دوشنبه ۲۶ مهر ۱۳۸۹ - ۱۸:۳۶
۰ نفر

گروه بین‌الملل: شی جینپینگ، معاون رئیس‌جمهوری چین در آخرین روز نشست سالانه حزب کمونیست به‌عنوان معاون کمیسیون مرکزی نظامی این کشور انتخاب شد؛

شی جینپینگ  به احتمال زیاد جانشین هو جینتائو خواهد شد

 مسئله‌ای که بسیاری آن را مقدمه جانشینی وی به جای هو جینتائو رئیس‌جمهوری کنونی می‌دانند. پیش از این و با نزدیک شدن به زمان بازنشستگی هو جینتائو گمانه‌زنی‌های بسیاری درباره قدرت گرفتن جینپینگ وجود داشت اما انتخاب وی به این سمت مهم مسیر احتمالی انتقال قدرت در چین را مشخص‌تر کرد.

هو جینتائو در سال 2012 از ریاست حزب حاکم این کشور بازنشسته می‌شود و دوره ریاست‌جمهوری وی هم در سال 2013 به پایان می‌رسد. او هم قبل از احراز سمت ریاست‌جمهوری در کمیسیون مرکزی نظامی که کنترل ارتش چین را در دست دارد، خدمت کرده بود و بسیاری عقیده دارند شی جینپینگ اکنون مسیر وی را برای رسیدن به راس قدرت طی می‌کند.

خبر این انتصاب جدید در آخرین روز نشست سالانه حزب کمونیست منتشر شد. بیش از 200 مقام ارشد حزب حاکم چین در این نشست به‌صورت محرمانه به مذاکره و تصمیم‌گیری درباره آینده اقتصادی و سیاسی این کشور پرداختند. در سال 2012، 7عضو از کمیته مرکزی حزب کمونیست چین بازنشسته می‌شوند و شی جینپینگ و لی کیکیانگ، تنها اعضای پرسابقه این کمیته باقی خواهند ماند. شی‌جینپینگ در سال 2007 به عضویت این کمیته که مسئول تصمیم‌گیری‌های کلیدی و راهبردی به حساب می‌آید، درآمد و یکسال بعد به‌عنوان معاون رئیس‌جمهوری چین معرفی شد.

وی که 57ساله است به ترغیب فعالیت‌های تجاری شهرت دارد و یکی از مخالفان سرسخت فساد محسوب می‌شود. لی کیکیانگ هم یکی دیگر از کسانی است که بسیاری او را در صف رسیدن به قدرت پس از بازنشستگی هو جینتائو، رئیس‌جمهوری و ون جیابائو نخست‌وزیر چین می‌دانند.

مقام‌های حزب کمونیست چین معمولا برای جلوگیری از مبارزه قدرت در میان مقامات ارشد، بسیار زودتر از موعد مقرر در مورد کسی که رئیس‌جمهوری بعدی خواهد بود، تصمیم می‌گیرند. همه مقام‌های ارشد چین باید حمایت نیروهای مسلح 2 میلیون نفری این کشور را برای موفقیت در مقام خود داشته باشند و به همین خاطر 2 سال زمان مناسبی برای شی جینپینگ در این جهت به حساب می‌آید. چین پس از آمریکا بیشترین بودجه دفاعی جهان را صرف نیروهای نظامی خود می‌کند.

در 4 نسل گذشته رهبران چین، انتقال قدرت به آرامی و با هدایت یک مقام ارشد و قدرتمند این کشور صورت گرفته است. دنگ‌ژیائوپینگ، به‌عنوان یک رهبر قدرتمند در چین از سال‌ها قبل به قدرت رسیدن هوجینتائو را تضمین کرده بود. با حمایت دنگ، راه رسیدن هو جینتائو به قدرت هموار بود و هر کسی قصد مخالفت با این مسئله را داشت، می‌دانست که باید به جنگ شهرت و اعتبار دنگ ژیائوپینگ برود.

هو جینتاتو به همین خاطر توانست در سال 2003 بدون مشکل خاصی جانشین جیانگ زمین شود.این در حالی است که برای نخستین بار در انتقال قدرت به نسل پنجم رهبران چین این راهبرد از پیش تعیین شده وجود ندارد و به همین خاطر گمانه‌زنی‌هایی درباره احتمال وقوع یک جنگ قدرت میان مقام‌های ارشد سیاسی این کشور افزایش یافته است.

به تازگی و در آستانه آغاز نشست سراسری حزب کمونیست 23 مقام کهنه‌کار و پرسابقه حزب کمونیست در نامه‌ای سرگشاده خواستار برداشته شدن محدودیت آزادی بیان در این کشور براساس اصول قانون اساسی شدند. ون جیابائو، نخست‌وزیر چین هم در ماه آگوست در یک اظهارنظر بی‌سابقه خواستار اصلاحات سیاسی در این کشور شد و در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان، گفت: درخواست برای دمکراسی وآزادی در چین غیرقابل مقاومت است.

هر چند رسانه‌های دولتی چین سخنان نخست‌وزیر این کشور را سانسور کردند اما بسیاری این مسائل را نشان‌دهنده اختلاف در میان اعضای حزب حاکم این کشور می‌دانند. به همین خاطر گفته می‌شود مسئله اصلاحات سیاسی یکی از مهم‌ترین محورهای نشست سالانه حزب حاکم بوده است و این احتمال وجود دارد که نسل جدید رهبران چین تغییرات جدی در نظام سنتی این کشور ایجاد کنند.

کد خبر 118675

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز