یکشنبه ۲ آبان ۱۳۸۹ - ۰۵:۴۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: افزایش سن بر هر بخشی از بدن اثر می‌گذارد، از جمله صورت شما. هر چه سن‌تان بالاتر می‌رود و تجربه و خردمندی و دستاوردهای‌تان در زندگی بیشتر می‌شود، تغییراتی در ظاهر بیرونی‌تان نیز رخ می‌دهد.

aging skin

تغییرات در چهره ما با افزایش سن بیش از همه خود را در پیشانی نشان می‌دهد. چندین تغییر با افزایش سن در صورت شما رخ می دهد، برخی از آنها آشنا و آشکارند:

• پیشانی با پس رفتن خط مو وسیع می‌شود.
• گوش‌ها اغلب اندکی درازتر می‌شوند، زیرا غضروف در آنها رشد می‌کند.
• نوک بینی ممکن است به سمت پایین خم شود، زیرا بافت همبند حمایت‌کننده غضروف بینی ضعیف می‌شود.

همچنین تغییرات ساختاری در پشت صحنه رخ می‌دهد. هنگامی جوان هستید، چربی در صورت‌تان به شکلی یکنواخت توزیع می‌شود، و برخی از تجمعات چربی در اینجا و آنجای صورت در پیشانی، گیجگاه، گونه‌ها، و نواحی دور دهان و چشم وجود دارد. با افزایش سن، حجم این چربی کاهش می‌یابد، بیرون می‌زند و به سمت پایین می‌افتد، بنابراین خطوط چهره که قبلا گرد بودند، ممکن است فرورفته شوند و پوست که نرم و کشیده بود، شل و آویزان می‌شود.

در عین حال چربی در سایر بخش‌های صورت به خصوص نیمه پایینی صورت و در اطراف چانه و گردن تجمع پیدا می‌کند و فرد به اصطلاح غبغب پیدا می‌کند.

و البته چین و چروک هم در صورت پدیدار می‌شود. چین و چروک‌های عمیق، آنهایی که در پیشانی و میان دو ابرو ایجاد می‌شوند، "خطوط عاطفی" نامیده می‌شوند. این خطوط نتیجه انقباض و برآمدگی عضلات صورت است که نهایتا روی پوست شیار ایجاد می‌کند.

سایر چین‌های صورت ممکن است عمیق‌تر هم بشوند، چرا که چربی اطراف آنها کاهش پیدا می‌کند و جابه‌جا می‌شود. چین‌ و چروک‌های ریزتر صورت ناشی از آسیب نور خورشید، سیگار کشیدن و تحلیل‌رفتن طبیعی اجزای پوست است که در شرایط معمول پوست را ضخیم و انعطاف‌پذیر نگاه می‌دارند.

چه کار کنیم که با شکوه پیر شویم؟

حتی اگر شما ژن‌های فوق‌العاده‌ای داشته باشید و بسیار جوان‌تر از سن واقعی‌تان به نظر برسید، تغییرات مربوط به افزایش سن در ظاهر چهره شما یک امر اجتناب‌ناپذیر است.

این تغییرات بیانگر لذت‌ها و چالش‌های ما در زندگی است. یک طرز برخورد این است که صرفا سن‌‌مان و ظاهرمان را همانطور که هستیم، بپذیریم.

اما همه افراد این نوع نگرش را قبول ندارند، و برخی ممکن است بخواهند این تغییرات را به عقب بیندازند، که از جمله با کشیدن پوست صورت (Face Lift) که در آن با جراحی بافت‌های اضافی در صورت برداشته می‌شود و پوست شل‌شده در بخش پایینی صورت کشیده می‌شود.

روش‌های پوست‌‌کشی صورت امروزه بهبود یافته‌اند، بنابراین نتایج حاصل از آنها طبیعی‌تر به نظر می‌رسند. اما این جراحی گران‌قیمت است، و کارهای دیگری باید به همراه آن انجام شود تا نتایج مطلوب به دست آید.

پوست کشی‌صورت تنها بیستمین عمل جراحی زیبایی پرطرفدار است، و اکنون گزینه‌های بسیار دیگری برای تغییر دادن صورت در حال پیر شدن در دسترس است.

گرچه اغلب این روش‌های جوان‌کردن دوباره صورت غیرجراحی هستند، اما هزینه انجام آنها هم کم نیست، به خصوص اگر نیاز به درمان‌های مکرر باشد.

در اینجا تنها به نمونه‌ای از کارهایی که می‌توانید برای رسیدن به صورتی جوان‌تر انجام دهید، اشاره می‌کنیم:

محافظت درباره نور خورشید: محافظت صورت در برابر نور خورشید بهترین شیوه منفرد برای حفظ ظاهر جوان است. اغلب آسیب‌های به پوست صورت ناشی از بخش A اشعه ماورای بنفش (UVA) نور خورشید است، بنابراین لازم است که از کرم ضد‌آفتاب استفاده کنید تا در مقابل UVA و نور UVB - که باعث آفتاب سوختگی می‌شود- محافظت شوید.

به سر گذاشتن  کلاه  لبه‌پهن نیز ایده خوبی است.

کرم‌ها و لوسیون‌ها: کرم‌های مرطوب‌کننده پوست را تسکین می‌بخشند و ممکن است به طور موقت باعث شوند چین و چروک‌های صورت کمتر خود را نشان دهند. مرطوب‌کننده‌ها برای صورت حاوی آب هستند تا باعث شود کمتر چرب باشند و همچنین بسیاری از آنها حاوی موادی - برای مثال گلیسیرین - هستند- که ممکن است به اتصال آب به پوست کمک کنند.

کرم‌های لایه‌بردار ممکن است با برداشتن سلول‌های پوستی مرده که به سادگی مانند دوران جوانی فرد ریزش نمی‌کنند، باعث شوند ظاهر پوست پیر‌شده جوان‌تر به نظر رسد.

چندین کرم که بوسیله پزشک تجویز می‌شود، مانند کرم‌های آویتا، آواگا، رنووا، رتینا- A نیز وجود دارند که می‌توانند باعث کاهش چین و چروک‌های پوست و نقاط قهوه‌ای رنگ (نقاط کبدی) روی پوست ناشی از تابش اشعه خورشید شوند.

همه این کرم‌های حاوی ترکییات رتینوئیدی هستند که از لحاظ ساختمانی به ویتامین A شبیه‌اند، و به نظر می‌رسد از طریق القای تولید کلاژن در بخش میانی پوست (درم) و تغییر دادن ملانین، رنگدانه‌ای باعث لکه‌های قهوه‌ای رنگ پیری می‌شود،‌ عمل می‌کنند.

چندین گونه از رتینوئید وجود دارد. تازاروتن و ترتیتینوئین بوسیله سازمان غذا و داروی آمریکا مورد تایید قرار گرفته‌اند.

تزریق سم بوتولینوم (بوتاکس):این تزریقات برای برطرف کردن خطوط عاطفی روی پیشانی و بین ابروها به کار می‌روند. تزریق این دارو باعث بی‌حرکت‌شدن نسبی عضلاتی می‌شود که خطوط عاطفی را تشکیل می‌دهند، بنابراین پوست صاف می‌شود؛ البته برخی از خطوط عاطفی عمیق‌تر ممکن است برطرف نشوند.

بوتاکس نام تجاری آشنایی این داروهای تزریقی است. سایر مارک‌های تجاری سم بوتولینوم مانند Myobloc و Dysport مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا قرار دارند. این سازمان در سال 2009 هشداری را درباره انتشار سم بوتولینوم از محل‌ها ی تزریق منتشر کرد،‌هر چند تا به حال گزارشی در مورد این اتفاق هنگامی که تزریقات بر روی خطوط عاطفی انجام شده باشد، داده نشده است.

هشدار در مورد عوارض جانبی بوتاکس

پرکننده‌های پوست (فیلرهای درم):پرکننده‌های بخش میانی پوست (درم) برای برطرف کردن خطوط پوستی ناشی از دست رفتن چربی و کلاژن به کار می‌روند. پس از تزریقات سم بوتولینوم، تزریق پرکننده‌های درم شایع‌ترین عمل زییایی است که در آمریکا انجام می‌شود.

محل‌های اصلی برای این تزریقات به صورت دو مجموعه پرانتز هستند: یک جفت خطی که از بینی به سمت گوشه‌های دهان کشیده می‌شود،‌ و به نام چین‌های بینی- لبی شناخته می‌شوند، و زوج دیگر خط‌هایی هستند که از گوشه دهان به سمت چانه کشیده می‌شوند و به آنها خطوط ماریونت می‌گویند.

مواد بسیار متفاوتی برای پرکردن درم مورد استفاده قرار می‌گیرند. امروزه استفاده از کلاژن از مد افتاده است در حال حاضر پرطرفدارترین ماه پرکننده اسید هیالورونیک ، یک قند پیچیده که به طور طبیعی در بسیاری از بافت‌ها یافت می‌شود- است.

اسید هیالورونیک از کلاژن گران‌تر است، اما مدت اثر آن طولانی‌تر است- و تا حداکثر شش ماه برای چین‌های بینی- لبی.
اثر پرکننده درم نیز مانند تزریق سم بوتولینوم موقتی است، پس از چند ماه از بین می‌رود- مدت اثر این به محل تزریق بستگی دارد، اما با تزریق‌های مکرر اندکی بیشتر طول می‌‌کشد.

درمان‌های لیزری: لیزرها را می‌توان برای برطرف کردن برخی از رنگدانه‌های پوست به کار برد: از جمله رنگدانه قهوه‌ای، اگر هدف برطرف کردن کک و مک و لکه‌های پیری (کبدی) باشد؛ و رنگدانه قرمز اگر هدف محو کردن مویرگ‌های پاره‌شده باشد.

از لیزر برای لایه‌برداری کل پوست صورت هم استفاده می‌کنند. بالاترین لایه‌های پوست برداشته می‌شوند، و به همراه آنها چروک‌های ناشی از آسیب نور خورشید و جوشگاه باقیمانده از آکنه نیز برداشته می‌شوند.

انرژی ساطع‌شده از برخی از لیزرهای تجدیدکننده سطح پوست "بدون برش" از لایه بیرونی پوست عبور می‌کند تا به سطح عمیق‌تر پوست وارد شود، و باعث ایجاد التهاب شوند،‌ و التهاب به تشکیل کلاژن منتهی می‌شود.

بعد از اغلب درمان‌های لیزری به پوست باید زمان داد تا بهبود پیدا کند. این زمان بهبودی ممکن است شامل چند هفته بسته نوع و وسعت درمان است. درمان‌های لیزری بدون برش اندکی سریع‌تر بهبود پیدا می‌‌کنند.

Harvard HEALTHbeats

کد خبر 119029

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز