چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۳۸۹ - ۱۶:۰۸
۰ نفر

گروه ادب و هنر: با آنکه تقریبا در تمام روزهای برگزاری جشنواره همدان، بازار گلایه و انتقاد از شرایط حاکم بر سینمای کودک داغ بود، در شب اختتامیه این تشکر و تقدیر بود که حرف اول و آخر را می‌زد. پروانه‌های زرین‌ جشنواره بیست‌و چهارم کودک به پرواز درآمدند.

جشنواره همدان

برگزیدگان جوایز خود را گرفتند و همدانی‌ها در شبی باشکوه امیدوار شدند که در سال‌های بعد نیز میزبان جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان باشند. «نخودی» که این روزها بر پرده سینماهای تهران است، عنوان بهترین فیلم جشنواره را از آن خود کرد و ناصر رفائی با گرفتن 2جایزه اصلی بهترین کارگردانی و فیلمنامه برای «خانه امن است» سینماگر برگزیده امسال شد. بچه‌ها هم فیلم «راز موفقیت» را (که در همدان با عنوان «مامان بهروز منو زد» به نمایش درآمد) بیشتر از بقیه فیلم‌ها پسندیدند.

نکته جالب اینکه فیلم تلخ و انتقادی «دختران» ساخته قاسم جعفری نیز برگزیده داوران کودک و نوجوان شد.در بخش بین‌الملل نیز این «زندگی کاملا نو» محصول فرانسه و کره جنوبی بود که جوایز فیلم و کارگردانی را از آن خود کرد، آن هم در حضور «عسل» سمیح کاپلان اوغلو که به‌عنوان فیلم برگزیده جشنواره برلین به همدان آمده بود و در نهایت به یک پروانه زرین بهترین دستاورد فنی - هنری بسنده کرد.

در مراسم اختتامیه بیست‌و‌چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان که شامگاه 20 مهرماه، با حضور هنرمندان، مدیران و اهالی شهر همدان برگزار شد، جواد شمقدری در صحبت کوتاهی ضمن تشکر از حضور پرشور مردم همدان اظهار کرد: از دوستان همدانی درخواست می‌کنم که جشنواره کودک در همدان بماند اما این کار شروطی دارد و لازم است که سالنی با شکوه‌تر در این شهر احداث شود.

کرم رضا پیریایی، استاندار همدان هم اظهار امیدواری کرد که در سال‌های آتی هم جشنواره در شهر همدان باقی بماند.
در بخش‌های دیگر این مراسم، جوایز برگزیدگان اعطا شده و در موارد متعدد برگزیدگان به صحبتی کوتاه پرداختند.

جلال فاطمی، کارگردان فیلم «نخودی» پس از دریافت جایزه بهترین فیلم بلند عنوان کرد: می‌خواهم این جایزه را با فارابی عزیز که از این فیلم حمایت کرد، تقسیم کنم. همچنین از تلاش و حمایت‌های فرشته طائر‌پور که حمایت و انرژی‌اش باعث ساخته‌شدن این فیلم شد متشکرم و همچنین حمایت دوستانی که در ساخت این فیلم همکاری کردند.

وی همچنین اظهار کرد: فیلم کودک نیازمند حمایت است و نباید حمایت از سینمای کودک تنها در سطح تولید باشد. به هرحال در این مملکت نیروی کار و خلاقیت بسیار وجود دارد و تنها به کمی مدیریت و ابزار نیاز داریم وگرنه هیچ‌چیز از بقیه کم نداریم.
به گزارش ایسنا، در بخش دیگری از این مراسم از رابعه مدنی (مادر امیر شهاب رضویان) که برای نخستین‌بار در فیلم ویدئویی «تابستان عزیز» به ایفای نقش پرداخته بود، دعوت شد تا برای اعطای جوایز بازیگران کودک به روی سن برود.

وی که از اهالی همدان است، ضمن خیرمقدم به میهمانان از اینکه 30 سال به‌عنوان مربی فرهنگی این شهر فعالیت کرده اظهار خوشحالی کرد. قاسم جعفری، کارگردان «دختران» هم به هنگام دریافت پروانه زرین بهترین فیلم داوران کودک و نوجوان سینمای ایران عنوان کرد: این نخستین جایزه این فیلم است چرا که هیچ جشنواره‌ای آن را نمایش نداد.

علیرضا سجاد‌پور نیز که برای اعطای بخشی از جوایز روی سن رفته بود، گفت: من کرمانی‌الاصلم و کرمانی‌ها هم دوست داشتن این جشنواره را برگزار کنند اما حال که جشنواره کودک در همدان برپا می‌شود از طرف کرمانی‌ها هم از اهالی این شهر و دست‌اندرکاران جشنواره تشکر می‌کنم و امیدواریم که این جشنواره همین جا بماند. ظاهرا شما رفقای اصلی‌تان را از دور خارج کرده‌اید.

ناصر رفائی هم به هنگام دریافت پروانه زرین بهترین فیلمنامه برای «خانه امن است» در صحبتی کوتاه گفت: کودکان و نوجوانان ما حامیان این مرز‌وبوم هستند و من فکر می‌کنم اگر قرار است هزینه‌ای در این کشور صرف شود، لازم است که این هزینه خرج این افراد شود تا کشورمان بالاتر رود.

سیداحمد میرعلایی، مدیر بنیاد سینمایی فارابی هم که برای اعطای جوایز بخش بهترین فیلمنامه روی سن رفته بود، گفت: هرکس که پایین سن نشسته زمانی که می‌پرسیم آیا ممکن است جشنواره از همدان برود می‌گوید شاید اما زمانی که این بالا می‌آید و این جمعیت و شور و هیجان را می‌بیند می‌گوید محال است. وی همچنین به یاد زنده‌یاد محمدباقر آشتیانی، تهیه‌کننده‌ فیلم «راز موفقیت» پرداخت و افزود: او با اینکه اهل همدان نبود، فیلمش را در همدان کلید زد تا ثابت کند که همه جای ایران برای ما عزیز است.

فرشته طائر‌پور هم به هنگام دریافت پروانه زرین بهترین فیلم برای «نخودی» جایزه خود را به اکبر نبوی اهدا کرد و اظهار امیدواری کرد که جشنواره همدان و استانداری همدان برای حمایت از فیلم‌های کودک تداوم داشته باشند.

جشنواره همدان

کد خبر 118357

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز