همشهری آنلاین: وزیر بهداشت در آستانه روز جهانی پوکی استخوان با بیان اینکه مشکلات ناشی از پوکی و یا ضعف استخوانی در زنان بیش از مردان است، گفت:حدود دو میلیون زن در کشور در معرض خطر شکستگی ناشی از پوکی استخوان هستند.

osteoporosis

به گزارش ایسنا دکتر مرضیه وحید دستجردی در پیامی به کنگره پیشگیری از پوکی استخوان در کشورهای عضو سازمان کشورهای افتصادی (اکو) با بیان این که پوکی استخوان یا استئوپوروز شایع‌ترین بیماری متابولیک استخوان است، دلیل اهمیت این بیماری را برای نظام سلامت کشور شکستگی‌ها و به تبع آن تحمیل هزینه‌های مادی و معنوی حاصل از این عارضه عنوان کرد و گفت: بطوری که مرگ ناشی از شکستگی‌های ناشی از پوکی استخوان بیش از مرگ ومیر ناشی از سرطان پستان گزارش شده است.

وزیر بهداشت اظهار داشت: "با افزایش امید به زندگی در سالهای اخیر در کشور، تعداد افراد سالخورده و در نتیجه شیوع پوکی استخوان در جامعه رو به افزایش است. در نتیجه انتظار می رود شیوع پوکی استخوان طی دهه‌های آینده به شدت در کشور افزایش یابد."

وی با اشاره به بررسی‌ای بر روی شش هزار نفر در کشور افزود: " این بررسی که مهمترین و معتبرترین بررسی در این زمینه در منطقه است، نشان داد که به طورکلی شیوع استئوپوروز به معنای پوکی استخوان در یکی از نواحی لگن و یا مهره‌های کمری در افراد بالای 50 سال در زنان 4.5 درصد و در مردان 2.3 درصد است."

وی افزود: "پوکی استخوان در ناحیه گردن استخوان ران در گروه‌های سنی بالاتر به شدت افزایش می‌یابد، به طوری که نزدیک به یک چهارم افراد بالای 60 سال به آن مبتلا هستند. آمارها نشان می‌دهد که مشکلات ناشی از پوکی و یا ضعف استخوانی در زنان بیش از مردان است تا جایی که حدود دو میلیون زن در معرض خطر شکستگی ناشی از پوکی استخوان در کشور هستند که نیاز به توجه جدی دارند."

کد خبر 118613

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز