سه‌شنبه ۱۸ آبان ۱۳۸۹ - ۱۲:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین : معاون پژوهشی وزیر علوم با تشریح جزئیات طرح هدفمندسازی پایان نامه ها گفت: کلیات طرح هدفمندسازی پایان نامه ها توسط وزیر علوم به دانشگاهها ابلاغ و جزئیات کار به دانشگاهها سپرده شد تا متناسب با فرآیندهای داخلی خود آن را تنظیم کنند.

وزارت علوم

 محمد مهدی نژاد نوری در گفتگو با خبرگزاری مهر با بیان این مطلب گفت: بر اساس ابلاغیه وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره پایان نامه های تحصیلات تکمیلی از این پس معاونین پژوهشی دانشگاهها در زمینه اخذ موضوع تحقیقاتی پایان نامه ها نقش اصلی را خواهند داشت و باید نظارت کنند که موضوع تحقیقاتی پایان نامه ها از میان محورهای مورد حمایت و مصوب دانشگاه باشد که این محورها از مراجع بالاتر مانند شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری یا بر اساس نیازهای تحقیقاتی دستگاهها تعیین می شوند.

وی افزود: با توجه به ابلاغیه وزیر علوم، تحقیقات و فناوری انتظار می رود معاونان پژوهشی دانشگاهها در زمینه نظارت بر کیفیت اجرای تحقیقات مربوط به پایان نامه های تحصیلات تکمیلی فعالانه عمل کنند. همچنین معاونت پژوهشی دانشگاهها با توجه به اینکه نقش ارتباط با صنعت را نیز بازی می کنند زمینه ای فراهم کنند که دستاوردهای پروژه های تحقیقاتی مرتبط با پایان نامه ها به کار آید.

مهدی نژاد نوری با بیان اینکه معاونت های پژوهشی دانشگاهها می توانند بهره برداری از دستاوردهای پروژه های تحقیقاتی پایان نامه ها را نیز مورد توجه قرار دهند به مهر گفت: حتی ممکن است بر اساس این دستاوردها شرکت های دانش بنیانی تاسیس شوند که بتوانند آن حوزه را توسعه دهند. به دلیل اینکه همه این حوزه ها در شرح فعالیت های معاونت پژوهشی دانشگاهها است لذا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به دانشگاهها ابلاغ کرد تا کل قضایای مرتبط با پایان نامه ها را مدیریت کنند تا در این حوزه انسجام و هدفمندی اتفاق افتد.

معاون پژوهشی و فناوری وزیر علوم در پاسخ به اینکه نقش معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاهها در زمینه پایان نامه های دانشجویی چه خواهد بود به مهر گفت: معاون آموزشی تحویل گیرنده دانشجو است. امور ثبت نام، تنظیم کلاسها، نظارت بر چگونگی اخذ واحدها، اخذ و ثبت نمرات دانشجو و به طور کلی نظارت بر اینکه دانشجو کل ضوابط دوره را طی کرده باشد بر عهده معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی خواهد بود.

وی افزود: پایان نامه پس از آنکه توسط معاونت پژوهشی دانشگاه هدایت و نظارت شد و نتیجه راضی کننده ای اخذ شد، نتیجه به معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه منعکس می شود تا دانشجو بتواند فاغ التحصیل شود.

مهدی نژاد نوری با بیان اینکه پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکتری یکی از ظرفیت های اصلی در دانشگاهها برای فعالیت های پژوهشی است، گفت: توسط وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به دانشگاهها ابلاغ شد که نظارت و هدایت پایان نامه های دانشجویان تحصیلات تکمیلی توسط معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاهها انجام شود. هدایت و نظارت پایان نامه ها تا کنون توسط معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاهها انجام می شده و معاونت پژوهشی نقش جانبی در این زمینه داشته است.

معاون پژوهشی وزارت علوم با اشاره به جلسه دوشنبه شب معاونان پژوهشی دانشگاههای استان تهران گفت: ابعاد ابلاغیه وزیر علوم درباره نظارت و هدایت پایان نامه ها توسط معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاهها در جلسه با معاونان پژوهشی و فناوری دانشگاههای استان تهران بررسی شد و در پاسخ به مواردی که برخی معاونان دانشگاهها از حیث اجرای این ابلاغیه مطرح می کردند، گفتیم اگر از نظر اجرایی مشکلات دارند می توانند از تجربیات دانشگاههایی نظیر تربیت مدرس استفاده کنند تا مشکل حل شود.

دانشگاه تربیت مدرس تنها دانشگاهی است که پیش از ابلاغیه وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز هدایت و نظارت بر پایان نامه ها را توسط معاونت پژوهشی دانشگاه صورت می داده است.

کد خبر 120347

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز