دوشنبه ۴ دی ۱۳۸۵ - ۱۳:۱۳
۰ نفر

جیمی ویلز موسس بزرگترین سایت دایره‌المعارف اینترنتی «ویکیپدیا» به زودی با همکاری غول اینترنتی آمازون و با هدف رقابت با موتور جستجوی گوگل، یک موتور جستجوی اینترنتی جدید راه‌اندازی می‌کند.

به گزارش تایمز، موتور جستجوی جدید با نام ویکی‌ آساری از همان ایده برای جمع‌آوری اطلاعات استفاده می‌کند‌که سبب‌موفقیت چشمگیر دایره‌المعارف ویکیپدیا شده‌است.

وب‌سایت دایره‌المعارف ویکیپدیا (wikipedia.org) با بیش از ۱۰۰ میلیون بازدیدکننده در هر ماه یکی از پرکاربردترین وب‌سایت‌های اینترنت محسوب می‌شود.

این وب‌سایت مجموعه‌ای بسیار گسترده از اطلاعات و مقالات را در ۲۳۰زبان مختلف و با استفاده از اطلاعات اهدا شده توسط خود کاربران، جمع‌آوری کرده که کاربران می‌توانند مقالات ارائه شده در آن را ویرایش کنند.

نام موتور جستجوی جدید از ترکیب دو لغت ویکی به معنای سریع در زبان ساکنان هاوایی و آساری به معنای جستجو در زبان ژاپنی گرفته شده‌است.

به گفته ویلز، در موتور جستجوی ویکی‌آساری مشابه آنچه در ویکیپدیا رخ می‌دهد، خود کاربران میزان کارآمدی اطلاعات را تعیین می‌کنند و طبقه‌بندی نتایج جستجوی هر کلید واژه با کمک خود کاربران صورت خواهد گرفت. ویکی‌آساری، سال  ۲۰۰۷راه‌اندازی خواهد شد.

کد خبر 11813

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز