شنبه ۸ آبان ۱۳۸۹ - ۰۷:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: بررسی لایحه برنامه پنجم توسعه از ساعت 14 امروز در صحن علنی مجلس شورای اسلامی آغاز می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، جهانبخش محبی‌نیا با تشریح مراحل بررسی لایحه برنامه پنجم توسعه در صحن علنی گفت: در جلسه عصر امروز خانه ملت، کلیات لایحه برنامه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

نماینده میاندوآب، شاهین دژ و تکاب براین اساس از نمایندگان موافق و مخالف خواست یکساعت پیش از آغاز جلسه علنی امروز ثبت نام کنند.

بررسی لایحه برنامه پنجم توسعه از امروز در حالی در صحن علنی آغاز می شود که بر اساس ماده 214 آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، پس از ارائه گزارش کمیسیون تلفیق، ابتدا کلیات برنامه مورد بحث قرار می‌گیرد.

پیش بینی می شود که بررسی کلیات و جزئیات این لایحه حدود 6 هفته در صحن علنی طول بکشد.

نحوه بررسی لایحه برنامه پنجم توسعه به این شرح است که ابتدا در کلیات پنج نفر مخالف و پنج نفر موافق به‌ ترتیب یک نفر مخالف و یک نفر موافق و حداکثر هر نفر پانزده دقیقه دیدگاه های خود را مطرح می‌کنند.

پس از آن کمیسیون و دولت هرکدام حداکثر چهل و پنج دقیقه برای دفاع زمان خواهند داشت. سپس راجع به کلیات برنامه رأی‌گیری خواهد شد. در بررسی کلیات، کفایت مذاکرات پذیرفته نمی‌شود.

پس از تصویب کلیات، رسیدگی به جزئیات برنامه آغاز و به مواد و تبصره‌ها و جداول برنامه به ‌ترتیب رسیدگی می‌شود. در این بخش جایگزین متن ماده، یا جزئی از ماده و یا تبصره لایحة دولت، حذف کل، مصوبات جایگزینی کمیسیونهای تخصصی و پیشنهادات چاپ‌ شده نمایندگان برای هر ماده یا تبصره یا هریک از اجزاء درصورتی که آن جزء ماهیت مستقل داشته باشد و حذف جزء و پیشنهادات چاپ شده کمیسیونهای تخصصی به‌ترتیب مورد رسیدگی قرار می‌گیرند.

سپس درمورد اصل ماده یا تبصره یا اجزاء درصورتی که ماهیت مستقل داشته باشند، رأی ‌گیری خواهد شد.چنانچه اصل رأی نیاورد، موضوع برای رسیدگی مجدد به کمیسیون تلفیق برگشت داده خواهد شد تا در اسرع وقت و حداکثر طبق مهلتی که هیئت ‌رئیسه تعیین خواهد کرد، گزارش مجدد خود را به مجلس ارائه دهد.

نمایندگان می‌توانند حداکثر تا پایان همان روز پیشنهادهای خود را به کمیسیون تسلیم نمایند.

تا مادامی که لایحه برنامه در صحن مجلس مورد بررسی است، مجلس نطق نخواهد داشت و هیچ طرح یا لایحه‌ای جز طرحها و لوایح سه‌فوریتی در دستور قرار نخواهد گرفت و مجلس در تمامی ایام به‌جز ایام تعطیل حداقل شش و حداکثر هشت ساعت جلسه علنی خواهد داشت. درموارد استثناء با تصویب مجلس، این زمان تا ده ساعت قابل افزایش است.

لایحه برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران 200 ماده دارد. این لایحه 20 دی ماه سال گذشته توسط محمود احمدی نژاد رئیس جمهور تقدیم مجلس شورای اسلامی شده بود.

لایحه برنامه پنجم توسعه پس از ارائه به مجلس و بررسی در کمیسیون های تخصصی، جهت رسیدگی به کمیسیون تلفیق به عنوان کمیسیون اصلی ارجاع شد.

کمیسیون تلفیق نیز در جلسات متعدد و متوالی با حضور مدیران و کارشناسان دستگاه‌های مختلف دولت با محوریت معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور، مرکز پژوهش‌ها، مجمع تشخیص مصلحت نظام، دیوان محاسبات ، نمایندگان بخش‌های خصوصی و تعاونی لایحه مذکور را مورد بررسی و رسیدگی قرار داد و با اصلاحات و الحاقاتی آنرا را تصویب کرد.

کد خبر 119453
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز