3 بنای تاریخی در تهران، کاشان و کرمان صبح دیروز برای تبدیل به مجموعه اقامتی به بخش خصوصی واگذار شد.

آثار تاریخی

آیین واگذاری عمارت تاریخی «مسعودیه» تهران، خانه تاریخی «عامری‌ها» در کاشان و کاروانسرای «وکیل» کرمان به شرکت سرمایه‌گذاری «عظام» به‌عنوان بخش خصوصی صبح دیروز در عمارت تاریخی مسعودیه تهران با حضور رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، معاون حفظ و احیا و مرمت آثار تاریخی آن سازمان، اعضای هیأت‌مدیره شرکت سرمایه‌گذاری عظام و جمعی از کارشناسان میراث فرهنگی برگزار شد.

حمید بقایی رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری پیش از امضای اسناد واگذاری 3 عمارت تاریخی در تهران، کاشان و کرمان به شرکت عظام، گفت: به همکارانم در همه استان‌ها گفته‌ام که تا می‌توانند بناهای تاریخی را به بخش خصوصی واگذار کنند.

وی با اشاره به تخلیه عمارت مسعودیه تهران از کارکنان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری افزود: روزی که قزاق‌های لیاخوف به مجلس حمله کردند، لوله توپ‌هایشان از همین عمارت مسعودیه مجلس را می‌زد. بقایی بناهای واگذار شده به بخش خصوصی را آمیخته به تاریخ، هویت ملی و حوادث تاریخی کشور خواند و گفت: حیف است که این بناها به مجموعه‌هایی با کمترین بهره‌برداری تبدیل شود.

آفتابه خرج لحیم

حمید بقایی همچنین با نقل خاطره‌ای از تصمیم خود برای تبدیل بناهای تاریخی به مجموعه‌هایی با کاربری اقامتی افزود: روزی با یکی از رفقا که همه نیز ایشان را می‌شناسند صحبت می‌کردیم و آنجا گفتم که فلانی، می‌خواهم عمارت مسعودیه را تبدیل به مجموعه اقامتی کنم.

او نیز آهی کشید و گفت، می‌دانی اگر این کار را انجام بدهی چه کار بزرگی کرده‌ای؟ گفتم حتی می‌خواهم ساختمان میراث فرهنگی را هم تبدیل کنم به موزه، بنابراین تصمیم گرفتیم عمارت مسعودیه را به مجموعه تاریخی و فرهنگی تبدیل کنیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به تخریب‌های صورت گرفته در عمارت مسعودیه طی سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: عمارت مسعودیه تخلیه شد و امروز شاهد واگذاری این بنا در یک مزایده رسمی به بخش خصوصی هستیم. وی افزود: با ورود سرمایه‌گذار خصوصی 11 میلیارد تومان از هزینه‌های سازمان میراث فرهنگی برای مرمت و نگهداری بنا رفع خواهد شد.

معاون رئیس‌جمهور ادامه داد: گفتیم، آفتابه خرج لحیم نمی‌خواهیم. هر دفعه 200 میلیون تومان برای مرمت یک بنا هزینه می‌کنیم و یک بارندگی همه چیز را خراب می‌کند. برای همین گفتیم بخش خصوصی در بناها ورود کند و به کمک ما بیاید.

ورود نفت و خودرو به گردشگری

در ادامه این مراسم، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری عظام به‌عنوان شرکتی که در حوزه نفت و خودروسازی نیز فعالیت دارد با اشاره به اصل 44 قانون اساسی درخصوص واگذاری نهادهای دولتی به بخش خصوصی گفت: صنعت گردشگری به‌عنوان یکی از صنایع مهم منجر به توسعه همه‌جانبه کشورها و توسعه اقتصاد شهری می‌شود.

وی که به‌مدت 10 سال مسئولیت مرمت و بهره‌برداری از 3 مجموعه تاریخی مسعودیه، خانه عامری‌ها و کاروانسرای وکیل کرمان را برعهده دارد در این مراسم افزود: بخش خصوصی تاکنون به‌صورت سازمان‌یافته و فعال در حوزه بناهای تاریخی حضور نداشته و شرکت عظام برای نخستین‌بار به این حوزه مخاطره‌آمیز وارد شده است.

واگذاری عمارت مسعودیه تهران و 2 بنای تاریخی دیگر به بخش خصوصی، روز گذشته و پس از آن انجام شد که سرمایه‌گذاری عظام در مزایده‌های مطرح شده واجد شرایط تشخیص داده شد. این شرکت که به گفته مسئولان آن یک شرکت خصوصی است، 11میلیارد تومان به‌منظور مرمت و بهره‌برداری از عمارت مسعودیه، با فضایی به مساحت 4 هکتار زمین در میدان بهارستان تهران و 2بنای دیگر در کرمان و کاشان به‌منظور مرمت و بهره‌برداری سرمایه‌گذاری کرده است.

به موجب سند واگذار شده، سرمایه‌گذار به‌مدت 3 سال مسئولیت مرمت بنا و پس از آن به‌مدت 7 سال امکان بهره‌برداری از بناهای تاریخی واگذار شده را دارد. یادآور می‌شود، باغ عمارت «مسعودیه» به دستور «مسعود میرزا»، ملقب به ظل‌السلطان، فرزند ناصرالدین شاه، در سال ۱۲۹۵ هجری قمری بنا شد‌ه است.

قدمت مجموعه خانه‌های تاریخی «عامری‌ها» در کاشان نیز به دوران زندیه می‌رسد که وضعیت فعلی آن مربوط به دوره قاجار است که به وسیله سهام‌السلطنه عامری بازسازی شد و توسعه یافت. کاروانسرای وکیل کرمان نیز در مجموعه وکیل واقع است که ساخت آن به فرمان «محمد اسماعیل‌خان وکیل‌الملک»، والی کرمان شروع شد و در زمان «مرتضی قلی‌خان» در سال 1287‌ها.ق به اتمام رسید. این بنا از نظر ساختار معماری بسیار نفیس است.

کد خبر 120086

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز