سه‌شنبه ۱۸ آبان ۱۳۸۹ - ۱۶:۵۷
۰ نفر

گروه بورس: مدیر بازار بورس اوراق بهادار تهران از عرضه سهام پالایشگاه تبریز در روز شنبه 22 آبان ماه خبر داد.

بورس

به گزارش همشهری، به‌نظر می‌رسد طلسم واگذاری پالایشگاه‌ها که مدت‌هاست در صف ورود به بورس ایستاده‌اند در حال شکستن است و تازه‌ترین اطلاعات بیانگر آن است که سهام پالایشگاه تبریز هفته آینده در بورس عرضه خواهد شد. پیش از این قرار بود سهام پالایشگاه تبریز در فروردین ماه امسال واگذار شود اما برخی موانع از سوی شرکت پالایش و پخش روند واگذاری سهام این شرکت را با تاخیر مواجه کرده است.

به این ترتیب به‌نظر می‌رسد پس از ماه‌ها انتظار، مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش و وزارت نفت به واگذاری پالایشگاه تبریز رضایت داده‌اند و پس از سپرده‌کردن سهام این شرکت، 5 درصد از سهام دومین شرکت نفتی مشمول اصل 44 در روز شنبه 22 آبان‌ماه وارد بورس می‌‌شود.

قرار است ‌بعد از عرضه سهام پالایشگاه تبریز، پالایشگاه‌های تهران و شازند اراک در بورس واگذار شوند. در واقع طبق مصوبات موجود مقرر شده در برابر دولتی ماندن 2 پالایشگاه آبادان و بندرعباس، سهام شرکت‌های پالایشگاهی اراک، تهران، شیراز و کرمانشاه در بورس عرضه شود.این درحالی است که درمیان این4 شرکت، پالایشگاه‌های اراک و تهران از آمادگی بهتری برای حضور در بورس طی ماه‌های آینده برخوردارند.

بر همین اساس علی صحرایی، مدیر بازار بورس اوراق بهادار تهران اعلام کرد: طبق هماهنگی‌های به‌عمل آمده با سازمان خصوصی‌سازی و در پی ارائه گزارش 6‌ماهه اول این شرکت به سازمان بورس مقرر شد شنبه آینده 5 درصد سهام این شرکت مشمول اصل 44 در بورس عرضه شود. سهام این شرکت به‌عنوان چهارصدو پنجاه و پنجمین شرکت در بورس اوراق بهادار تهران فروخته می‌شود.

این شرکت در بخش ساخت کک، فراورده‌های حاصل از تصفیه نفت و سوخت‌های هسته‌ای طبقه‌بندی شده است. با اینکه سهام شرکت‌های بورسی و اصل 44، 5 روز پس از درج در بورس عرضه می‌شود ولی عرضه سهام پالایشگاه تبریز با وجود برگزاری جلسه معارفه به دلایلی که عدم‌ارائه صورت‌های مالی و عدم‌سپرده کردن سهم عنوان شده، تاکنون مجال عرضه پیدا نکرده است.

براساس این گزارش، سرمایه‌ این شرکت 194 میلیارد تومان و ظرفیت آن 110 هزار بشکه در روز است. همچنین30 درصد پالایشگاه تبریز به سهام عدالت واگذار شده، 20 درصد به رددیون تعلق گرفته و 50 درصد دیگر در اختیار شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی است.

کد خبر 120368

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز