سه‌شنبه ۴ آبان ۱۳۸۹ - ۲۱:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: دومین دوره جشنواره فیلم دوحه تربیکا روز سه‌شنبه 26 اکتبر با نمایش فیلم اکشن- تریلری که هنگام اکران در فرانسه خشم عده‌ای را برانگیخت، در قطر گشایش یافت.

doha festival

به گزارش خبرگزاری فرانسه این امیرنشین دارای منابع نفتی غنی در خلیج فارس جشنواره‌ فیلمش را با نمایش فیلم ساخته کارگردان فرانسوی- الجزایری، ریچارد بوشارب، "خارج از قانون"، آغاز کرد که درباره کشتار شهروندان الجزایری‌های عمدتا غیرمسلح بوسیله سربازان فرانسوی در سال 1945 است.

این فیلم با کشتار در شهر ستیف آغاز می‌شود و بر سه برادر الجزایری متمرکز است که زنده باقی می‌مانند و بعد به فرانسه می‌روند و به جنبش مسلحانه استقلال الجزایر می‌پیوندند.

هنگامی فیلم بوشارب در ماه سپتامبر در فرانسه اکران شد، روزنامه لوپاریزین عنوان اصلی صفحه اول خود را به این تیتر اختصاص داد:‌"خارج از قانون فیلمی که تحریک‌کننده است."

هنگامی که این فیلم در جشنواره کن در فرانسه در ماه مه نشان داده شد، پلیس ضدشورش در خارج از سالن جشنواره مستقر شدند تا تظاهرکنندگان را به عقب براند.

ستاره سینمایی سلما هایک - که یکی از اعضای هیات داوران است- در مراسم افتتاح به همراه چندین هنرپیشه عرب از جمله ستاره‌های محبوب سینمای مصر یسرا و عادل امام روی فرش قرمز رفتند.

این جشنواره که تا روز یکشنبه ادامه خواهد یافت، 51 فیلم سینمایی از 35 کشور به نمایش در خواهد آورد و جوایز نقدی که در مجموع به 410000 دلار می‌رسد،‌ را اهدا می‌کند.

این رویداد سینمایی در دوحه - ملهم از جشنواره تریپکا در آمریکا - ثمره همکاری فرهنگی میان انستیتو فیلم دوحه و شرکت تریبکا است.

انتظار می‌رود رابرت دونیرو، هنرپیشه آمریکا و بنیانگذار جشنواره تریبکای نیویورک است، که سال گذشته به سازماندهی اولین جشنواره دوحه کمک کرد، امسال نیز در روزهای بعد جشنواره حضور یابد.

جشنواره فیلم تریبکای نیویورک برای تقویت زندگی فرهنگی در منهتن پس از حملات 11 سپتامبر 2001 به راه افتاد.

آماندا پالمر، کارگردان جشنواره گفت: "تریبکا همکار جشنواره است، اما جشنواره اینجا را انستیتو فیلم دوحه ترتیب داده است."
تماشای فیلم افتتاحیه برای هر کسی در سینمای بزرگ روباز جشنواره رایگان بود.

پالمر گفت: "این جشنواره در باره اجتماع است.. ما می‌خواهیم هر کسی در این رویداد VIP باشد."

ده فیلم نیز برای شرکت در رقابت فیلم‌های عربی جشنواره دوحه انتخاب شده‌اند، که در میان آنها چهار فیلم برای اولین بار در جهان به نمایش در می‌آیند.

فیلم‌های خارجی که در این جشنواره به نمایش در می‌آیند، ‌شامل "میرال" ساخته خولیان شنابل در مورد یتیمی در بیت‌المقدس و "توطئه‌گر" ساخته رابرت ردفورد درباره ترور رئیس‌جمهور آمریکا، آبراهام لینکلن هستند.

کد خبر 119265

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز