همشهری آنلاین: سازمان غذا و داروی آمریکا بوتاکس، داروی تزریقی که برای برطرف کردن چین و چروک پیشانی به کار می‌رود، برای درمان سردرد میگرن مورد تایید قرار داد.

migraine

به گزارش آسوشیتدپرس این تایید راه برای شرکت سازنده این دارو، Allergan، باز می‌کند تا به بازاریابی داروی‌اش برای بیماران مبتلا به سابقه وخیم میگرن پردازد.

سازمان غذا و داروی آمریکا بوتاکس را برای بیمارانی 15 یا تعداد بیشتری روز در هر ماه دچار سردرد میگرنی هستند، مورد تایید قرار داده است.

پزشکان برای این کاربرد جدید، باید بیماران هر 12 هفته در گردن یا سر مورد تزریق بوتاکس قرار دهند تا زمانی که حملات بعدی سردرد خفیف شود.

پزشکان در حال حاضر مجموعه‌ گوناگونی از داروهای برای درمان میگرن به کار می‌برند، از داروهای مسکن بدون نیاز به نسخه مانند ادویل (بروفن) گرفته نا داروهای ضددرد مخدر مانند کدئین. بسیاری از بیماران همچنین به تغییر در رژیم غذایی یا سبک زندگی مانند کاهش مصرف کافئین یا استرس پاسخ می‌دهند.

دکتر راسل کاتز، رئیس بخش فراورده‌های اعصاب در سازمان غذا و داروی آمریکا در بیانیه‌ای گفت: "میگرن می‌تواند به طور قابل توجهی بر زندگی خانوادگی، شغلی و اجتماعی مبتلایان اثر بگذارد، بنابراین مهم است که مجموعه‌ای از گزینه‌های درمانی در دسترس باشد."

تایید سازمان و غذا و داروی آمریکا از این استفاده جدید، بر اساس دو بررسی شرکت سازنده بر روی بیش از 1300 بیمار است که تزریق بوتاکس یا تزریق بی‌اثر دریافت کرده بودند. در یک بررسی بیمارانی که بوتاکس دریافت کرده بودند، نسبت به بیماران با تزریق بی‌اثر "روزهای سردرد" اندکی کمتر را گزارش کردند. در بررسی دوم، بیمارانی بوتاکس دریافت کرده بودند نسبت به آنهایی که دارو دریافت نکرده بودند،‌ دو روز کمتر سردرد را گزارش کردند.

بوتاکس که در سال 1989 وارد بازار دارویی شد، یکی داروهای پروفروش شرکت Allergan است که در سال 2009 بیش از 1.3 میلیارد دلار از فروش 4.4 میلیارد دلاری این شرکت را تشکیل می‌داد.

این دارو بیش از همه به خاطر توانایی‌اش برای صاف کردن چین و چروک‌های ناشی از پیری روی پیشانی شهرت دارد، اما برای درمان اسپاسم (گرفتگی عضلات) گردن،‌ اختلالات عضله چشم و تعریق بیش از حد زیر بغل هم مورد تایید قرار گرفته است.

این دارو در اوائل امسال تایید برای درمان اسپاسم‌ها در آرنج، مچ و انگشتان را دریافت کرد. اما به غیر از اینها به صورت تایید‌نشده برای درمان اختلال حرکتی وسیع‌تر مانند فلج مغزی هم به کار می‌رود. این دارو شکل خالص‌شده‌ای از سم بوتولینوم، تولید شده بوسیله باکتری کلستریدیوم بوتولینوم عامل مسمومیت غذایی بوتولیسم، است که یکی از سمی‌ترین مواد جهان شمرده می‌شود.

کد خبر 118547

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز