گروه بورس: مدیر عملیات و بازار فرا بورس از عرضه اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن در بازار فرا بورس خبر داد.

بورس

حسن محمد تبار، در این باره به همشهری گفت: تا پایان هفته جاری 321 هزار برگه 5میلیون ریالی اوراق حق تقدم مسکن بانک مسکن از طریق بازار فرابورس منتشر می‌شود.وی با اشاره به ویژگی‌های این اوراق تصریح کرد: اوراق حق‌تقدم استفاده از تسهیلات مسکن بانک مسکن که پیش از این، در بنگاه‌های مسکن بین مردم خرید وفروش می‌شد از این پس به‌صورت رسمی از طریق بازار فرا بورس عرضه می‌شود.

وی افزود: هریک از این اوراق 5میلیون ریال ارزش دارد که هر فرد می‌تواند با خرید 40برگ از این برگه‌ها با مراجعه به بانک مسکن از تسهیلات 20 میلیون تومانی مسکن استفاده کند، ضمن اینکه مدت این برگه‌ها 2سال است و افراد در طول این مدت می‌توانند این اوراق را با قیمت‌های متفاوت خریدو فروش کنند اما نفر آخر پس از پایان سررسید (2سال) باید از تسهیلات مسکن استفاده کند.
وی تاکید کرد: در حال حاضر هر یک میلیون تومان از این اوراق در بنگاه‌های مسکن حدودا 160 تا 170 هزار تومان فروخته می‌شود که با متمرکز شدن عرضه و تقاضا در بازار فرابورس قیمت این اوراق نیز شفاف‌تر خواهد شد.

محمد تبار اعلام کرد: پیش از این متقاضیان برای دریافت وام مسکن مجبور بودند پس‌انداز خود را برای یک مدت چند ماهه یا چندساله در بانک سپرده‌گذاری کنند اما با انتشار این اوراق، مردم می‌توانند با خرید آنها از وام مسکن بدون سپرده‌گذاری سود ببرند.

وی هدف بانک مسکن را از انتشار این اوراق ایجاد یک بازار متمرکز و ثانویه برای جذب نقدینگی عنوان کرد وتوضیح داد: قرار است در مرحله نخست برای آبان ماه امسال 321 هزار برگه منتشر شود؛ به‌طور میانگین هر فرد می‌تواند بین 2‌تا‌3‌میلیون تومان برای خرید این اوراق هزینه کند ودر مقابل از تسهیلات وام مسکن استفاده کند. مدیر بازار فرابورس در پاسخ به این پرسش که قیمت این اوراق در فرا بورس چقدر خواهد بود؟ گفت:برای فروش اوراق حق‌تقدم استفاده از تسهیلات مسکن یک نماد ویژه درنظر گرفته شده و پس از بازگشایی نماد، قیمت هر برگه را روند عرضه و تقاضا مشخص می‌کند.

عرضه اوراق ممتاز بانک مسکن

در همین رابطه مدیر امور آمار و برنامه‌ریزی بانک مسکن هم گفت: به‌منظور جلوگیری از واسطه گری در خرید و فروش اوراق استفاده از تسهیلات مسکن بانک و ایجاد تمرکز در نقل‌و‌انتقال آنها، خرید و فروش اوراقی که از 15‌مهرماه به بعد منتشر می‌شود، در بازار فرابورس انجام خواهد شد.

امکان برخورداری از اوراق استفاده از تسهیلات مسکن برای خرید یا ساخت واحد مسکونی، قابلیت انتقال و اهدای اوراق ممتاز به دیگران و امکان تجمیع تسهیلات حساب صندوق پس انداز مسکن و تسهیلات اوراق ممتاز برای ساخت یک واحد مسکونی تا سقف 380 میلیون ریال در مواردی که بستگان درجه یک به‌صورت سه دانگ اقدام به احداث یک واحد مسکونی کنند و همچنین برای خرید واحد مسکونی تا سقف 200 میلیون ریال از مزایای این حساب است.

کد خبر 119502

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز