای ناحیه یک شیراز رسیدگی می‌شود به همشهری گفت: تحقیقات برای دستگیری متهم فراری ادامه دارد.

کد خبر 120369

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز