گروه بین‌الملل: ‌ گروهی از اعضای باسابقه حزب حاکم کمونیست چین با انتشار نامه‌ای خواستار رفع محدودیت‌های آزادی بیان در این کشور طبق قانون اساسی شدند.

چین

درحالی‌که خشم مقام‌های دولت چین از اعطای جایزه صلح نوبل به لیو شیائوبو مخالف دولت این کشور همچنان ادامه دارد 23 نفر از سیاستمداران پرسابقه حزب حاکم در این نامه سرگشاده اعلام کردند که در قانون اساسی چین حق آزادی بیان افراد به صراحت مطرح شده اما در عمل این مسئله تاکنون از سوی دولت چین اجرا نشده است.

این گروه از سیاستمداران تاکید کردند که دولت این کشور باید ماده 35 قانون اساسی را که در سال 1982 به تصویب رسید اجرایی کند. براساس این ماده قانونی به شهروندان چینی حق آزادی بیان، حق برگزاری اجتماعات و تظاهرات و نیز حق آزادی مطبوعات در این کشور داده شده است.

نویسندگان این نامه همچنین سیستم سانسور در این کشور را یک افتضاح خواندند و آن را مایه شرمندگی دولت دانستند.
به گزارش واحد مرکزی خبر، در این نامه آمده است: اگر حزب کمونیست خودش را اصلاح و تغییر نکند، حیاتش پایان خواهد یافت. همچنین از دولت خواسته شده به سردبیران و روزنامه نگاران آزادی دهد تا وقایع را بدون محدودیت گزارش دهند و به نظامی که در آن، متن کتاب‌ها و نشریات پیش از چاپ، باید بازنگری و سانسور شود پایان دهد.

در این نامه آمده است: سانسور در این کشور به قدری گسترده است که رسانه‌های دولتی چین سخنان ون‌جیابائو، نخست‌وزیر این کشور درباره لزوم اصلاحات سیاسی در این کشور را هم منتشر نمی‌کنند. حتی نخست‌وزیر هم حق آزادی بیان ندارد.
این نامه در حالی منتشر شده است که حزب کمونیست قرار است به‌زودی یک نشست حساس تشکیل دهد. در این نشست به احتمال زیاد راهبرد سیاسی این حزب برای چند سال آینده تعیین خواهد شد.

پروفسور ونگ‌یانگچنگ، یکی از امضا‌کنندگان این نامه روز گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: درخواست ما فقط برای اداره کشور براساس قانون اساسی است. اگر مواد قانون اساسی نقض شود دولت مشروعیت خود را از دست خواهد داد.
این نامه از این لحاظ اهمیت دارد که بسیاری از امضا‌کنندگان آن پیش از این در دولت چین دارای مقام‌های مهم بوده‌اند. گزارش‌ها نشان می‌دهد دولت چین به‌دنبال انتشار این نامه تلاش کرده است که متن آن را از روی بسیاری از پایگاه‌های اینترنتی حذف کند.

با وجود اینکه این نامه تنها چند روز پس از اعطای جایزه صلح نوبل به لیو شیائوبو مخالف چینی منتشر شد اما امضا‌کنندگان آن می‌گویند ارتباطی بین این دو مسئله وجود ندارد. اعطای جایزه صلح نوبل به لیو شیائوبو مخالف دولت چین باعث تنش شدید در روابط این کشور با نروژ شده است. هفته گذشته هم پکن دیدار وزیر شیلات این کشور را با همتای نروژی خود به همین خاطر لغو کرد.

لیو شیائوبو در سال 2009 به خاطر درخواست برای تغییرات سیاسی در چین به تحمل 11 سال زندان محکوم شد. دولت چین اما در مقابل اعلام کرده است که دولت‌های خارجی از جایزه صلح نوبل برای دخالت در امور سیاسی این کشور استفاده می‌کنند.

سخنگوی وزارت خارجه چین هم روز گذشته در یک نشست خبری گفت: اگر برخی فکر می‌کنند با این کارها مانع پیشرفت چین شده و یا باعث تغییر نظام سیاسی آن می‌شوند، کاملا در اشتباه به سر می‌برند. وی اعلام کرد: اعطای جایزه نوبل به این مجرم چینی نشان می‌دهد کمیته نروژی صلح نوبل به چین و نظام قضایی این کشور احترام نمی‌گذارد.

درخواست‌های سیاستمداران چین

برچیدن نظام وابستگی تمامی رسانه‌ها به سازمان‌های دولتی.

احترام به روزنامه‌نگاران و پذیرش جایگاه آنها.

قبول حق شهروندان برای اطلاع از جرائم و اشتباه‌های صورت گرفته از سوی مقام‌های دولتی و حزب حاکم.

رفع ممنوعیت نظارت فرااستانی توسط افکار عمومی.

اجرای طرح حمایت از رسانه‌های خصوصی.

اجازه توزیع نشریات چاپ شده در هنگ‌کنگ و ماکائو.

تغییر ماموریت مقامات مسئول تبلیغاتی به‌طوری که این افراد به جای جلوگیری از درز اطلاعات به فکر تسهیل انتشار دقیق و به موقع اطلاعات باشند.

کد خبر 118361

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز