همشهری آنلاین: شورای امنیت سازمان ملل روز سه شنبه نتوانست درباره صدور بیانیه‌ای برای وضعیت سومالی به اتفاق نظر برسد.

 15 عضو این شورا نشست فوق‌العاده خود را پس از سه ساعت بدون صدور بیانیه‌ای مشترک پایان دادند و ادامه جلسه خود را به امروز موکول کردند.

خبرگزاری اتریش در گزارشی از موگادیشو و نیویورک نوشت، بنا به گفته دیپلمات‌ها اغلب هیات‌ها در شورای امنیت، از جمله آمریکا و انگلیس خواستار خروج فوری نیروهای نظامی خارجی از این کشور بودند. اصلاحات متعددی هم که بر پیش‌نویس بیانیه رییس قطری شورای امنیت اعمال شد نتوانست پیشرفتی حاصل کند.

قطر تنها کشور از 15 عضو شورای امنیت بود که تاکید داشت در این متن از نیروهای خارجی خواسته شده است به سرعت خاک این کشور واقع در آفریقای شمالی را ترک کنند. مقصود اصلی در نیروهای خارجی، نیروهای نظامی اتیوپی هستند.

سایر کشورها برخلاف این موضع‌گیری تاکید کردند که بنا به پیش‌نویس ارایه شده، از همه نیروهای "غیرمسئول" خواسته شده است، عقب نشینی کنند.

به این ترتیب سربازان اتیوپی می‌توانند در این کشور بمانند، چرا که به خواست دولت سومالی در این کشور مستقر شده‌اند.

جنگ داخلی در سومالی پس از دخالت اتیوپی بالا گرفته است. جنگنده‌های اتیوپی پایگاه اسلام‌گرایان را روز سه‌شنبه دوباره هدف حمله راکتی قرار داد. نیروهای اتیوپی در حال پیشروی به سوی موگادیشو هستند.

بنا به اعلام دولت اتیوپی در روزهای اخیر دستکم 1000 تن کشته و 3000 تن دیگر مجروح شده‌اند. ملز زناوی، نخست‌وزیر اتیوپی روز سه‌شنبه در برابر خبرنگاران در آدیس‌آبابا اعلام کرد: "متاسفانه طرف مقابل متحمل خسارت‌های سنگینی شده است."

وی با این حال گفت که نمی‌تواند تعداد کشته‌های سربازان اتیوپی را اعلام کند.

ملز ادامه داد: ما نیمی از کاری را تقبل کرده بودیم، انجام داده‌ایم. بخش عمده‌ای از شبه‌نظامیان اسلام‌گرا اکنون در درگیری حضور ندارند. هدف ارتش اتیوپی حمایت از اتباع خود در برابر اسلام‌گرایان افراطی در همسایگی خود است. هیچ جدول زمانی برای بازگشت اتیوپیایی‌ها وجود ندارد.

سلد علی جله، معاون وزیر دفاع دولت موقت سومالی نیز در همین حال اعلام کرد موگادیشو کمک ارتش اتیوپی را پذیرفته است و افزود، دولت موقت از اسلام‌گرایان می‌خواهد که تسلیم شوند.

گفته می‌شود عقب‌نشینی احتمالی، فقط حرکتی تاکتیکی برای سازماندهی مجدد خواهد بود. انتظار می‌رود جنگی دیرپا این کشور را در بر گیرد.

درخواست دولت موقت برای تسلیم شبه‌نظامیان

عبدالرحمان دیناری، سخنگوی دولت سومالی در شهر بایدوآ، مقر دولت موقت سومالی گفت: ما از شبه‌نظامیان دادگاه اسلامی می‌خواهیم به دولت کمک کنند، پیش از آن که دولت آنها را تنبیه کند.

شیخ شریف شیخ احمد، رهبر شورای دادگاه اسلامی این درخواست را رد کرد و گفت این گروه شبه نظامی فقط تصمیم دارد به صورت تاکتیکی عقب‌نشینی کند و افزود: جنگ به مرحله جدیدی وارد شده است. ما برای مدتی طولانی علیه اتیوپی نبرد خواهیم کرد و انتظار داریم که این جنگ را به بسیاری از مناطق گسترش دهیم.

حمایت اریتره از شورشیان

کارشناسان از آن بیم دارند که این مناقشه در حال تشدید و دیرپا در شاخ آفریقا بحران‌های بیشتری را باعث شود.

اریتره که با اتیوپی دشمنی دارد و از شورشیان حمایت می‌کند، سخن از وضعیتی بسیار جدی رانده است که پیامدهایی برای منطقه خواهد داشت.

اتحادیه اروپا از همه طرف‌ها خواسته است که به سرعت جنگ را متوقف کنند. اتحادیه آفریقا هم از طرف‌های درگیر خواسته است به خونریزی پایان دهند.

به گفته دیپلمات‌ها، کنیا پشت درهای بسته مذاکراتی را با همه طرف‌ها برای رسیدن به آتش بس آغاز کرده است.

حملات مسلحانه و شدید در این کشور واقع در شرق آفریقا حدود یک هفته است که ادامه دارد. حرکت دادگاه اسلامی که قصد دارد شریعت اسلامی را در این کشور حاکم کند، تاکنون کنترل بخش گسترده‌ای از این کشور را در دست داشته است.

این حرکت تلاش داشت خود را بایدوآ برساند. بدین ترتیب اتیوپی خود را وارد درگیری کرد و پس از حملات زمینی از روز یکشنبه بمباران مواضع اسلام‌گرایان را نیز آغاز کرده است. به گفته کارشناسان این حملات سریع باعث شد دولت موقت سومالی سقوط نکند.

عبدی کافی، سخنگوی شورشیان اعلام کرد مقاومت در برابر اشغالگران ادامه خواهد یافت. وی به خبرگزاری رویتر گفت، هر تلاشی برای تصرف موگادیشو به مثابه یک فاجعه برای نیروهای اتیوپی خواهد بود.

وی گفت: مسئله فقط زمان است، زمانی که ما از همه جهات به آنها حمله کنیم. ما تا زمانی که یک سرباز اتیوپی در این کشور نماند مبارزه خواهیم کرد.

به گفته شاهدان عینی، هزاران جنگجوی اسلام‌گرا با تجهیزات نظامی و با وسایل باری سنگین در حال عزیمت به سوی جبهه‌های نبرد هستند.

ارتش مسیحی اتیوپی که دولت موقت سومالی را مورد حمایت خود قرار داده است، یکشنبه شب علیه شبه‌نظامیان اتحاد دادگاه اسلام‌گرایان (UIC) اعلام جنگ کرد و چند ساعت بعد فرودگاه بین‌المللی موگادیشو که تحت کنترل اسلام‌گرایان بود را مورد هدف حملات هوایی خود قرار داد.

پس از سقوط محمد سعید بار، دیکتاتور سابق سومالی در سال 1991 میلادی این کشور به اغتشاش کشیده شد، جنگ سالاران، جنبش‌های اسلام‌گرا و دولت‌های متغیر موقت هر یک تلاش کردند خلا قدرت را پر کنند. آمریکا در همین حال ادعا می‌کند اسلام‌گرایان مورد حمایت القاعده هستند.

کد خبر 11987

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز