همشهری آنلاین: فقط یک پنجم از شهروندان انگلیسی باور دارند که مرگ دکتر دیوید کلی، بازرس تسلیحاتی سازمان ملل پیش از شروع جنگ عراق، حقیقتاً خودکشی بوده است.

David kelly

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه تلویزیونی پرس تی وی، حسن غانی، خبرنگار این شبکه در گزارشی از لندن گفت: پس از هفت سال انتظار، دولت انگلیس بالاخره بخشی از اسناد سری در مورد گزارش رسمی کالبد شکافی جسد دکتر دیوید کلی، بازرس تسلیحاتی سازمان ملل پیش از شروع جنگ عراق را که گفته بود ادعای تونی بلر مبنی بر وجود سلاح‌های کشتار جمعی در عراق اشتباه است و آن را به چالش کشیده بود، منتشر کرد.[انگلیس و کابوس بی‌پایان مرگ مشکوک دکتر کلی]

در حالی که مسئولان رسمی کالبد شکافی در انگلیس نتیجه گیری کرده بودند، مرگ دکتر کلی به علت خودکشی بوده است، نظرسنجی‌های اخیر نشان داد که فقط یک پنجم از انگلیسی‌ها می‌پذیرند، مرگ دکتر دیوید کلی، واقعاً خودکشی بوده است.

غانی افزود دولت انگلیس در سال 2003 میلادی که جسد دیوید کلی نزدیک خانه‌اش پیدا شده بود، اعلام کرد در نظر دارد اطلاعات و اسناد مربوط به مرگ دکتر کلی را که با دو زخم روی مچ چپش از دنیا رفته بود، به مدت هفتاد سال سری نگه دارد، اما فشارهای زیاد بر دولت جدید انگلیس باعث شد تا بخشی از این اسناد سری، غیرمحرمانه اعلام و منتشر شود. همچنین معلوم شد، مقادیر زیادی از دارویی که جلوی انعقاد خون را می‌گیرد، در بدن دکتر کلی پیدا شده بود.

David kellyاین در حالی است که گروهی از پزشکان انگلیسی که خواهان انتشار کامل اسناد محرمانه مربوط به این تحقیقات شده‌اند، نتیجه گیری دولت انگلیس را در رابطه با علت مرگ کلی که همان خودکشی اعلام شده است، قبول ندارند. این پزشکان می‌گویند، چرا اکثر اسناد مربوط به این موضوع، هنوز محرمانه است و منتشر نمی‌شود؟

دکتر دیوید هالپین، جراح بازنشسته انگلیسی در این رابطه گفت، ما در مورد مردی صحبت می‌کنیم که شجاع و بسیار دانا بود، و بر اثر عوامل غیرطبیعی درگذشت، و در عین حال می‌بینیم که وزارت دادگستری انگلیس فقط نیمی از تحقیقات کامل یا کمتر از آن را برای این فرد انجام داده است.

این در حالی است که دستگاه قضایی انگلیس در مورد یک دختر نوجوان که از مشکلات زندگی اش به ستوه آمده بود و خود را از ساختمان چند طبقه به پایین انداخت و کشت، تحقیقات کامل انجام داده است.

ما در این رابطه توضیح می‌خواهیم که چرا تحقیقات کامل در مورد دیوید کلی انجام نشده است. این پزشکان و بسیاری از مردم انگلیس می‌گویند تا تحقیقات کامل و شفاف در مورد چگونگی مرگ دکتر دیوید کلی انجام و نتایج آن منتشر نشود، این پرونده را نمی‌توان مختومه اعلام کرد.

کد خبر 119007
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز