گروه شهری: گردهمایی شهروندان عضو گروه‌های داوطلب واکنش اضطراری محله(دوام)به مناسبت هفته کاهش اثرات سوانح طبیعی با حضور یکهزار و 500 داوطلب امداد و نجات برگزار شد و طی آن اعضای جدید سوگند خوردند که در هنگام بروز حوادث و سوانح طبیعی یاری‌رسان همنوعان خویش باشند.

امداد و نجات محلات

این گردهمایی در سالن آمفی‌تئاتر مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد برگزار شد و طی آن علاوه بر مراسم ادای سوگند، سخنرانی و اجرای برنامه‌های شاد، پیام شهردار تهران به مناسبت هفته کاهش اثرات سوانح طبیعی قرائت شد.

همچنین مرتضی طلایی رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در این همایش با اشاره به اهمیت پیشگیری از حوادث، از این موضوع به‌عنوان مهم‌ترین رکن برنامه‌ریزی برای کنترل آسیب‌های ناشی از سوانحی چون زلزله نام برد و گفت: اعمال مدیریت هوشمند، نقش مؤثری در پیشگیری، مهار و کنترل، ترمیم و بازسازی حوادث و سوانح دارد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران استفاده مطلوب از ظرفیت‌های مردمی را اصلی‌ترین کلید موفقیت در پیشگیری و کنترل بحران خواند و بر ایجاد تعامل میان نهاد مدیریت بحران و شهروندان براساس اعتماد متقابل تاکید کرد.

وی با بیان این نکته که شرط موفقیت در هر کاری ایجاد تشکیلات و سازماندهی است، افزود: هر محله به یک گروه مردمی امداد و نجات نیاز دارد و این‌ گروه‌ها باید در محله‌ها سازماندهی شوند و آموزش‌های لازم به آنان ارائه شود و به‌صورت هرمی در ساختار مدیریت بحران شهر تهران آماده فعالیت شوند و در عین حال با شرح وظیفه اعضا و ابزار لازم هر ماه یکبار قادر به برگزاری مانور باشند.

در ادامه این مراسم عزیزالله رجب‌زاده رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در سخنانی با اشاره به مشکلاتی چون درصد بالای بافت‌های فرسوده، قدیمی بودن شریان‌های حیاتی، تراکم جمعیت و وجود گسل‌هایی در شمال و جنوب تهران به بیان اهمیت آموزش شهروندان برای مقابله با سوانحی چون زلزله پرداخت و گفت: با برنامه‌ریزی می‌توان به سمت پیشگیری و مقابله با سوانح رفت تا درصورت وقوع حادثه، تلفات و خسارات به حداقل کاهش یابد و این پیشگیری نیازمند آمادگی است.

وی عنوان کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته ستاد‌های مدیریت بحران در 120 ناحیه و 374 محله شهر تهران فعال خواهند شد. همچنین برای تخلیه امن و اسکان اضطراری و تجهیز محله‌ها اقدام خواهد شد و در هر محله 3 تیم 30 نفره داوطلب واکنش اضطراری محله تشکیل می‌شود. وی خاطر‌نشان کرد: ایجاد ستادهای مدیریت بحران در مجتمع‌های مسکونی و تجاری در سطح شهر تهران و سازماندهی و تجهیز آنها از دیگر برنامه‌های در دست اجراست.

پیام شهردار تهران به مناسبت هفته کاهش اثرات سوانح طبیعی

دکتر محمد باقر قالیباف، شهردار و رئیس ستاد مدیریت بحران شهر تهران در پیامی به مناسبت هفته کاهش اثرات سوانح طبیعی که در جمع 1500 تن از شهروندان عضو گروه داوطلب امداد و نجات محله قرائت شد بر کاهش مخاطرات سوانح طبیعی از طریق به کار بستن شیوه‌های مختلف پیشگیری همراه با ارتقای آمادگی شهروندان و مدیریت شهری تاکید کرد.

در بخش‌هایی از این پیام آمده است: براساس رهنمود مقام معظم رهبری، تهران باید به شهری مقاوم تبدیل شود. در چشم‌انداز توسعه کشور و برنامه‌های 5ساله و سالانه نیز بر ساخت و ساز ایمن تاکید شده است. از همین‌رو مدیریت شهری با رویکرد تحقق مدیریت جامع بحران، برنامه‌های پیشگیرانه، افزایش آمادگی و مقابله سریع در رویارویی با زمین لرزه و بهبود ساخت وساز‌ها و تغییر بافت فرسوده را در دستور کار قرار داده است.

در قسمت دیگری از این پیام با اشاره به برنامه‌های مدیریت شهری به‌منظور مقابله با بحران در شهر تهران آمده است: طرح‌ها و برنامه‌های شهرداری تهران در 3حوزه، دنبال می‌شود. نخست: کاهش مخاطره یا همان ریسک زمین لرزه که به برداشتن گام‌هایی چون اصلاح بافت‌های فرسوده و مقاوم‌سازی ابنیه و شریان‌های حیاتی نیاز دارد.

دوم: ارتقای توان آمادگی و مقابله نهادها و سازمان‌های رسمی فعال در حوزه مدیریت خدمات اضطراری و مدیریت شهری برای رویارویی با مخاطره باقیمانده. سوم: آموزش و مهیا ساختن شهروندان برای اقدام خودجوش به‌ویژه در زمان وقوع حادثه با راهکارهایی چون ایجاد ساختارهای مدیریت بحران در سطح محلات و نواحی، مجموعه‌های تجاری و مسکونی، ایجاد گروه‌های داوطلب مردمی محله، آموزش شهروندان با خودامدادی و دگر امدادی.

کد خبر 118440

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز