گروه اجتماعی - علی‌اصغر محمدی: برای کمک به مسلمانان سیل‌زده پاکستان، قربانی‌های حجاج ایرانی از عربستان به پاکستان ارسال می‌شود و حجاج نیز می‌توانند هزینه ولیمه خود را به برادران دینی خود در این کشور اختصاص دهند.

نشست خبری حج

نماینده مقام معظم رهبری در سازمان حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی در آستانه آغاز موسم حج تمتع امسال اعلام کرد: در نظر داریم عید قربان امسال 100 هزار لاشه گوسفند قربانی را با همکاری بانک توسعه اسلامی به پاکستان ارسال کنیم و از همه حجاج نیز درخواست داریم با توجه به شعار حج امسال «وحدت، بیداری و مسئولیت»، از گرفتن تالارها و سالن‌ها و دادن ولیمه خودداری کنند و هزینه‌های مربوطه را به محرومان پاکستان کمک کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدعلی قاضی‌عسگر شعار امسال حج را با الهام از فرمایشات مقام معظم رهبری، وحدت، بیداری و مسئولیت اسلامی بیان کرد و افزود: با توجه به فتنه‌های اخیر برای ایجاد تفرقه میان مسلمانان، اهانت به مقدسات مسلمانان و همچنین با توجه به آوارگی 20 میلیون مسلمان سیل‌زده در پاکستان، برای حج امسال این شعار انتخاب شده است.

خنثی‌ شدن توطئه دشمنان

نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت در پاسخ به پرسش همشهری درباره نقش فتوای اخیر مقام معظم رهبری در ایجاد وحدت بیشتر بین مسلمانان، گفت: اخیرا یک انسان نادان و جاهلی به برخی از مقدسات اهل سنت اهانت کرده‌است و رسانه‌های بیگانه به آن پرداخته‌اند که با فتوای جدید مقام معظم رهبری مبنی بر حرام دانستن توهین به مقدسات مذاهب این اقدام خنثی شد و از طرف دیگر این فتوا مورد استقبال شخصیت‌ها و علمای شیعه و سنی جهان قرار گرفت.

تغییر فرهنگ غلط خرید

سرپرست حجاج ایرانی در باره خریدهای زائران ایرانی در بازار‌های مکه و مدینه نیز گفت: آمارها بیانگر این است که خرید سوغاتی زائران ایرانی نسبت به سال‌های گذشته افزایش ندارد، همچنین زائران ایرانی 2 چمدان بیشتر ندارند و بیش از آن نمی‌توانند سوغاتی بیاورند اما کارهای فرهنگی‌ در این زمینه انجام شده است. رسانه‌ها هم باید سازمان حج را حمایت کنند تا این فرهنگ نهادینه شود.

وی اظهار داشت: براساس روایات اسلامی، هدیه و سوغات حج بخشی از حج است و پیامبر اسلام(ص) هم از زائران حج طلب خرما و آب زمزم می‌کرد زیرا رنگ و بوی حرمین شریفین را داشت ولی متأسفانه در سال‌های اخیر مکه و مدینه بازار کشورهایی شده است که حتی به خدا هم اعتقاد ندارند. دانشگاه‌ها، رسانه‌ها، ائمه جماعات و مساجد فرهنگ غلط خرید سوغاتی‌های گران‌قیمت و غیرمعنوی را از فرهنگ حج حذف کنند.

برائت از مشرکین با اجرا و تنوع جدید

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در‌باره نحوه اجرای مراسم برائت از مشرکین در حج امسال گفت: برائت از مشرکین تاکید
امام (ره) و مقام معظم رهبری بوده و رکن سیاسی حج است و امسال هم این مراسم در عرفات با اجرا و تنوع جدیدی انجام می‌شود.وی افزود: جمعی از زائران داوطلب نیز به‌عنوان یاوران حجاج مشخص شده‌اند که در اجرای مصوبات شورای فرهنگی با کاروان‌ها همکاری می‌کنند.

کد خبر 118347

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز