مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۰ مهر ۱۳۸۹ - ۱۳:۵۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان در مالزی قصد دارند برای مبارزه با تب دنگی که از طریق پشه منتقل می‌شود، پشه‌های نر مخصوصی با تغییرات ژنتیکی در طبیعت آزاد کنند

malaysia to fight dengue with genetically modified mosquitos

به گزارش اسوشیتدپرس از پوتراجایا، در این پروژه، پشه‌های نری که دستکاری ژنتیکی شده‌اند در طبیعت آزاد می‌شوند تا در زمان جفت گیری پشه‌هایی با طول عمر کوتاه‌تر متولد شوند و رفته رفته جمعیت پشه دنگی کاهش یابد.[مفاهیم: مهندسی ژنتیک چیست؟]

 نجیب رزاق، نخست وزیر مالزی در حاشیه نشست سازمان جهانی بهداشت با اعلام این خبر گفت:‌ "این برنامه هنوز یک پروژه آزمایشی است ولی امیدواریم که موفقیت آمیز باشد."

 در صورت تاٰیید این طرح، بین 2 تا 3 هزار پشه دنگی مخصوص که از نظر ژنتیکی مهدنسی شده‌اند در دو منطقه رها شوند.

 تب دنگی که توسط پشه آیدس آیجیپتی منتقل می‌شود در آسیا و آمریکای لاتین بسیار شایع است. نشانه‌های این بیماری تب بسیار بالا، در مفاصل و حالت تهوع است. در موارد حاد می‌تواند باعث خونریزی داخلی، بزرگ شدن کبد، مختل شدن گردش خود و مرگ شود. در حال حاضر هیچ درمان مشخص و واکسنی برای این بیماری وجود ندارد.

 تنها در مالزی بین ماه‌های ژانویه و اکتبر 117 نفر بر اثر این بیماری جان باختند که این میزان 65 درصد از مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته‌ و در یک سال گذشته 37 هزار مورد مرگ بر اثر تب دنگی در مالزی ثبت شده‌است.

 آقای نجیب می‌گوید تلاش‌های وزارت بهداشت مالزی برای ترغیب به تمیر نگهداشتن خیابان‌ها و تمیر کردن آب‌های راکد که یکی از دلایل افزایش رشد پشه دنگی است، موفق نبوده و برای مبارزه با این پدیده نیاز به روش‌های پیشرفته دیگری است.

 به نقل از روزنامه محلی استار، مدیر غرب اقیانوسیه سازمان جهانی بهداشت با استقبال از طرح دولت مالزی برای مبارزه با این بیماری گفت که برای آزاد کردن گونه‌های ژنتیکی جدید به محیط زیست باید مراتب ایمنی لازم اتخاذ شود.

 در مالزی تعدادی از فعالان محیط زیست نیز با طرح دولت مخالف هستند و می‌گویند آزاد کردن پشته‌های مهندسی شده در طبیعت می‌تواند تبعات غیر قابل پیش‌بینی داشته باشد.

کد خبر 118229

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز