همشهری‌آنلاین: دومین دوره مسابقات بین المللی روباتیک جام دانشگاه امیرکبیر و سومین دوره مسابقات ملی روباتیک خوارزمی از 27 تا 30 مهرماه جاری در دانشگاه امیرکبیر و مجتمع تحقیقاتی عصر انقلاب برگزار می شود.

جام روباتیک 2010

به گزارش ایرنا، رییس کمیته فنی این مسابقات در جمع خبرنگاران گفت: این دو رقابت بطور هم زمان و در یک قالب با همکاری دانشگاه صنعتی امیرکبیر و سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران برگزار می‌شود.

دکتر سعید شیری افزود: لیگ‌های روبات پرنده، ریز روبات‌ها، روبات جراح، روبات زیر دریایی، روبات شبیه ساز جنگ و روبات عامل هوشمند در تجارت الکترونیک در مجتمع عصر انقلاب برگزار می‌شود.این عضو هیات علمی دانشکده کامپیوتر و فناوری اطلاعاتی دانشگاه صنعتی امیرکبیر اظهار داشت: همچنین مسابقات لیگ های شبیه سازی دو بعدی و سه بعدی فوتبال، شبیه سازی امداد، امدادگر مجازی، مین یاب خودکار و دستی، ماشین های شیمیایی روبات نقاش، روبات نمایشی روبات مریخ پیما، فوتبالیست سایز کوچک روبات خانگی و روبات های استاندارد صنعتی (نائو) در دانشگاه امیرکبیر برگزار می‌شود.

شیری تصریح کرد: پس از فراخوان برگزاری این رقابت ها، 620 تیم ایرانی و خارجی برای حضور در این مسابقات ابراز تمایل کردند که ازاین تعداد 280 تیم در لیگ‌های مذکور انتخاب شدند.

وی گفت: از این تعداد، 15 تیم نیز از کشورهای آلمان، پرتغال، انگلیس، آمریکا، چین و هند در این مسابقات شرکت دارند.

به گفته شیری، تیم های اول تا سوم این رقابت ها علاوه بر دریافت جوایز نقدی، به جشنواره جوان خوارزمی و همچنین برای اعطای تسهیلات دیگر به سازمان پژوهش های علمی وصنعتی ایران معرفی می شوند.

این استاد دانشگاه با اشاره به تفاوت در نحوه برگزاری رقابت های روباتیک جام امیرکبیر با 'ایران اوپن'، افزود: هدف از برگزاری ایران اوپن، آماده سازی تیمهای روباتیک ایران برای حضور در میادین خارجی و هدف از رقابت های جام امیرکبیر معرفی تیم ها به جشنواره جوان خوارزمی است.

وی متفاوت بودن لیگ های جام امیرکبیر با ایران اوپن را از دیگر تفاوت های این دو رقابت عنوان کرد و اظهار داشت: در جام روباتیک امیرکبیر 9 لیگ برگزار می شود که در ایران اوپن وجود ندارد.

مسابقات روبوکاپ ایران اوپن فروردین ماه امسال توسط کمیته ملی روبوکاپ برگزار شد.

شیری بیان داشت: رقابت‌های دومین جام بین‌المللی امیرکبیر با سومین دوره مسابقات ملی روباتیک خوارزمی همراه شده است و از این رو مسابقات نیز در دو بخش بین المللی و ملی برگزار می شود که بخش بین المللی آن کاملا بر اساس قوانین و داوری بین المللی برپا خواهد شد.

رییس کمیته فنی این مسابقات به استقبال گسترده تیم‌های ایرانی از لیگ مین یاب دستی و خودکار ریز روبات، شبیه ساز دوبعدی فوتبال و ماشین‌های شیمیایی اشاره کرد و گفت: تیم های خارجی حاضر در این مسابقات عمدتا در لیگ های شبیه ساز دو بعدی و سه بعدی فوتبال روبات انسان نما و روبات های خانگی شرکت کرده‌اند.

وی ترجمه نشدن قوانین لیگ های ایرانی را از جمله دلایلی بیان کرد که مانع از حضور تیم های خارجی در لیگ‌های ایرانی مانند لیگ مین یاب شده است.

شیری با اشاره به کاربردهای صنعتی روبات‌ها افزود: هنوز تا صنعتی سازی روباتهایی که در این مسابقات ساخته می شود راه زیادی باقی است، اما نتایج حاصل از این رقابت ها، به صورت روبات هایی که در شرایط کنترل شده فعالیت می کنند، بکار گرفته شده است.

کد خبر 117972
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز