سه‌شنبه ۴ آبان ۱۳۸۹ - ۱۴:۱۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: تحقیقات جدید نشان می‌دهد که مدفوع پرندگان قطبی را می‌توان ناقل خطرناک مواد آلاینده به حساب آورد. مواد آلاینده از طریق آب ‌به بدن پرنده و از طریق پرنده به خشکی منتقل می‌شود.

T

مدفوع پرندگان شمالگان یا قطب شمال معجونی از آلاینده‌های خطرناک است. این نتیجه‌ تحقیقاتی است که ریاست آن را محققین سرویس حیات وحش کانادا و دانشگاه کوئین در کینگستون بر عهده داشته‌اند.

در گزارشی که در همین باره در سایت علمی "نچرال نیوز" منتشر شده آمده است، از آنجایی که تقریبا همه‌ آلودگی‌های منتشر شده در جوامع صنعتی سرانجام به آب‌های اقیانوس‌ها می‌ریزد، موجودات آبزی از آلوده‌ترین ارگانیزم‌های کره‌ زمین به حساب می‌آیند.

متعاقبا پرندگان دریایی که از این موجودات تغذیه می‌کنند نیز خود به ناقل خطرناک این آلودگی‌ها تبدیل می‌شوند.

این پدیده را می‌توان "اثر بومرنگ" یا همان "تف سربالا"ی عامیانه نامید. بومرنگ یک شئ خمیده است که وقتی آن را پرتاب می‌کنیم، کمانه می‌کند و دوباره به طرف خود ما بازمی‌گردد.

آخرین بررسی‌های منتشر شده در Proceedings of the National Academy of Science خبر از تشخیص مقادیر زیادی آلاینده در برکه‌هایی می‌دهد که از سوی پرندگان دریایی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

چگونگی آزمایش‌ها

این بررسی‌ها در برکه‌های سواحل جزیره‌ کورن‌والیس (Cornwallis)انجام شده است. در این منطقه دو برکه در نظر گرفته شد که یکی مورد استفاده‌ پرستوهای دریایی و دیگری مورد استفاده‌ سایر مرغان دریایی بود.

محققین از رسوبات یا ته‌نشست‌های این دو برکه نمونه‌برداری کردند و این نمونه‌ها را مورد بررسی قرار دادند.

نتیجه نشان داد که غلظت کادمیم و جیوه در برکه‌ مربوط به پرستوهای دریایی به نحو قابل توجهی بالا رفته بود. منبع اصلی تغذیه‌ این پرندگان ماهی است.

در برکه‌ دیگری که مربوط به سایر مرغ‌های دریایی بود غلطت سرب، منگنز و آلومینیوم افزایش یافته بود. منبع اصلی تغذیه این پرنده‌ها سخت‌پوست‌های دریایی هستند.

تأیید تحقیق‌های پیشین

پیشتر نیز تحقیقی به ریاست مارک مالوری، محقق سرویس حیات وحش کانادا انجام شده بود که نتایج مشابهی در بر داشت.
به گزارش دویچه‌وله، نتیجه‌ این تحقیق این بود که غلظت ماده‌ سمی "پلی کلرو بی فنیل" (PCBs) و "دی کلرو دی فنیل تری کلرو اتان" یا DDT در مدفوع فولمارهای (نوعی مرغ دریایی) جزیره‌ دون (Devon) افزایش یافته بود. این منطقه یکی از متروکه‌ترین مناطق جهان است.

همچنین غلظت مواد شیمیایی برکه‌های مورد استفاده‌ پرندگان دریایی نسبت به غلظت همین مواد در سایر برکه‌ها ۶۰ درصد افزایش یافته بود.

جان اسمول، از محققین سرویس حیات وحش کانادا، پرندگان را به قیفی تشبیه کرده که مواد آلاینده را در خود جمع می‌کنند.
محققین همچنین به این نتیجه رسیده‌اند که تمرکز آلاینده‌ها در پرندگان دریایی در حدی نیست که سلامتی افراد بومی که از گوشت یا تخم این پرندگان تغذیه می‌کنند را به خطر بیاندازد.

اما این آلاینده‌‌ها به طور قطع حیات خود این پرندگان و اکوسیستم قطب شمال را به خطر خواهد انداخت.

کد خبر 119218
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز