نوشیروان کیهانی زاده: پس از برگزاری انتخابات فرمایشی مجلس موسسان، شاه دستور برگزاری انتخابات دوره شانزدهم مجلس شورای ملی را صادر کرد اما دربار در این انتخابات دست برد و از مخالفان کسی به مجلس راه نیافت.


جمعیت فدائیان اسلام این عمل را دسیسه عبدالحسین‌ هژیر، وزیر دربار پهلوی می‌دانستند. بنابراین سید‌حسین‌امامی، هژیر را در 13آبان‌ماه 1328ترور کرد. امامی در جریان ترور بازداشت و از آن پس شکنجه‌های شبانه‌روزی او آغاز شد. بی‌پروایی امامی در اعتراف به قتل هژیر سبب شد که دادگاه، 2روز پس از ترور تشکیل جلسه دهد و حکم اعدام امامی را صادر کند. سرانجام رژیم از ترس اقدام فدائیان اسلام برای آزادساختن امامی، وی را در ساعت 2بامداد روز 18آبان، 5روز پس از ترور هژیر، اعدام کرد و وی را به شهادت رساند.

آغاز پاکسازی آلودگی‌های جنگی خلیج‌فارس با همکاری کشورهای منطقه

باپایان جنگ، اجلاس فوق‌العاده شورای وزیران منطقه خلیج‌فارس با حضور ایران، عربستان سعودی، امارات عربی متحده، عراق و بحرین در روزهای نهم تا یازدهم آبان 1367 در کویت برگزار شد. در این اجلاس، به بررسی مسائل آلودگی‌ آب‌های خلیج‌فارس و علل این آلودگی در زمان جنگ پرداخته شد. در ابتدا قرار بر این شد تا به کمک کارشناسان خارجی، خلیج‌فارس از این آلودگی‌ها پاک شود اما به پیشنهاد جمهوری‌اسلامی ایران و باتوجه به توان کارشناسی و عملیات اعضا برای پاکسازی منطقه دریایی خلیج‌فارس با همکاری کشورهای منطقه بدون کمک کشورهای خارجی، توافق شد که این امر از تاریخ 18آبان 1367با همکاری 4کشور ایران، کویت، بحرین و عراق صورت پذیرد.

رحلت عالم بزرگوار آیت‌الله «شیخ محمدحسین کلباسی اصفهانی»

عالم بزرگوار، آیت‌الله شیخ محمدحسین کلباسی اصفهانی در سال 1284شمسی در بیت علم و فضیلت در اصفهان به دنیا آمد. پس از خواندن مقدمات در اصفهان، در 17سالگی راهی نجف شد و پس از فراگیری سطح، از درس خارج اساتیدی همچون سیدابوالحسن اصفهانی، آقا ضیاءالدین عراقی و... استفاده‌هایی شایان برد. آیت‌الله کلباسی سپس به اصفهان بازگشت و پس از مدتی باردیگر ساکن نجف شد. آیت‌الله کلباسی دارای تالیفات متعددی بود که برخی از آنها از این قرارند: فضایل اهل بیت، شرح باب حادی عشر و غرائب و قصار الکلم. این عالم بزرگ سرانجام در هجدهم آبان 1376 در 92سالگی
جان به جان آفرین تسلیم کرد و در صحن مطهر حضرت‌معصومه مدفون شد.

کودتای ناپلئون بناپارت در فرانسه و تشکیل حکومت کنسولی

رواج فساد در سال‌های پایانی حکومت هیات مدیره در فرانسه پس از انقلاب این کشور و ایجاد بحران‌هایی که بر اثر هرج و مرج داخلی و جنگ‌های خارجی بروز کرده بود، زمینه را برای انقلاب تازه‌ای فراهم می‌ساخت. این بار بیم آن می‌رفت که انقلاب بعدی به یک جنگ داخلی بین نیروهای متخاصم تبدیل شود. از این‌رو، مجلس قانونگذاری که به مجلس 500نفری معروف بود، تغییراتی در ترکیب هیات مدیره داد، ولی بحران ادامه یافت. در چنین شرایطی بود که ناپلئون بناپارت، ژنرال ارتش فرانسه، با آماده‌سازی مقدمات قبلی و با همدستی برخی مقامات حکومتی، وارد پاریس شد و در روز نهم نوامبر 1799میلادی با یک کودتای نظامی، زمام امور را به دست گرفت.

 

کد خبر 120217

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز