شنبه ۱۷ مهر ۱۳۸۹ - ۲۰:۳۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک طرح پژوهشی بین‌المللی میزان بالای فلزات سنگین را در سیگارهای چینی نشان می‌دهد، به طوری که بعضی از این سیگارها حاوی سه برابر میزان سرب، کادمیوم و آرسنیک، نسبت به سیگارهای کانادایی هستند.

china smoking

به گزارش خبرگزاری فرانسه طرح کنترل بین‌المللی توتون که کارشناسانی از 20 کشور را گرد آورده است،‌ مجموعه‌ای از 11 بررسی پژوهشی را منتشر کرده است که نشان می‌دهد چین خریداران سیگار را چه در این کشور و چه در کشورهای خارجی - که نمی‌توانند کنترل‌های قوی‌تری را اعمال کنند- در معرض خطر قرار می‌دهد.

این بررسی که نتایج آن روز پنچ‌شنبه 7 اکتبر منتشر شد، می‌گوید: "همه 13 برند سیگار چینی که مورد آزمایش قرار گرفتتند، دارای مقادیری بیش از حد بالای فلزات سنگین هستند، و در برخی موارد تا سه برایر برندهای سیگار کانادایی، حاووی سرب، کادمیوم و آرسنیک هستند."

"وجود مقادیر بالای فلزات سنگین در سیگارهای چینی ممکن است یک مشکل بهداشت جهانی شود، زیرا صادرات سیگارهای چینی رو به افزایش است."

سرپرست این پژوهش، جفری فونگ، از دانشگاه واترلو در انتاریوی کانادا‌، در این باره گفت: "اساسا نادرست که مصرف‌کنندگان در بسیاری کشورها در محتوای شکلات‌های که می‌خورند اطلاعات دارند، اما هیچ چیز درباره سیگاری که دود می‌کنند نمی‌دانند.

گزارش این طرح، که به عنوان ضمیمه ژورنال کنترل تنباکو منتشر شده است، نشان می‌دهد حدود یک میلیون سیگاری در هر سال در چین به علت بیماری‌های ناشی از سیگار و حدود 100000 نفر به علت قرار گرفتن در معرض دود سیگار محیطی می‌میرند.

این گزارش می‌گوید: "اگر روند فعلی ادامه یابد، میزان مرگ و میز ناشی از سیگار کشیدن در چین تا سال 2020 به دو میلیون نفر در سال خواهد رسید."

این گزارش می‌افزاید که چین در آموزش مردم در مور خطرات سیگار کشیدن از طریق اقداماتی مانند چاپ هشدارهای موثر بر روی بسته‌های سیگار ناموفق بوده است.

بر اساس این گزارش هشدارهای بهداشتی روی پاکت‌های سیگار چینی به زبان انگلیسی نوشته شده است، نه چینی، و فاقد تصاویر گرافیکی نشان‌هنده آسیب سیگار کشیدن به سلامتی هستند.

"تنها 68 درصد از سیگاری‌ها در چین باور دارند که سیگار کشیدن به سرطان ریه منتهی می‌شود و تنها 36 درصد آنها اعتقاد دارند که سیگار کشیدن باعث بیماری‌ عروق کورونری قلب می‌شود."

فونگ می‌افزاید: "این نتایج نشان می‌دهد که چین تا چه حدی تا کنترل دخانیات فاصله دارد... آگاهی در این مورد کم است، برداشت‌های نادرست رواج دارد، و در صورتی چین اقدامات قوی‌تر را انجام ندهد، ‌به زودی خودش را در میانه مصیبت بهداشتی فراگیرتری از حدی در حال حاضر تجربه می‌کند،‌ خواهد یافت."

کد خبر 117978

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز