علی ابراهیمی: انتظارات تورمی ناشی از اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها موجب شده است طی چند هفته اخیر قیمت برخی اقلام خوراکی و کالاهای مصرفی بدون داشتن هیچ‌گونه توجیهی روند صعودی به‌خود گیرد.

فروشگاه مواد غذایی


از سوی دیگر مسئولان وزارت بازرگانی و اتحادیه‌های صنفی بر تشدید نظارت بر بازار و برخورد با متخلفین تأکید کرده و هرگونه افزایش قیمت را غیرقانونی قلمداد می‌کنند. با این وجود، اکنون افزایش قیمت‌های کاذب حرف نخست در بازار کالاهای مصرفی بوده و وعده‌هایی برای کاهش قیمت اقلام خوراکی از هفته آینده مطرح است.

افزایش قیمت اخیر برخی کالاهای مصرفی و اقلام خوراکی در حالی صورت می‌گیرد که هنوز قانون هدفمند‌کردن یارانه‌ها و آزاد‌سازی‌ قیمت برخی نهاده‌های تولید افزایش نیافته است. با این وجود برخی وارد‌کنندگان از تأثیر نوسان چندی پیش نرخ ارز و برخی موانع ایجاد شده در مسیر مبادلات ارزی بر افزایش هزینه تمام شده واردات مواد خوراکی و افزایش قیمت‌ها خبر می‌دهند. این افزایش قیمت‌های کاذب موجب شده تا مسئولان وزارت بازرگانی و اتحادیه‌های صنفی با تأکید بر ذخیره‌سازی مناسب کالاها از تشدید نظارت بر بازار و برخورد با متخلفین خبر دهند.

پس از آنکه وزارت بازرگانی به 106 بنگاه تولیدی برای بازگشت به قیمت‌های گذشته اولتیماتوم داد و مهلت دو روزه‌ای را تعیین کرد، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نیز با اعلام فهرستی از 22 گروه کالای اساسی هرگونه افزایش قیمت این کالاها را ممنوع اعلام کرد. بر این اساس افزایش قیمت کالاهایی مانند، برنج، روغن‌نباتی، قندوشکر، گوشت‌قرمز، گوشت‌مرغ، ماکارونی، حبوبات، چای، خرما، سیب‌زمینی، پیاز، گوجه‌فرنگی و رب گوجه‌فرنگی، میوه و مرکبات، تخم‌مرغ، کره، پنیر، نهاده‌های دامی، پودر شوینده، فولاد، سیمان‌خاکستری، کاغذ و لاستیک‌خودرو در حالی ممنوع اعلام شد که قیمت برخی از این اقلام در چند هفته گذشته با افزایش مواجه بوده است.

این امر سرگردانی مصرف‌کنندگان و فروشندگان را به‌دنبال داشته است چرا که قیمت برخی از اقلام مذکور مانند تخم‌مرغ، روغن، قندوشکر و حبوبات از چندی پیش افزایش یافته و حتی بعضی از مسئولان وزارت بازرگانی نیز افزایش قیمت‌ برخی اقلام خوراکی مانند روغن‌نباتی را ناشی از افزایش قیمت‌های جهانی و اجتناب‌ناپذیر قلمداد کرده بودند.

کاهش قیمت‌ها از هفته آینده

نوسان قیمت مواد غذایی در بازار موجب شد تا رئیس اتحادیه کشوری بنکداران مواد غذایی نیز با تأیید ضمنی افزایش قیمت برخی از این محصولات، خواستار آن شود تا وزارت بازرگانی در قیمت‌گذاری از اتحادیه‌ها نظر مشورتی بگیرد. قاسم علی حسنی که در تشریح دلایل گرانی اخیر برخی مواد غذایی در سطح کشور این امر را ناشی از افزایش خودسرانه قیمت‌ها توسط تولیدکنندگان دولتی و بخش خصوصی اعلام کرده بود، اخیرا به مردم اطمینان داده که قیمت این کالاها تا هفته آینده کاهش می‌یابد. وی به ایرنا گفت: نرخ برخی اقلام غذایی که در روزهای گذشته بی‌دلیل روند افزایشی داشته، به حالت اولیه بازگشته و کاهش می‌یابد. حسنی‌ افزایش 10درصدی نرخ برنج داخلی در یک ماه گذشته را ناشی از سوءاستفاده تعدادی از فروشندگان دانست و گفت: ‌به تمام اعضای اتحادیه هشدار داده شده که قیمت‌ها را به نرخ قبلی بازگردانند. وی با بیان اینکه طی روزهای گذشته رب گوجه‌فرنگی و تن ماهی نیز شاهد افزایش قیمت بوده، افزود: ‌اعضای اتحادیه حق تغییر قیمت‌ها را ندارند و با هرگونه تخلف از طریق مراجع ذی‌صلاح به‌شدت برخورد می‌شود.

نگرانی‌های بی‌مورد

از سوی دیگر چندی پیش معاون وزیر بازرگانی به مردم اطمینان داد تا نگران کمبود کالاها در زمان اجرای قانون هدفمند‌کردن یارانه‌ها نباشند. محمدحسن نکویی مهر با اشاره به نقش مردم در اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها و خواستار نظارت مردم در مباحث قیمتی کالاها شد و به موج گفت: حتی پس از افزایش قیمت حامل‌های انرژی نیز کالا به وفور یافت می‌شود لذا نگرانی در مورد کمبود کالاها وجود ندارد؛ گرچه ممکن است با اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها، عده‌ای با هجوم برای خرید برخی کالاها و افزایش تقاضا زمینه افزایش قیمت‌ها را فراهم کنند.

افزایش قیمت‌های غیرقابل انکار

نگاهی به تغییرات قیمتی برخی مواد غذایی براساس گزارش‌های رسمی منتشر شده نیز بیانگر افزایش قیمت این محصولات طی چند هفته اخیر است به‌نحوی که بنابر گزارش بانک مرکزی از قیمت خرده‌فروشی برخی مواد خوراکی در تهران، قیمت گوشت قرمز، گوشت‌مرغ، روغن‌نباتی، قندوشکر، سبزی‌های تازه و چای در هفته منتهی به 7آبان ماه نسبت به‌مدت مشابه سال قبل به‌ترتیب 22/6درصد، 23/8درصد، 29درصد، 39/4درصد، 29/9درصد و 13درصد افزایش یافته است. همچنین در هفته مورد بررسی، قیمت برنج نسبت به‌مدت مشابه در سال گذشته 2درصد کاهش نشان داده اما قیمت لبنیات، تخم‌مرغ، حبوب و میوه‌های تازه به‌ترتیب 3/9درصد، 3/8درصد، 12/7درصد و 29/9درصد افزایش داشته است.

کد خبر 120222

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز