پنجشنبه ۱۳ آبان ۱۳۸۹ - ۱۰:۱۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: پژوهشگران می‌گویند افراد بی‌‌حرکت نسبت به همتایان‌شان که بدنی متناسب دارند، با احتمال دو برابر بیشتر ممکن است سرما بخورند و با احتمال سی‌ درصد بیشتر ممکن است علائم شدید سرماخوردگی را تجربه کنند.

common cold

به گزارش خبرگزاری فرانسه پژوهشگران آمریکایی در بررسی 1002 فرد بزرگسال در ایالت ویسکانسین در سنین 18 تا 85 برای دوازده هفته در پاییز و زمستان 2008، آنها را از لحاظ بیماری‌های تنفسی و وزن تحت نظر گرفتند و از آنها در مورد رژیم غذایی، سبک زندگی و ورزش هوازی سوال کردند.

افرادی که خودشان را از لحاظ بدنی متناسب توصیف کرده بودند پنج روز یا بیشتر در هفته ورزش می‌کردند، به طور متوسط 4.4 تا 4.9 روز "سرماخوردگی" داشتند.

در افرادی که از لحاظ تناسب بدنی در رده میانی قرار داشتند و بین یک تا چهار روز در هفته ورزش می‌کردند، میزان روزهای سرماخوردگی 4.9 تا 5.5 روز بود.

اما در میان افرادی که تناسب بدنی پایینی داشتند و تنها یک روز یا کمتر در هفته ورزش می‌کردند، این میزان میان 8.2 تا 8.6 روز بود.

تناسب خوب بدنی همچنین باعث می‌شد که شدت علائم سرماخوردگی بین 31 تا 41 درصد نسبت به افراد با بی‌حرکت‌ترین شیوه زندگی کاهش پیدا کند.

پژوهشگران می‌گویند انجام ورزش باعث افزایش موقتی دفاع‌های ایمنی می‌شود و به این ترتیب به تقویت آمادگی بدن در مقابل مهاجمان ویروسی کمک می‌کند.

به گفته آنها یک آمریکای بزرگسال معمولی ممکن است در طول سال دو تا چهار بار سرما بخورد و در مورد کودکان این رقم از شش تا 10 بار در سال است.

هزینه‌ای که سرماخوردگی سالانه بر اقتصاد آمریکا تحمیل می‌کند، حدود 40 میلیارد دلار است.

نتایج این تحقیق در ژورنال پزشکی ورزشی بریتانیا منتشر شده است و سرپرست ان دیوید نیمن رئیس لابراتوار کارکرد انسانی در دانشگاهی ایالتی آپالاچیان در کارولینای شمالی بوده است.

 

 

 

کد خبر 119896

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز