پنجشنبه ۲۹ مهر ۱۳۸۹ - ۱۱:۳۵
۰ نفر

نوشیروان کیهانی زاده: بیش از نیم‌قرن از زمانی که نیروهای صهیونیستی در روستای فلسطینی کفرقاسم 47نفر از جمله زنان و کودکان را به ضرب گلوله کشتند می‌گذرد، اما این رسوایی همچنان در یادها زنده است.

kafarghasem

اندکی پس از ساعت 17 روز 29اکتبر 1956، پلیس مرزی بدون اعلام قبلی در شش روستای فلسطینی پست‌های ایست و بازرسی برپا کرد. سرگرد شموئل مالینکی در یک جلسه کوتاه به افراد خود دستور داد هر غیرنظامی فلسطینی که بعد از ساعت 17 به خانه‌اش رسید را به قتل برسانند.

آلفرد نوبل

آلفرد نوبل، شیمیدان، مهندس، مبتکر و اسلحه‌ساز سوئدی است که به عنوان مخترع دینامیت شناخته می‌شود. او تا روز فوت‌اش صاحب اسلحه‌ساز بزرگ بوفورس بود و در تغییر آن از یک کارخانه ذوب‌آهن به یک توپخانه‌سازی مدرن و یک کارخانه تولید موادشیمیایی نقشی اساسی داشت. او در 21اکتبر 1833 در استکهلم به دنیا آمد. همراه خانواده‌اش به سنت پترزبورگ مهاجرت کرد. در آنجا پدرش یک کارخانه تسلیحات ایجاد کرد که مین‌های آبی می‌ساخت. این کارخانه ورشکسته شد و آنها به آمریکا مهاجرت کردند. او تمام وقت خود را به تحقیق درباره موادمنفجره می‌گذراند. در یکی از انفجارهایی که در کارخانه خانوادگیش اتفاق افتاد برادر کوچک‌اش و چند کارگر کشته شدند او با اختراع دینامیت صاحب ثروت فراوانی شد. گفته می‌شود روزنامه‌نگاری فرانسوی که او را به خاطر اختراع دینامیت گناهکار خوانده بود، او را به فکر ایجاد تصویر بهتری از خود نزد آیندگان واداشت لذا بیشتر دارایی خود را به جایزه‌ای اختصاص داد که به نام خودش مشهور شد. او بر اثر سکته قلبی درگذشت و در استکهلم به خاک سپرده شد.

روز ملی صادرات

29مهرماه روز ملی صادرات نامگذاری شده است. تعیین این روز برای ترویج فرهنگ صادرات و ایجاد فرصتی برای تبادل افکار، شناخت تنگناها و بررسی راهکارهایی برای توسعه صادرات، می‌تواند مفید باشد. مقررات دست و پاگیر و عدم‌حمایت مناسب از بخش خصوصی از عوامل موثر در رکود صادرات است که باید با برنامه‌ریزی مناسب و وضع مقررات دقیق مسیر صادرات را هموار سازیم.

پیروزی دریایی ایران در دماغه میکال

21 اکتبر سال 479 پیش از میلاد، یک سال و چند هفته پس از جنگ دریایی سالامیس، ناوگان ایران در دماغه میکال (جزیره آموس) دسته‌ای از کشتی‌های جنگی و سه ردیف پاروزن اتحادیه یونانی‌ها را به دام انداخت و نابود کرد. مورخان رویدادهای نظامی نوشته‌اند که با این فتح، ایرانیان «ناموفق بودن خود در جنگ سالامیس» را تلافی کردند. برپایه همین نوشته‌ها، در جریان جنگ دریایی دماغه میکال چند افسر دریایی یونان که در جنگ سالامیس شرکت کرده بودند به اسارت ایرانیان درآمدند و برای تحقیق و کشف تاکتیک اغفال‌کننده یونانیان در سالامیس، به قلمرو ایران فرستاده شدند.

کد خبر 118779

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز