حمید ضیایی‌پرور: سایت «کلام تی‌وی» بزرگ‌ترین منتشر‌کننده فیلم در اینترنت به زبان فارسی است که به‌دلیل ویژگی عمومی بودن یعنی مبتنی بودن بر توان تولید محتوا توسط کاربران اینترنت، می‌توان آن را در زمره شبکه‌های اجتماعی مجازی تلقی کرد

سایت کلام تی‌وی

این سایت اگر چه در امارات متحده عربی قراردارد اما به خاطر رعایت قوانین داخلی ایران و احترام به فرهنگ و اعتقادات اسلامی و ایرانی، تا‌کنون چندین بار در نمایشگاه‌ها و کنفرانس‌های ایران به‌صورت دایر کردن غرفه، حضور رسمی داشته است. در این سایت شما هیچ فیلم غیرمجاز، غیراخلاقی، توهین‌آمیز یا سیاسی مشاهده نمی‌کنید. اما به راستی ایده راه‌اندازی این سایت از کجا نشأت گرفت؟ آیا این سایت قصد دارد جایگزین یوتیوب برای ایرانی‌ها شود؟ مکانیسم گردانندگی امور و فرایند تولید محتوا در کلام تی‌وی چگونه است ؟ اینها سؤالاتی است که در گفت‌وگوی اختصاصی همشهری با حسین جلالی در حاشیه نمایشگاه جیتکس دوبی مطرح شده و وی به آنها پاسخ داده است.

  • کلام تی‌وی کی تشکیل شد؟

کلام تی‌وی مدت 2‌سال است که راه افتاده و ایده راه‌اندازی آن ‌توسط صاحب شبکه تلویزیونی «الان» که یک شبکه تلویزیونی عربی مختص خانم‌هاست مطرح شد. شبکه الان تی‌وی برنامه‌هایی نظیر آشپزی، ورزشی و مسائل مربوط به بانوان را پوشش می‌دهد.

این شبکه به زبان عربی و از ماهواره پخش می‌شود و صاحبان آن ترک هستند و با احساس نیاز و خلئی که در این زمینه دیدند، 5‌سال پیش اقدام به راه‌اندازی آن کردند. صاحب این شبکه تلویزیونی که به رستوران‌های اطراف شرکت رفت‌وآمد داشت مشاهده کرد که ایرانیان و فارسی‌زبانان زیادی در این رستوران‌ها با هم گفت‌وگو می‌کنند.

با این مشاهدات نتیجه گرفت که ایرانیان با هم زیاد گفت‌وگو می‌کنند ولی جایی برای حرف‌زدن به‌صورت آنلاین ندارند، به همین دلیل تصمیم گرفت سایتی اینچنین نه‌تنها برای ایران که برای خاورمیانه راه‌اندازی کند که به 3 زبان فارسی، عربی و اردو قابل دریافت است.

این سایت راه افتاد و سپس من مدیر پروژه شدم و با تحلیل سایت متوجه یکسری نواقص موجود در آن شدم که دوباره اقدام به طراحی همان سایت با شکل و شمایلی جدیدتر کردم که بتواند آن نواقص و ضعف‌های قبلی را نیز بپوشاند. این فرایند یک سال طول کشید و در ابتدای سال‌2010سایت جدید راه‌اندازی شد.

  • سایت اولیه کلام تی‌وی چه زمانی راه‌اندازی شد؟

دقیقا 2سال پیش ولی ورژن جدید سایت از 2010 آغاز به کار کرد که ابتدا به زبان فارسی بود و بعد عربی و سپس اردو نیز به آن اضافه شد. در حال حاضر بعد از یک‌سال ما کاربرانی پیدا کرده‌ایم که پتانسیل فیلمسازی‌ دارند ولی ابتدا آماتور بودند. اینها در یوتیوب فیلم ساخته شده‌شان را آپلود می‌کردند. مردم این منطقه بیشتر مصرف‌کننده فیلم هستند تا تولید کننده؛ به‌ویژه
در زمینه تولید محتوای وب کسی حاضر نیست جلوی دوربین برود ولی اکثرا در یوتیوب وقت می‌گذارند. بنابراین ما از کسانی که پتانسیل فیلمسازی‌ و ویدئو‌سازی‌ داشتند، استفاده کرده و آنها را تشویق می‌کردیم. به‌عنوان مثال، یک کاربر، ویدئویی ساخت که در آن روی حیوانات صدا‌گذاری کرد که اکثر ایرانی‌ها آن را حتی روی موبایلشان دانلود کردند. همین مسئله باعث شد
کلام تی‌وی بیشتر بین مردم جای خود را باز کند و کاربران با آن بیشتر آشنا شوند.

  • یکی از تفاوت‌های شما با یوتیوب این است که شما برای کلام تی‌وی فیلم می‌سازید، درست است؟

البته تا حدی. در حال حاضر یوتیوب هم روی کانال‌های افرادی که پتانسیل فیلمسازی‌ دارند، تمرکز می‌کند.

  • تفاوت شما با یوتیوب چیست؟

مثالی که ما می‌زنیم این است که یوتیوب اقیانوسی است که در آن هر نوع محتوایی وجود دارد؛ حال این می‌تواند تمیز یا کثیف باشد. ما نمی‌خواهیم اینطور باشیم البته نمی‌توانیم هم مثل یوتیوب عمل کنیم چون یوتیوب اولی بوده و اساسا با اولی‌ها رقابت مشکل است. مردم به آن عادت می‌کنند و آن می‌شود استاندارد خواسته‌هایشان. بنابراین هر کس چیزی می‌سازد با آن مقایسه می‌شود. اصلا قرار نیست برای تمام مردم دنیا کلام تی‌وی را سازگار کنیم؛ یعنی هدفمان هم این نبوده است. هدف ما منطقه خاورمیانه با تمرکز بر فارسی‌زبانان، عربی‌زبانان و اردو‌زبانان است. ما خود را استخری در نظر می‌گیریم که سعی می‌کنیم محتویات آن را تمیز و بدون آلودگی نگه داریم و همین مسئله یکسری مزایا دارد.

  • چند نفر بازبین دارید؟

برای زبان عربی 4نفر و برای زبان فارسی 6 نفر داریم که دائم در حال چک کردن ویدئوها هستند.

  • آیا شما استایل‌بوک یا شیوه نامه‌ای دارید که شرایط انتشار ویدئوها را مشخص کرده باشید؟

بله. البته این شرایط نسبت به هر زبانی فرق می‌کند مثلا شرایط در ایران حساس‌تر است و در زبان عربی کمتر حساسیت وجود دارد.

  • شما قانون کدام کشور را برای این منظور مد نظر قرار می‌دهید؟

برای فارسی ایران، برای اردو پاکستان و برای زبان عربی هم کشور خاصی مد نظر نیست. ما قوانین عمومی مثل کپی‌رایت را به‌شدت رعایت می‌کنیم. عرف جوامع عربی را هم رعایت می‌کنیم.

به هر حال مسائلی هست که هر کسی آن را می‌داند. با این وجود اگر ویدئویی به هر دلیل تأیید و روی سایت منتشر شود و کسی از آن شکایت داشته باشد، حتما ما به آن رسیدگی می‌کنیم. به این صورت که ما آن ویدئو را بازبینی کرده و درصورت موجه بودن شکایت، آن را از روی سایت بر می‌داریم. یوتیوب هم همین کار را می‌کند؛ به این‌صورت که اگر فردی از ویدئویی به خاطر رعایت نکردن کپی رایت شکایت کند، آن را بر می‌دارد.

  • شما چه نفعی می‌برید از اینکه کسی ویدئویش را در سایت شما بگذارد؟ آیا آگهی می‌گیرید؟

آگهی می‌گیریم ولی متأسفانه در ایران و پاکستان هنوز فرهنگ تبلیغات آنلاین جا نیفتاده است. البته در کشورهای عربی جا افتاده و برای این تبلیغات هزینه زیادی هم می‌کنند. در اروپا در سال گذشته هزینه تبلیغات اینترنتی بیشتر از هر رسانه دیگری بوده است. در تمام دنیا روی تبلیغات آنلاین سرمایه‌گذاری می‌شود. به‌عنوان مثال، زمانی که یک محصول خاص را در تلویزیون تبلیغ می‌کنید هزینه زیادی را صرف می‌کنید تا تمام کسانی که تلویزیون دارند آن را تماشا کنند، درحالی‌که ممکن است همه به آن محصول خاص نیاز نداشته باشند ولی در تبلیغات آنلاین، تبلیغات تخصصی می‌شود و هر آگهی کالا برای کسانی پخش می‌شود که به آن نیاز دارند؛ یعنی با هزینه کمتر گروه هدفتان را می‌یابید و برای آنها تبلیغ می‌کنید، درحالی‌که این نوع تبلیغات در ایران هنوز شناخته شده نیست.

  • آیا فیلم‌های شما مانند یوتیوب قابلیت embeded کردن در سایت‌های دیگر را دارند؟

بله، ولی این بستگی به کاربر و تولید‌کننده ویدئو دارد. به عبارت بهتر اگر تولید‌کننده ویدئو این اجازه را بدهد ما نیز امکان آن را در سایت فراهم می‌کنیم ولی یک عده نمی‌خواهند ویدئوهایشان embeded شود. از طرف دیگر سایت یوتیوب اجازه دانلود نمی‌دهد درحالی‌که کاربران ما می‌توانند یک ویدئو را دانلود کنند. همچنین ما به‌دلیل محدودیت گستره فراگیری می‌توانیم با کاربران فعالمان ارتباط داشته باشیم. در همین راستا ما برای بعضی از آنها هدایایی مثل پول نقد یا دوربین ارسال می‌کنیم تاهم باعث تشویق آنها شود و هم تشکری از زحماتشان داشته باشیم. این کار علاوه بر تشویق کاربران فعال باعث می‌شود تصور کنند که سایت متعلق به‌خودشان است و یوتیوب نمی‌تواند این کار را به‌دلیل گستره زیاد فعالیتش انجام دهد. همچنین ما متناسب با برخی مناسبت‌ها مانند ماه مبارک رمضان تغییراتی در سایت می‌دهیم چون تمرکز ما ابتدا بر ایران و سپس چند کشور عربی و پاکستان است.

  • میزان بازدید روزانه شما چقدر است؟

در حال حاضر و پس از یک سال از راه‌اندازی سایت، بخش فارسی روزانه 30هزار بازدید‌کننده و نزدیک به 100هزار پیج‌ویو دارد. بخش عربی 35هزار بازدید‌کننده و حدود 100هزار پیج‌ویو و بخش اردو نیز 12هزار بازدید‌کننده دارد. اردوزبانان اخیرا بازدید بیشتری انجام می‌دهند درحالی‌که تا 2 یا 3ماه پیش میزان بازدید‌کننده فقط هزار نفر در روز بود.

  • غیر از نمایشگاه شهر الکترونیک در نمایشگاه دیگری در ایران حضور داشته‌اید؟

بله، در نمایشگاه کامپیوتر هم حضور داشتیم ولی نتیجه دلخواهی از آن نگرفتیم. مردم علاقه‌مند هستند ولی به‌دلیل سرعت پایین اینترنت نمی‌توانند از این سایت خیلی استفاده کنند، به همین دلیل ما به player این قابلیت را داده‌ایم که ویدئو را با 2 کیفیت بالا و پایین نشان دهد. کیفیت پایین برای کسانی مناسب است که امکان دسترسی به سرعت‌های بالای اینترنت را ندارند. هرچند به‌دلیل اینکه هر ویدئو 2 بار باید ذخیره شود، پهنای باند زیادی اشغال می‌کند ولی این کار ارزش هزینه کردن زیاد را دارد.

  • پهنای باند شما چقدر است؟

2 سرور داریم که مخصوص ذخیره فایل و عکس و محتواست. سرور دوم برای ستریمینگ و کسانی است که سرعت اینترنت‌شان بالاست و بنابراین محدودیت پهنای باند ندارند. ما ماهانه هزینه پهنای باند مصرف‌شده را می‌پردازیم.

  • سرور‌های شما در کجاست؟

سرور خود سایت در انگلستان است و سرورهای ویدئویی در آمریکا، انگلستان و هنگ‌کنگ است و بسته به محل اتصال کاربر به سایت، نزدیک‌ترین سرور به آن فعال می‌شود. ما حدود یک ماه است که امکان آپلود عکس و آلبوم عکس را نیز فراهم کرده‌ایم که باعث افزایش بازدید شده است.

  • آیا سازمان‌ها هم می‌توانند یک کانال ویژه روی کلام تی وی داشته باشند؟ شما آن را پشتیبانی می‌کنید؟

بله، حتی ما در طراحی این کانال ویژه هم می‌توانیم به آنها کمک کنیم به این شکل که آن کانال را به‌عنوان کانال همکار در صفحه اول سایت نمایش دهیم. این کار منافع زیادی برای سازمان‌ها یا بانک‌ها خواهد داشت، چرا که اولا نیاز به صرف هزینه و طراحی اولیه سایت برای آپلود ویدئوی مورد نیاز کاربرانشان مثل ویدئوهای آموزشی را ندارند و از سوی دیگر آمار بازدیدشان نیز به سرعت بالا می‌رود و همچنین می‌توانند لینک این کانال خود در کلام تی‌وی را روی سایت اصلی سازمان مربوطه قرار دهند تا کاربرانشان از آن آگاهی یابند و با یک کلیک به ویدئوی مورد نظرشان دسترسی پیدا کنند.

  • آیا تضمینی برای باقی ماندن ویدئوها روی سایت وجود دارد؟ به عبارت بهتر سازمان‌ها با چه اطمینانی ویدئوهای خود را روی سایت قرار دهند که مطمئن باشند حذف نخواهد شد؟

سرور‌های مورد استفاده ما در رده سومین سرورهای قوی دنیا هستند، همچنین هر سه ساعت یک بار از محتویات و ویدئو‌ها، عکس‌ها و اطلاعات آپلود شده بک‌آپ گرفته می‌شود و در همین حال در هر لحظه از 3نقطه محل استقرار سرورها ویدئو‌ها و عکس‌ها در حال پخش هستند. بنابراین از این نظر هیچ نگرانی‌ای وجود ندارد.

کد خبر 120241
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز