گروه حوادث: قاچاقچی اسلحه پس از آزادی از زندان تصمیم به کلاهبرداری از فروشندگان مواد‌غذایی گرفت.

متهم

این مرد با معرفی خود به‌عنوان مسئول خرید سازمان‌های دولتی، تعدادی از عمده‌‌فروشان را فریب داد و بعد از کلاهبرداری میلیاردی از آنها پا به فرار گذاشت. صبح 11 مهرماه امسال، مردی به دادسرای ناحیه 12 تهران رفت و از فردی که دست به کلاهبرداری 600 میلیون تومانی از وی زده بود، شکایت کرد.

این مرد به بازپرس شعبه 4 دادسرا گفت: چند روز پیش وقتی روزنامه‌ها را ورق می‌زدم، چشمم به آگهی خرید عمده مواد‌غذایی افتاد. در این آگهی نوشته شده بود «انواع مواد‌غذایی شما را به‌صورت نقدی خریداریم». بلافاصله با شماره‌ای که در آگهی درج شده بود تماس گرفتم و مرد جوانی گوشی را برداشت.

او که خود را علی‌اکبر معرفی می‌کرد، مدعی شد مسئول خرید سازمان‌های دولتی است و می‌تواند مواد‌غذایی از قبیل رب، برنج و حبوبات را با مبلغ خوبی از من خریداری کند. شاکی ادامه داد: برای آشنایی با این مرد، راهی دفتر او در چهار‌راه مولوی شدم.

علی‌اکبر برای اینکه اطمینانم را جلب کند، مدعی شد چندین دفتر دیگر در تهران و شمال کشور هم دارد و سپس مرا به یکی از این دفترها در خیابان گاندی برد؛ جایی که حسابی شیک و با کلاس بود و همین باعث شد که مطمئن شوم وی مسئول خرید سازمان‌های دولتی بزرگی است؛برای همین برای فروش ده‌ها تن برنج به ارزش 600 میلیون تومان با او وارد معامله شدم و بعد از بستن قرار داد، این محموله را به او تحویل دادم.

وی افزود: زمانی که مشغول بستن قرار داد بودیم، علی‌اکبر 60‌میلیون تومان از هزینه برنج‌ها را نقدا و بقیه مبلغ را به‌صورت چک 45 روزه پرداخت کرد. من هم که با دیدن محل کار و دفتر شیکش، حسابی به وی اعتماد کرده بودم، چک‌ها را گرفتم و از دفتر او خارج شدم. چند روز بعد از تحویل محموله، وقتی موعد چک‌ها فرا رسید به بانک رفتم اما حساب علی‌اکبر خالی بود و چک‌ها برگشت خوردند.

بلافاصله به دفتر او در مولوی و خیابان گاندی رفتم اما وی آنجا را تخلیه کرده و ناپدید شده بود. وقتی مطمئن شدم فریب یک کلاهبردار حرفه‌ای را خورده‌ام، تصمیم گرفتم از وی شکایت کنم و برای دستگیری‌اش از مراجع قضایی و پلیس کمک بخواهم.

قاچاقچی اسلحه

هنوز چند روز از شکایت نخستین شاکی نگذشته بود که شاکیان دیگری هم با حضور در دادسرا از مردی به نام علی‌اکبر که خود را مسئول خرید سازمان‌های دولتی معرفی کرده‌بود، شکایت کردند. بنابراین، پرونده در اختیار پایگاه هفتم پلیس آگاهی تهران قرار گرفت و بررسی‌های تخصصی برای شناسایی و دستگیری مرد کلاهبردار شروع شد.

با توجه به شگرد مرد شیاد برای فریب طعمه‌هایش، این فرضیه که وی مجرمی سابقه‌دار است مد نظر قرار گرفت.
ماموران به بررسی آلبوم عکس مجرمان سابقه‌دار پرداختند و با کمک گرفتن از شکات، توانستند متهم را شناسایی کنند. بررسی‌ها نشان می‌داد که علی‌اکبر یک مجرم حرفه‌ای است که پیش از این هم به اتهامات مختلفی به‌خصوص قاچاق اسلحه دستگیر و راهی زندان شده است.

دستگیری در مخفیگاه

با این اطلاعات، جست‌وجو برای دستگیری متهم وارد مرحله‌ای تازه شد و پلیس توانست با شناسایی مخفیگاه مرد شیاد، او را صبح 20 مهرماه در یکی از محله‌های تهران دستگیر کند. علی‌اکبر به اداره آگاهی انتقال یافت و بعد از اینکه 20 مالباخته وی را شناسایی کردند، به کلاهبرداری از عمده‌فروش‌های مواد‌غذایی اعتراف کرد.

او به ماموران گفت: کلاهبرداری‌ها را با همدستی یکی از دوستانم به نام کوروش انجام می‌دادم. ما با اجاره یک انبار و چاپ آگهی در روزنامه‌ها از طعمه‌هایمان کلاهبرداری می‌کردیم و بعد از خرید محموله‌های میلیونی مواد‌غذایی، آنها را به انبار اجاره‌ای منتقل می‌کردیم. سپس این کالاها را در بازار به فروش می‌رساندیم و برای اینکه دستگیر نشویم، مدام دفترهایی را که به‌عنوان دفتر کارمان اجاره کرده بودیم، عوض می‌کردیم.

سرهنگ علی غیاثوند، رئیس پایگاه هفتم پلیس آگاهی تهران، با اشاره به دستگیری همدست متهم گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که متهمان با استفاده از این شگرد تا‌کنون بیش از 5/1 میلیارد تومان از طعمه‌هایشان کلاهبرداری کرده‌اند.
وی ادامه داد: افرادی که با این شگرد هدف کلاهبرداری قرار گرفته‌اند می‌توانند برای شناسایی متهمان و طرح شکایت از آنها به پایگاه هفتم پلیس آگاهی تهران مراجعه کنند.

کد خبر 119595

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز