گروه ادب و هنر: همایش موسیقی علمی- فرهنگی و هنری کارآوا و آیین‌های موسیقایی کار در ایران آخر هفته گذشته با اجرای موسیقی‌های مناطق ایران به کار خود پایان داد.

موسیقی

در مراسم اختتامیه این همایش که با حضور هوشنگ جاوید دبیر همایش، رضا مهدوی رئیس مرکز موسیقی حوزه هنری، پژوهشگران و هنرمندان بومی در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد، ابتدا رمضان اکرمی به حیدربادخوانی ابرکوه پرداخت و سپس سیدعلیرضا میرعلینقی مورخ موسیقی درباره موسیقی کار در رسانه‌ها، گفت: سنت موسیقی شهری ما حدود 50 سال است.

در موسیقی شهری با توجه به رپرتوار دستگاه‌ها اثری از ترانه‌های کار نیست؛ چرا که خود دستگاه‌ها معطوف به مضامین فلسفی و حکمی هستند که تمام آنها با تکیه بر شعر کهن پارسی شکل گرفته‌اند. همچنین در موسیقی کلاسیک شهری نیز چیزی با عنوان ترانه‌های کار نتوانست موضوعیت پیدا کند. بعد از صحبت‌های میرعلینقی، محمدرضا بلادی درباره موسیقی کار در بوشهر گفت: موسیقی کار در بوشهر با روح و عواطف مردم این سامان گره خورده و ریشه در ادوار گذشته دارد.

وی ادامه داد: قالب بخش‌های موسیقی بوشهر شامل عزاداری و مذهبی است و زیبایی ملودی‌ها در بخش عزاداری خودش را نشان می‌دهد. اما درخصوص موسیقی کار می‌توان گفت که برای هر کاری در بوشهر، موسیقی وجود دارد؛ در واقع موسیقی کاربردی که در این منطقه تعریف شده در برخی جاها نشاط‌آور و همراه با گذراندن وقت و بهینه‌سازی‌ و در برخی جاها برای نظم دادن به کار اجرا می‌شود. بنابراین گزارش، بعد از صحبت‌های بلادی، این نوازنده به همراه گروهش بخش‌هایی از موسیقی کار بوشهر را اجرا کرد.

در ادامه این مراسم رضا مهدوی رئیس مرکز موسیقی حوزه هنری با اشاره به سیر برگزاری جشنواره‌های موسیقی نواحی در حوزه هنری توسط هوشنگ جاوید، گفت: از سال 70 این پژوهشگر استارت چنین همایش‌هایی را با برگزاری جشنواره نی‌نوازان زد و به‌دنبال آن تا به امروز فعالیت‌های مستمری در این زمینه داشته است.

وی با بیان اینکه هدف ما به صحنه آوردن فرهنگ اجدادی‌مان است، اظهار داشت: ما هنوز بسیاری از داشته‌های خودمان را نمی‌شناسیم و این در حالی است که دریای بیکران موسیقی ما برخاسته از فرهنگ‌ها، آیین‌ها و خرده‌فرهنگ‌هاست.
مهدوی ادامه داد: این حرکت بزرگ به همت جاوید انجام شد و ما بنا داریم نمونه‌های تصویری این همایش را در آینده نزدیک در اختیار هنردوستان قرار دهیم؛

البته امید نداریم که این موسیقی‌ها از شبکه‌های داخلی پخش شوند ولی حتما مورد توجه شبکه‌های فرامرزی قرار خواهد گرفت و آنها از این نغمات گذشته ما به نفع موسیقی‌های خود استفاده می‌کنند. رئیس مرکز موسیقی حوزه هنری در پایان صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: این همایش می‌تواند قدمی اندک برای واکاوی قطره‌ای از دریای موسیقی ایرانی در جهت معرفی به نسل آینده باشد.

سید فؤاد توحیدی، پژوهشگر موسیقی کرمان دیگر سخنران این برنامه بود. او با اشاره به ترانه‌ها و آوازهای کار در کرمان گفت: موسیقی کار در این منطقه شامل 3 گونه است.یک نمونه مقام‌هایی است که نبودشان باعث اخلال در کار می‌شود که از آن جمله می‌توان به موسیقی ساربانی، دور کردن حیوانات و... اشاره کرد. نمونه دیگر ترانه‌ها و آوازهایی است که برای رفع خستگی و دلتنگی خوانده می‌شود همانند موسیقی کوچ، چوپانی و پته‌دوزی و نمونه سوم شامل مقام‌هایی آیینی است که اجرای مقام طلب باران از آن جمله است.

وی با اشاره به حضور نی‌نوازان برجسته در کرمان اظهار داشت: قوی‌ترین نی‌نوازها در کرمان دیده می‌شوند که تکنیک خاصی در اجرای آنها وجود دارد؛ به‌طوری که آنها هوا را در بینی خود جمع می‌کنند که این خود باعث عدم‌قطع صدا حین اجرا می‌شود.

توحیدی در خاتمه بیان داشت: همه این هنرمندان آخرین راویان موسیقی مناطق خود هستند و ما برای انتقال این فرهنگ به نسل آینده، نوازندگان و خوانندگان دیگری نداریم. همایش موسیقی کارآوا و آیین‌های موسیقایی کار در ایران با سخنرانی حسین دی‌پیر درخصوص موسیقی شوشتر و سیدهمت هاشمی درباره موسیقی کار در کهگیلویه و بویراحمد و نیز اجرای موسیقی‌های کار مناطق کرمان، بوشهر، شوشتر و بویراحمد در تالار اندیشه حوزه هنری به کار خود پایان داد.

کد خبر 118426

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز