همشهری آنلاین: با آغاز عملیات نجات معدنچیان شیلیایی محبوس شده در زیر زمین از چند ساعت قبل تاکنون 15 تن از 33 معدنچی محبوس نجات یافتند و عملیات نجات همچنان ادامه دارد.

عملیات نجات معدنچیان شیلی

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه از محل معدن 'سن خوزه' در کشور شیلی، عملیات منظم و قاعده مند نجات که با اجرای آن قرار است تمام معدنچیان تا اولین ساعات روز پنجشنبه به وقت محلی نجات یابند، با رهایی و نجات 'فلورنسیو آوالوس' معدنچی 31 ساله اولین نجات یافته این عملیات از عمق 622 متری زمین به ثمر نشست .

مدت کوتاهی بعد از طلوع آفتاب کارکنان نجات در یک عملیات تاریخی و پیچیده و بدون کوچکترین وقفه 15 معدنچی اسیر در زیر زمین را از یک حفره غار مانند بیرون کشیدند.

به محض این که 15 معدنچی از کپسول مخصوص نجات خود به بیرون پا گذاشتند حاضران به پایکوبی و خوشحالی پرداختند و خیلی ها از شدت خوشحالی اشک ریختند . معدنچیان بعد از آزادی وابستگان خود را همراه با کارکنان نجات و همچنین 'سباستین پینرا' رئیس جمهور شیلی را به آغوش کشیدند .

به دنبال بیرون آمدن آوالوس از محفظه نجات خود شادی در بین بستگان این معدنچیان که بیش از 10 هفته پر تلاطم را پشت سر گذاشتند موج میزد .

'ماریو سپولودا' معدنچی 40 ساله که دومین نجات یافته این عملیات بود به محض آزادی گفت: من در مدت گرفتاری امتحان سختی داشتم . من به خدا متوسل شدم که بهترین یاور ماست. من همیشه می دانستم که خدا ما را از آنجا نجات خواهد داد .

با وجود بیم نسبت به سلامتی معدنچیان همگی نجات یافتگان ظاهرا سالم بودند گرچه به گفته روانپزشکان آثار روانی این مساله ممکن است در طولانی مدت خود را نشان دهند .

'جیم مانالیچ' وزیر بهداشت شیلی به خبرنگاران گفت که عملیان نجات بهتر از آنچه برنامه ریزی شده بود پیش رفت و اضافه کرد وضعیت سلامت معدنچیان رضایت بخش است .

پینرا که دوران کوتاه ریاست جمهوری اش شدیدا تحت تاثیر مساله معدنچیان قرار گرفته است در این خصوص گفت عملیات نجات معدنچیان در تاریخ بشریت بی سابقه بوده است و قابل مقایسه با هیچ عملیات نجات دیگری نیست .

وی افزود: تمام مردم شیلی از معدنچیان درس ایمان و امید گرفتند . آنها به شیلی ارزش دوستی و اتحاد را نشان دادند .

گفتنی است این معدنچیان 17 روز را بدون اینکه کسی از زنده بودن آنها خبر داشته باشد در اعماق زمین به سر می بردند و از طریق جیره بندی غذای خود زمان را پشت سر می گذاشتند . نهایتا آنها به سر یک مته که توسط گروه نجات برای پیدا کردن آنها به کار برده شده بود پیغامی مبنی بر سلامتی خود نصب کردند . پس از آن عملیات نجات همراه با ارسال غذا و دیگر وسائل رفاهی برای انها ادامه یافت .

قرار است این 33 معدنچی بر اساس یک جدول از پیش برنامه شده در عرض حدود 36 ساعت از اعماق زمین خارج شوند.

زمانی که آخرین معدنچی به سطح زمین منتقل شود یک بحران ملی که با فرود 700 هزار تن سنگ در روز 5 اوت (14 مرداد) آغاز شد و این افراد را در پایین ترین سطح این معدن در صحرای شیلی محبوس کرد، خاتمه می یابد.

کد خبر 118358
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز