گروه اجتماعی: در حالی‌که بر اساس برنامه‌های زمانبندی شده ، بازسازی شهر بم روند کندی را پشت سر می‌گذارد، مسئولان ستاد بازسازی و فرمانداری بم بر این باورند که حداکثر تا پایان شهریور ماه سال آینده کل عملیات بازسازی به پایان می‌رسد.

به گزارش خبرنگار همشهری، این در شرایطی است که هنوز هزاران تن خاک و نخاله ساختمانی در شهر بم بر جای مانده‌، سیستم آب‌رسانی با نقص فنی روبروست ، تعداد بسیاری  در کانکس زندگی می‌کنند و عملیات تعریض خیابان‌ها و جاده متوقف شده است.

در همین حال علیرضا قلی‌نژاد جانشین رئیس ستاد باز‌سازی بم در پاسخ به پرسشی مبنی بر وضعیت سکونت شهروندان بمی در کانکس‌ها توضیح داد: دولت به مالک هر واحد ساختمانی تخریب شده،15 میلیون و 500 هزار تومان وام بازسازی می‌دهد.

در این میان برخی از خانواده‌ها تمایل به هزینه بیشتر برای ساختمان‌های مسکونی‌شان دارند و از این رو مجبور به صرف هزینه شخصی هستند؛ بنابراین تا زمان تهیه کل هزینه احداث منزل خود باید،در کانکس‌ها سکونت ‌کنند.

به گفته قلی‌نژاد، پس از زمین لرزه بم برخی از افراد غیر بومی به این شهرستان آمده و با اخذ این وام‌ها اقدام به ساخت و‌ساز منازل کرده‌اند که البته شناسایی شده و وجوه اخذ شده باز پس گرفته شده  است.

او خاطرنشان کرد: در این میان ساختمان‌های بیش از 25 هزار خانواری که وام‌های مسکن دریافت کرده‌اند شناسایی شده‌ و تا پایان امسال همه آنها ساخته می‌شود. قلی‌نژاد گفت: روند بازسازی در 6 ماه اخیر شتاب بیشتری گرفته به طوری‌که هم‌اکنون 14 هزار واحد مسکونی در شهر‌ستان بم ساخته شده است.

ساخت بازار بم تا پایان سال

مجموعه‌ بازارهای قدیمی بم متعلق به دوره‌ صفوی ـ قاجار در زلزله‌ پنجم دی‌ماه 1382 به‌کلی ویران شد؛ اما تا پایان سال جاری، بزرگ‌ترین مجموعه‌ تجاری شهر بم در اختیار بازاریان قرار می‌گیرد.

به گفته قلی‌نژاد، ساخت مجموعه‌ بازارهای قدیمی بم با 18هزار متر مربع وسعت از آبان‌ماه سال گذشته آغاز شده است.

اکنون 35 درصد ساخت این مجموعه به‌پایان رسیده و باید تا پایان سال جاری این مجموعه تحویل بازاریان شهر بم شود.

کمک‌های خارجی برای بازسازی بم

یک مقام مسئول در فرمانداری بم نیز در گفت وگو با خبر‌نگار ما، به فعالیت‌های صورت گرفته از خارج کشور برای بازسازی بم اشاره کرد و گفت: بخش اعظم این کمک‌ها در قالب کارهای اجرایی نظیر ساخت مدرسه برای روستاییان بی‌بضاعت بوده و در حال حاضر 11 مدرسه تازه ساخت در بم فعال است.

به عنوان نمونه دولت ژاپن نیز یک هزار واحد پیش ساخته برای اسکان ساکنان بم و بروات اهدا کرد.به گفته او، سازمان‌های خیریه بین‌المللی نیز اقدامات قابل توجهی در زمینه احداث درمانگاه‌ها، مراکز بهداشتی و ساخت مدارس ارایه داده‌اند.

این مقام مسئول در فرمانداری بم  در رابطه با وام 220 میلیون دلاری بانک جهانی یادآور شد: این وام صرف تهیه و تدارک مصالح، خرید تجهیزات و ماشین آلات، بهسازی معابر روستایی و شهری بم، بهسازی راه کرمان- بم، بهسازی باند فرودگاه بم، بهسازی زیر ساخت‌های مخابراتی و افزایش آمادگی برای مواقع اضطراری در استان و شهر بم پرداخت شده است.

تأخیر در ساخت معابر شهری

علی باقری‌زاده، شهردار بم نیز با اشاره به تولید روزانه 140 تن زباله شهری و نخاله‌های ساختمانی در این شهر گفت: وجود این زباله‌ها در نقاط مختلف شهر برای تردد و سلامت  ساکنان این شهرستان مشکلاتی را به وجود آورده است.

او در خصوص مشکلات شهری بم به مشکل فاضلاب شهرستان اشاره کرد و گفت: در شهرستان بم قنوات زیادی وجود دارد که به دلیل عدم ساماندهی، مشکلاتی را برای ساکنان ایجاد کرده است.

وی در باره به تأخیر افتادن عملیات ساخت معابر و خیابان‌های  شهرستان بم، گفت: بر اساس طرح‌های از پیش تعیین شده مقرر شده بود بحث ساختمان سازی شهرستان بم تا پایان شهریور ماه سال 84 به پایان رسیده و در پی آن عملیات ساخت خیابان‌ها و معابر نیز به فاصله یکسال انجام شود و این در حالیست که با توجه به عملیاتی نشدن کامل این طرح‌ها، خیابان سازی نیز تا پایان احداث ساختمان‌ها به تأخیر خواهد افتاد.

باقری‌زاده همچنین از راه‌اندازی یک مرکز مشاوره دوستدار کودک خبر داد و گفت: بر اساس تفاهمنامه امضاء شده میان شهرداری و یونیسف مقرر شده، محله‌ای تحت عنوان دوستدار کودک راه‌اندازی شود که در آن مسایل مرتبط با کودکان از جمله رفت و آمد در مسیر مدرسه و آموزش‌های امدادی .... مورد توجه قرار می‌گیرند.

اینها همه در حالیست که تا زمان تهیه این خبر هیچ آمار دقیقی از میزان فعلی جمعیت بم و میران مهاجرت بی رویه به این شهرستان محروم از سوی مسئولان ارایه نشده است.

کد خبر 11815

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز