همشهری آنلاین: شرکت جرون اعلام کرد پزشکان آمریکایی درمان اولین بیمار را با سلول‌های بنیادی رویانی،‌ به عنوان بخشی از اولین بررسی انسانی این درمان بحث‌برانگیز که مورد تایید دولت آمریکا قرار گرفته است،آغاز کردند.

STEM CELL

به گزارش خبرگزاری فرانسه این بیمار در مرکز شفرد، یک بیمارستان توانبخشی نخاع و مغز، در شهر آتلانتا در ایالت جورجیا بستری شده است که شرکت جرون (Geron) کارآزمایی‌های بالینی‌اش را با سلول‌های رویانی انسانی GRNOPC1 برای درمان مبتلایان به آسیب‌های شدید نخاع را در آن آغاز کرده است.

این کارآزمایی درست 11 سال پس از آغاز کار شرکت جرون بر روی سلول‌های بنیادی رویانی انسانی در سال 1999 آغاز شده است. در این هنگام به گفته تامس اوکارما،‌رئیس و مدیرعامل جرون "بسیاری پیش‌بینی می‌کردند تصویب سلول‌درمانی برای کارآزمایی‌های بالینی در انسان چند دهه به طول خواهد انجامید."

جرون در ماه ژانویه سال گذشته تایید لازم برای انجام کارآزمایی بالینی انسانی با سلول‌های رویانی GRNOPC1 را که سلول‌های ابتدایی چندتوانی هستند که می‌تواند بر هر بافتی در بدن بدل شوند، دریافت کرد.

بررسی‌های پیش‌بالینی نشان‌داده‌اند که سلول‌های GRNOPC1 در صورتی که هفت روز پس از آسیب نخاع به حیوانات تزریق شوند، به طور قابل‌توجهی فعالیت حرکتی آنها را بهبود می‌بخشند.

مشارکت‌کنندگان در این بررسی که باید به تازگی دچار آسیب نخاع شده باشند، بین روزهای هفتم تا چهاردهم آسیب‌دیدن نخاع سلول‌های GRNOPC1 را دریافت می‌کنند.

دیوید اپل، مدیر پزشکی مرکز شفرد، گفت این کارآزمایی بالینی یک قدم مهم به جلو در تلاش برای یافتن علاجی برای فلج در افراد دچار قطع نخاع است.

هدف نهایی این کارآزمایی بالینی تزریق سلول‌های GRNOPC1 به نخاع‌های داوطلبان انسانی فلج‌شده به این امید است که این کار باعث رشد مجدد سلول‌های عصبی آسیب دیده شود.

کد خبر 118178
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز